Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

Canadien

Medlem
Hej, jag fick en ny tjänst på jobbet där jag nu får flyga business class. :) Flyger mycket long haul till Asien och USA, 2ggr / månad ungefär. I min gamla tjänst flög jag ihop EBD senaste 3 åren. Nu till min fråga. Är det värt att satsa på EBD igen, eller ska jag nöje mig med guld och när det uppnås börja boka poäng mot miles and more för att skaffa Senator status?
Om du kan styra till att resa mest med LH-gruppen så skulle jag kika på Miles&More ja, bör gå att få ihop ett HON med det resmönstret.
Ping @Senator som har koll på hur man nu ska boka för att få mest poäng till M&M. Tror det var med anslutning från Sverige med SAS till LH/LX hubb och sedan vidare.
 

palmen

Moderator
Hej, jag fick en ny tjänst på jobbet där jag nu får flyga business class. :) Flyger mycket long haul till Asien och USA, 2ggr / månad ungefär. I min gamla tjänst flög jag ihop EBD senaste 3 åren. Nu till min fråga. Är det värt att satsa på EBD igen, eller ska jag nöje mig med guld och när det uppnås börja boka poäng mot miles and more för att skaffa Senator status?

Om du kan styra till att resa mest med LH-gruppen så skulle jag kika på Miles&More ja, bör gå att få ihop ett HON med det resmönstret.
Ping @Senator som har koll på hur man nu ska boka för att få mest poäng till M&M. Tror det var med anslutning från Sverige med SAS till LH/LX hubb och sedan vidare.
Som @Canadien säger, du blir HON med det resmönstret om du kan flyga Lufthansa gruppen.

Jag skulle i så fall lägga 45k till sas för att jobba mot gold for life på eurobonus och resten till Lufthansa.
 

D_B

Medlem
Tack @palmen och @Canadien. Jag vet att jag inte kan styra vilket bolag jag väljer till 100%..och hoppas att kunna minska resandet lite oxå...så att sikta på HON är inte aktuellt.

Bra poäng med lifetime gold...hur tanker ni om att kunna ge bort en guld som EBD? Brukar ge den till min fru. Happy wife = Happy life :). Värt att sikta på EBD ändå?
 

palmen

Moderator
Tack @palmen och @Canadien. Jag vet att jag inte kan styra vilket bolag jag väljer till 100%..och hoppas att kunna minska resandet lite oxå...så att sikta på HON är inte aktuellt.

Bra poäng med lifetime gold...hur tanker ni om att kunna ge bort en guld som EBD? Brukar ge den till min fru. Happy wife = Happy life :). Värt att sikta på EBD ändå?
Jag tycker personligen att EBD är värt det, det ger mindre värde om man "alltid" reser business på longhaul i alla fall.
Att kunna ge bort ett guldkort till frun ska inte underskattas, om ni har barn gör det att ni kan få in 2 barn också i alla star alliance lounger om ni reser tillsammans.

Att bli HON är ändå inte omöjligt, nu kan jag inte det helt och hållet utantill men har för mig att åker man en betald longhaul i business i månaden i 24 månader så är man åtminstone uppe och nosar på HON.
Du får utvärdera vad som är bäst för dig, vad vill du göra med statusen och poängen? Att ha ett stort konto hos EuroBonus är fortfarande väldigt bra för tillfället och det öppnar en hel del möjligheter. Det är nog inte omöjligt för dig att hålla EBD och Senator vid liv heller.
 

Senator

Moderator
Hej, jag fick en ny tjänst på jobbet där jag nu får flyga business class. :) Flyger mycket long haul till Asien och USA, 2ggr / månad ungefär. I min gamla tjänst flög jag ihop EBD senaste 3 åren. Nu till min fråga. Är det värt att satsa på EBD igen, eller ska jag nöje mig med guld och när det uppnås börja boka poäng mot miles and more för att skaffa Senator status?

Om du kan styra till att resa mest med LH-gruppen så skulle jag kika på Miles&More ja, bör gå att få ihop ett HON med det resmönstret.
Ping @Senator som har koll på hur man nu ska boka för att få mest poäng till M&M. Tror det var med anslutning från Sverige med SAS till LH/LX hubb och sedan vidare.

Som @Canadien säger, du blir HON med det resmönstret om du kan flyga Lufthansa gruppen.

Jag skulle i så fall lägga 45k till sas för att jobba mot gold for life på eurobonus och resten till Lufthansa.

Tyvärr är djävulen gömd i detaljerna. Om ditt företag skickar dig med P-klass så kommer det ta lång tid. Fundera på vad du vill uppnå? Jag är både EBG och SEN, och rent upplevelsemässig är det som natt och dag. Mitt SAS corn flakes kort känner jag lite värde i vardagen, men på lång sikt är det bra med Lifetime Gold.

Men om du vill samla sjukt mycket poäng, använda 2-for-1 och dyl är SAS svårslaget om man bor i Sverige. Nu råkar jag hålla en hög spend på AMEX genom sambon :p (skojar bara) men mycket utlägg.

Stapla upp vad som är viktigast i prioriterat ordning, sen kan vi svara på frågan.
 

D_B

Medlem
@Senator tack!
Hade inte riktigt sett behov av SEN status till min nya assistant frågade om jag hade ett M&M kort. Hon tyckte det var bra eftersom det kan uppkommer resor med väldigt kort varsel och då har man högre prio om det är fullt när man har SEN status

Det som är viktigt för mig:
-Fast track
-Vi reser ofta som familj och då är precis som @palmen påpekade star alliance lounge access för familjen viktigt
-Prio med kort varsel bokningar
-samla poäng för 2-4-1 resor
-Lifetime status
-möjlighet till upgrade när vi resor privat(med poäng eller CU eller voucher)

Tror att det täcker det mesta.
 

mika

Medlem
Som Senator påpekade, flyger du business med Lufthansa-gruppen är bokningsklass viktigt när det gäller status (P ger bara 100%). Om du kan få högre bokningsklass blir det lättare med status. Men när det gäller awardpoäng är det baserad på spend. Om du flyger Lufthansa med P-klass blir det ofta ganska dåligt med awardpoäng. Men oftast får man mer awardpoäng till Miles&More när man flyger med bolag som inte är med i Lufthansa-gruppen (t.ex. SAS, Singapore Airlines), för då blir awardpoäng inte spendbaserad och oftast ger mer poäng än vad Lufthansa-gruppens P-klass eller Z-klass i business gör.

Jag har både M&M Senator och SAS EBD (+Lifetime Gold) och ser oftast inga stora skillnader mellan Senator och EBD. Vissa småsaker är bättre med Senator och vissa med EBD. Jag tror också att största skillnaden är att bor man i Sverige, går det att samla in mer awardpoäng med Eurobonus.
 

stare

Medlem
Kommer resa en hel del inom EU nu framöver. Prioriterar lounge access och fast track och reseservice, framför alla bonusresor.
Bonusresor får komma senare. KOmmer ofta hamna på COP, MUC, FRA flygplatser.
I vilket program kommer jag snabbast upp i statusnivå gold?
 

Agö

Medlem
Kommer resa en hel del inom EU nu framöver. Prioriterar lounge access och fast track och reseservice, framför alla bonusresor.
Bonusresor får komma senare. KOmmer ofta hamna på COP, MUC, FRA flygplatser.
I vilket program kommer jag snabbast upp i statusnivå gold?
1. Vilken klass kommer du resa i? Ekonomiklass, premiumekonomi eller affärsklass?
2. Vilken (svensk?) flygplats är din startplats?

Rimligtvis är det SAS Eurobonus eftersom du då kan fixa kreditkort som ger dig en rejäl skjuts mot guldkort.
 

Canadien

Medlem
KOmmer ofta hamna på COP, MUC, FRA flygplatser.
I vilket program kommer jag snabbast upp i statusnivå gold?

Eftersom Cooperstown (COP) ligger I USA så antar jag att det blir en hel del atlantflygningar så du kommer snabbt komma upp i Star Gold om du ser till att boka klasser som ger hyffsat med poäng. 50% eller 75% av flugna miles i lite billigare ekonomibokningsklasser, undvik light-biljetter som oftast bara ger kring 25% av flugna miles till bonusprogrammen.
 
Toppen