Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni bra!

Jag var på väg att lämna Abu Dhabis flygplats för att ta en taxi in till stan då jag hör någon ropa mitt namn. Det är PA'n för HON/F-pax som kommer och jag är såklart helt paff. Tydligen hade jag glömt mitt Bose-case på planet och flygvärdinnorna hade hittat det precis innan dem skulle vidare till Muscat. Helt andfådd lämnar han caset till mig och ber om ursäkt för att "dem nästan missade mig". Älskar verkligen servicen hos LH Group. Dem har något som gulf-bolagen inte riktigt fått fot på ännu: genuinitet.

Lufthansa, ni visar återigen att ni är världens bästa flygbolag. Igår var som bekant min födelsedag och flygningen tog av med A380 mot Kina för lite möten. Först och främst, ena flygvärdinnan är svensk (hänt en gång tidigare för mig i F), och det var mycket trevligt. Dem visste såklart utifrån manifestet att det var min födelsedag. På flighten till FRA fick jag en liten påse med några kex och en Lufthansa-tag och ett stort grattis (no big deal). På flighten från FRA var det dock lite mer speciellt. Samtliga personer som arbetade i premiumkabinerna på flygningen kom och sade grattis, vilket var grymt kul. Lika attentive service som alltid såklart.

I slutet av flygningen tackade dem för min lojalitet till flygbolaget och bjussade på en flaska Grand Siecle som födelsedagspresent. Sammanfattningsvis, bra flygning! :)

image-3.jpeg

Last edited:
Lufthansa, ni visar återigen att ni är världens bästa flygbolag. Igår var som bekant min födelsedag och flygningen tog av med A380 mot Kina för lite möten. Först och främst, ena flygvärdinnan är svensk (hänt en gång tidigare för mig i F), och det var mycket trevligt. Dem visste såklart utifrån manifestet att det var min födelsedag. På flighten till FRA fick jag en liten påse med några kex och en Lufthansa-tag och ett stort grattis (no big deal). På flighten från FRA var det dock lite mer speciellt. Samtliga personer som arbetade i premiumkabinerna på flygningen kom och sade grattis, vilket var grymt kul. Lika attentive service som alltid såklart.

I slutet av flygningen tackade dem för min lojalitet till flygbolaget och bjussade på en flaska Grand Siecle som födelsedagspresent. Sammanfattningsvis, bra flygning! :)

Det är viss skillnad som HON jmf med SEN hör jag. Flög en gång som SEN på min födelsedag (i economy) och jag vill minnas att jag inte ens blev tilltalad med namn på den flighten. :)

Har nu åkt ett antal legs i maj och juni med Lufthansa i affärsklass. Jag föredrar fortfarande Swiss över Lufthansa, men det har varit ett antal härliga flighter med LH. 9 av 10 flighter har varit Herr Senator, och jag är (när jag inte åker mellan FRA och MUC) ofta ensam som SEN i C. Ombordstigning i Frankfurt håller fortfarande högsta klass i Europa, och jag gillar verkligen hur de tar hand om barn, äldre och rörelsehindrade. Gör mig ingenting (helt rättvist tycker jag det är) att jag får vänta.

Men störst heder går till Michael som är Lounge Manager på Newark (EWR) som jag aldrig har träffat. Jag skulle till Lissabon och träffa någon på väg med TAP från EWR vid Midsommar. När jag landar i LIS får jag ett SMS från TripIT om att hennes TAP flight är sen, ca 3t från EWR. Jag går till TAP Loungen där man är supertrevliga, och tar fram min iPad. Kollar vilken lounge TAP har på Newark, och upptäcker att det är Lufthansa Senator Loungen.

Loggar på Skype, ringer Senatorlinjen i Tyskland och får direktnummer till loungen. Ringer loungen, får direkt kontakt med Michael. Berättar läget, ger mitt kortnummer och får snabbt meddelat: "Absolutly Mr. Senator, please have Ms. S identify herself to me in the lounge and I will take care off her for you." :)

Tror detta funkar bättre i kundinriktade USA än någon annan stans, men jag var väldigt tydlig att jag inte förväntade mig något, men enbart undrade på om det gick att lösa.. Tack, det löste en stressat situation..

Ursäkta Senator, men du utelämnade en viktig detalj där, vad var det de löste!? Från din berättelse framgår bara att du lyckades ringa en lounge direkt och prata med en trevlig herre. Det ser jag inte som något sensationellt.. ;)

Ursäkta Senator, men du utelämnade en viktig detalj där, vad var det de löste!? Från din berättelse framgår bara att du lyckades ringa en lounge direkt och prata med en trevlig herre. Det ser jag inte som något sensationellt.. ;)

Ok, kanske det explicit borde stå att hon fick vara min gäst och inte implicit att "we will take care off her" som jag skrev med tanke på att hon var i loungen :) Så, gäst utan att jag var där, något jag faktisk har fått till på Arlanda vid enstaka fall också..

Ah, då klarnar det hela lite.

Jag blir dock lite förvånad över att Ms. S inte kom in på eget bevåg, för viss flög hon väl business..? ;)

Ah, då klarnar det hela lite.

Jag blir dock lite förvånad över att Ms. S inte kom in på eget bevåg, för viss flög hon väl business..? ;)

Hon fick lära sig att det inte är ekonomiskt bra att pröjsa $1,500 för en resa i koklass när det finns massor av alternativ som kostar runt det samma eller lägre i affärsklass.. :) Nästa gång vi ses blir det "101 - Introduction to the fine art of using the system", en introduktions distanskurs som ger 3 credits mot en B.S. grad hos University of N.O.T D.U.M.B A.S.S. N.O.M.O.R.E. Med tanke på att hon bor i USA och har access till all världens kreditkort skall Herr Doktor Professor Senator facilitera detta.

Jag har sällan flugit med SN A319/A320 tidigare men gjort det drygt dussinet gånger nu senaste månaderna och imponerats av att det alla gånger förutom en enstaka gång gått en värdinna från bakre stationen till avgränsningen b.business/b.econony+, öppnat hatthyllorna, garderoben och sedan ställt sig så att att passagerare i b.business ska kunna kliva av i lugn takt utan att känna att man måste skynda sig för att folk trycker på bakifrån. Småsak som verkligen gör upplevelsen total!

Jag har sällan flugit med SN A319/A320 tidigare men gjort det drygt dussinet gånger nu senaste månaderna och imponerats av att det alla gånger förutom en enstaka gång gått en värdinna från bakre stationen till avgränsningen b.business/b.econony+, öppnat hatthyllorna, garderoben och sedan ställt sig så att att passagerare i b.business ska kunna kliva av i lugn takt utan att känna att man måste skynda sig för att folk trycker på bakifrån. Småsak som verkligen gör upplevelsen total!

Mycket intressant, det har jag aldrig varit med om. Å andra sidan var det extremt få resenärer i Business på BRU-BMA, BRU-CPH och BRU-GOT som jag oftast åkte.

Toppen