Det händer mycket skumma grejer inom Lufthansagruppen för tiden. Jag har nu upptäckt att Lufthansa har implementerat "Married Segments" inom Europa, och deras system är så fyrkantigt att man kan inte begära separation av segmenten. Men, låt oss lämna dåliga saker för bra saker för idag.
Jag vet inte hur länge Lufthansa har råd att ha 3-4 agenter vid en gate för en enkel boarding av en flight mellan FRA och ARN. Men de som jobbar där gör ett utmärkt, korrekt och rättvist arbete.
I måndags åkte jag LH808, den sena avgången till ARN. Som oftast är denna helt full, och vi hade väl 4 eller 5 rader i business som måste anses väldigt bra. Men, som alltid visar Lufthansapersonalen en enorm omtanke för barnfamiljer och låter dessa gå ombord först, får bra med tid att få sina barn på plats innan "kossorna" (vi frekventa Guld och affärsklassresenärer) skall ut på ängen för att få plats till vår handbagage
Kanske lite bryskt, men korrekt fick en enkel M&M FTL kliva åt sidan när han inte hade Guld. Så med Lufthansa känner jag mig alltid som en privilegierat gäst.
Jag var också väldigt imponerat över purser som fick ta hand om en medelålders svensk kvinna som uppenbart mådde väldigt illa under resan. Hon hade flugit från ICN under dagen och hade troligtvis insjuknad. Purser fixade en provisorisk "säng" av kuddar och filtar bredvid dörr 1L, och såg till att hon fick både varmt och kallt att dricka. Vid landning fick hon sitta på jumpseat bredvid Purser så hon hade kontroll på henne. Även jag kan tycka att Lufthansa kan kännas lite stela och kalla ibland, men purser var ohört professionell men empatisk och omtänksam på samma tid. Hatten av för henne!