Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni bra!

Flög Austrian mellan Budapest och Wien igår. I Budapest hade man verkligen tagit "prioriterad bordning" på allvar. Bussgate, som är så vanligt med Austrian, men med två köer och separat avdelning för prioriterade gäster på bussen. När bussen kom fram till planet öppnades dörrarna för prio-gästerna först så dom kunde i lugn och ro gå ombord. Har inte sett det förut, kanske är det Celebi Ground handling standard förfarande, men bra var det!

Flög med OS igår från Sarajevo till Stockholm via Wien i C. Måste säga att jag uppfattar dem snäppet bättre än SWISS både catering och uppmärksamhet/service från kabinpersonalen. Bra jobbat!

image-21587657.jpg

LX ARN-ZRH

image-1247092282.jpg

LX ZRH-PMI

image-2683521721.jpg

OS SJJ-VIE

image-1256956267.jpg

OS VIE-ARN

Flög med OS igår från Sarajevo till Stockholm via Wien i C. Måste säga att jag uppfattar dem snäppet bättre än SWISS både catering och uppmärksamhet/service från kabinpersonalen. Bra jobbat!

Åkte i Lördags Vie-Arn i C med samma måltid som du. Kanongott. Jättebra service/uppmärksamhet.

Det händer mycket skumma grejer inom Lufthansagruppen för tiden. Jag har nu upptäckt att Lufthansa har implementerat "Married Segments" inom Europa, och deras system är så fyrkantigt att man kan inte begära separation av segmenten. Men, låt oss lämna dåliga saker för bra saker för idag.

Jag vet inte hur länge Lufthansa har råd att ha 3-4 agenter vid en gate för en enkel boarding av en flight mellan FRA och ARN. Men de som jobbar där gör ett utmärkt, korrekt och rättvist arbete.

I måndags åkte jag LH808, den sena avgången till ARN. Som oftast är denna helt full, och vi hade väl 4 eller 5 rader i business som måste anses väldigt bra. Men, som alltid visar Lufthansapersonalen en enorm omtanke för barnfamiljer och låter dessa gå ombord först, får bra med tid att få sina barn på plats innan "kossorna" (vi frekventa Guld och affärsklassresenärer) skall ut på ängen för att få plats till vår handbagage :)

Kanske lite bryskt, men korrekt fick en enkel M&M FTL kliva åt sidan när han inte hade Guld. Så med Lufthansa känner jag mig alltid som en privilegierat gäst.

Jag var också väldigt imponerat över purser som fick ta hand om en medelålders svensk kvinna som uppenbart mådde väldigt illa under resan. Hon hade flugit från ICN under dagen och hade troligtvis insjuknad. Purser fixade en provisorisk "säng" av kuddar och filtar bredvid dörr 1L, och såg till att hon fick både varmt och kallt att dricka. Vid landning fick hon sitta på jumpseat bredvid Purser så hon hade kontroll på henne. Även jag kan tycka att Lufthansa kan kännas lite stela och kalla ibland, men purser var ohört professionell men empatisk och omtänksam på samma tid. Hatten av för henne!

Baserat på ovan skickade jag iväg en komplimang till Lufthansa i fredags och dag kom det ett svar. Lite "corporate" men ganska bra:

Dear Mr. Senator

Thank you for your comments left in reference to your recent travel experiences.

Your compliments regarding the service provided onboard flights LH808 on 22 April 2014 from Frankfurt to Stockholm are greatly appreciated. The fact that you took the time to note the details of the service you received from our staff confirms our belief that a company is only as good as the people who work for it.

Jada, jada, jada, jada (editor's note)

Receiving praise from you represents for us a very special acknowledgment of our work and motivates us to maintain the high level of service we always strive to provide. We therefore thank you for taking the time to communicate your positive experiences to us.

Förnamn Efternamn

Lufthansa German Airlines
Customer Relations

Sen tajmade Miles & More min födelsedag perfekt, och detta fina brev fanns i brevlådan exakt på min födelsedag innan påsk. Nu är kanske Tyskland fortfarande kontantlandet nummer ett i Västeuropa eftersom Lufthansa insisterar på att skicka ut "money-clip" igen då jag fick ett som säger Lufthansa First Class också i höstas, men tanken räknas absolut. Dessa små saker gör att man känner sig uppskattat som kund trots allt.

photo 2.JPG

photo 1.JPG

Det händer mycket skumma grejer inom Lufthansagruppen för tiden. Jag har nu upptäckt att Lufthansa har implementerat "Married Segments" inom Europa, och deras system är så fyrkantigt att man kan inte begära separation av segmenten. Men, låt oss lämna dåliga saker för bra saker för idag.

Jag vet inte hur länge Lufthansa har råd att ha 3-4 agenter vid en gate för en enkel boarding av en flight mellan FRA och ARN. Men de som jobbar där gör ett utmärkt, korrekt och rättvist arbete.

I måndags åkte jag LH808, den sena avgången till ARN. Som oftast är denna helt full, och vi hade väl 4 eller 5 rader i business som måste anses väldigt bra. Men, som alltid visar Lufthansapersonalen en enorm omtanke för barnfamiljer och låter dessa gå ombord först, får bra med tid att få sina barn på plats innan "kossorna" (vi frekventa Guld och affärsklassresenärer) skall ut på ängen för att få plats till vår handbagage :)

Kanske lite bryskt, men korrekt fick en enkel M&M FTL kliva åt sidan när han inte hade Guld. Så med Lufthansa känner jag mig alltid som en privilegierat gäst.

Jag var också väldigt imponerat över purser som fick ta hand om en medelålders svensk kvinna som uppenbart mådde väldigt illa under resan. Hon hade flugit från ICN under dagen och hade troligtvis insjuknad. Purser fixade en provisorisk "säng" av kuddar och filtar bredvid dörr 1L, och såg till att hon fick både varmt och kallt att dricka. Vid landning fick hon sitta på jumpseat bredvid Purser så hon hade kontroll på henne. Även jag kan tycka att Lufthansa kan kännas lite stela och kalla ibland, men purser var ohört professionell men empatisk och omtänksam på samma tid. Hatten av för henne!

Flög 16:35-kärran från Zürich igår hem till Arlanda. 3st mycket ambitiösa agenter vid gaten. Som vanligt försökte diverse statuslösa boarda först och fick stå och skämmas efter tillrättavisningar. Även på Kloten är det rejält bemannat.

Vi som hade både infant, status och biljetter i C kom ombord före "kossorna" - men det var bara 2st kossor ombord (2 rader business).

Ombordservicen lysande med omtanke hela vägen - bra varmrätter - samt en m.d.c. som höll ecopax borta från främre toaletten.

Får alle Senatorer en fødselsdagsgave? Uanset, meget imponerende og dejligt at se at LH group tager godt hånd om deres trofaste kunder.

Jag misstänker att det är så, ja. Till exempel fick jag den där nyckelringen som jag tror är Senatorns profilbild här på forumet förra gången jag blev ett år äldre (eller inte, jag slutade ju egentligen bli äldre nånstans runt 29).

Den har redan gjort sitt jobb.

När jag åkte från FRA i lördags så hittade säkerhetskontrollen min fällkniv i en ficka på handbagaget. Att jag använder den i princip enbart för att korka upp rödtjut med är beside the point, den är ytterst marginell med tanke på reglerna och jag borde inte ha haft den i väskan. Det roliga är att den måste ha gått igenom minst 3 säkerhetskontroller redan för att ta sig dit, troligen snarare 7. Så lite förvånad var jag allt att se den där.

Saken är den att väskan har löjligt många fack, och i facket innan låg min nyckelknippa med den fina Senatornyckelringen på. Jag kunde verkligen se att den väldigt tyske och väldigt korrekte mannen var uppenbart nöjd över min status när han plockade ut den (även om dom ju inte är direkt anställda av LH & vänner, vad jag vet). När han kom till nästa fack och plockade ut fällkniven så mätte han först hela bladet mot måttet dom har, sen när det var lite väl marginellt mätte han bara den skarpa delen, så att den gick igenom med råge ;)

Alltså, för att vara lite on topic, tack LH-gruppen för att status hos er troligtvis sparade mig en fällkniv.
Som visserligen bara kostade ett par hundra och är skitful. Men som har lite affektionsvärde ändå, den har varit med mig till säkert 20-30 länder vid det här laget. (I rätt väska då, förstås.)

Toppen