Senaste nytt

Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

Kanske, men eftersom KLM redan är etablerade så tror jag inte det är så prioriterat. Det är liksom KLMs grej i Skandinavien och Storbritannien. Försökte boka flyg till Leeds med Lufthansa häromdagen men den flygplatsen fanns inte ens i sökmotorn. KLM flyger flera gånger om dagen.

Men det kan ju hända att de expanderar Cityline såklart.
Upplever att KLM generellt trafikerar fler flygplatser i UK. Sist jag flög till ABZ var KLM utan tvivel det bästa alternativet.

Är väl mindre än ett år sedan som LH la ned sitt för de inte fick någon snurr på det. Visst, förusättningarna har ändrats iom att SAS lämnar *A men de är nog lite försiktiga med att dra igång för snabbt igen. Lite hönan och ägget nu känns det som, LH vill nog gärna se hur många de lockar över som tar M&M seriöst 2025 men samtidigt så är det en del som tvekar iom att det inte finns kreditkort som komplement för poäng.

Finns en tendens här på forumet att ofta överskatta kreditkortsmarknaden i Sverige. Jag hade själv gärna sett att det kom tillbaka men är inte superhoppfull.
Jag har genomfört en fallstudie med Eurobonus i fokus, och utifrån resultaten vill jag snarare säga att betydelsen för flygbolagen avseende kreditkort snarare underskattas av resenärer.

Säg så här då, med Senator Status i ryggen, kan jag uppgradera mina revenue LH/SWSS biljetter i C, ARN - SIN senare i år till F genom att kasta in 40 K MM poäng /väg (funderar på att nappa på erbjudandet och köpa 100 K MM poäng). Brukar det vara en framkomlig väg? Kom gärna med tips?
Sedan 6 segment inom Europa tips även där hur jag uppnår detta? STO-HAM-MUC-FRA-MUC-HAM-STO ??

Kampen mellan SAS och LH måste väl främst handla om priset? LH säljer inte enkelbiljetter på samma vis som SAS gör så LH är ofta dyrare, har jag sett när jag letat MR senaste dagarna.
Frågan är hur många som faktiskt bokat enkelresor jämfört med t/r. Tror den stora majoriteten bokar t/r ändå och därmed inte bryr sig. Särskilt som vi ser ett skifte mot mer turister och mindre affärsresor.

Vi som letar och bokar mileage runs eller allmänt konstiga routings är nog i klar minoritet.

Man kunde under punkten också ta upp att sas inte har någon möjlighet att boka multi city utan att ringa kundtjänst eller blanda in resebyrå, vilket på samma sätt borde vara en fördel för LH..

Man ska inte glömma affärsresenärer och företagsavtal som kan påverka SAS vs LH och Skyteam vs Star Alliance.
Svenska företag torde ha flest avtal med sas, men om de är en del av internationell koncern mer troligt Lufthansa kanske. En intressant fråga blir hur de gör som idag har avtal med Lufthansa och både flyger mycket longhaul och inrikes/skand. Kommer de skaffa två avtal och behålla Lufthansa på longhaul, eller byter de till sas för att ha ett avtal?

Säg så här då, med Senator Status i ryggen, kan jag uppgradera mina revenue LH/SWSS biljetter i C, ARN - SIN senare i år till F genom att kasta in 40 K MM poäng /väg (funderar på att nappa på erbjudandet och köpa 100 K MM poäng). Brukar det vara en framkomlig väg? Kom gärna med tips?
Sedan 6 segment inom Europa tips även där hur jag uppnår detta? STO-HAM-MUC-FRA-MUC-HAM-STO ??

Fråga 1 har jag inget säkert svar på men tror det är svårt.

Fråga 2:

Jag har genomfört en fallstudie med Eurobonus i fokus, och utifrån resultaten vill jag snarare säga att betydelsen för flygbolagen avseende kreditkort snarare underskattas av resenärer.

Jag tror vi här vet att de är en stor viktig del för flygbolagen. Jag menade att vi här på forumet ofta överskattar hur stor kundkretsen för nischade kreditkort är här i Sverige.

Har ni andra fått någon sorts bekräftelse på ansökan, utöver "application number" visat på själva sidan (typ via mail)?

Har väntat drygt ett dygn så kan väl ta några timmar till då men tycker det är lite märkligt när jag söker på mitt application number på Status Match Tracker så står det "There is no Status Match application with those details". Loggar jag in på statusmatch.com så finns ingenting under "Your Applications".

Testade att skicka in igen med tron om att jag missat att trycka iväg den, då står det "we are already processing your application".

Hej, har exakt samma upplevelse. Har du hört något mer? Det jag funderat själv på är om jag av misstag uppgivit fel mail. Så att ansökan inte hittas när jag kollar min mail + application nr, men att det finns en ansökan men på en annan mail (vilket förklarat att det finns en ansökan som behandlas). Hade också förklarat avsaknad av bekräftelsemail på ansökan.

Mvh

Jacob

Jag tror vi här vet att de är en stor viktig del för flygbolagen. Jag menade att vi här på forumet ofta överskattar hur stor kundkretsen för nischade kreditkort är här i Sverige.
De är absolut inte de vanligaste korten, men på senare år har både vetskapen och kunskapen spridits, vilket gör att korten är mycket vanligare är för några år sen. Och i slutändan är det hur flygbolagen bedömer nyttan som avgör. Kreditkorten i sig bygger också lojalitet, vilket medför större värde för flygbolagen än endast avgifter.

Tror legs kommer räknas oavsett. Problemet är nog snarare att du inte får status på flygen, inkl lounge.

Jag sitter i en liknande båt själv (ska resa på onsdag) och testade att fråga kundtjänsten på statusmatcher (jag vet, lita aldrig på kundtjänst osv...).
Fick nedanstående svar:

StatusMatcher skrev:
Wait until the profile is updated.

Regards,
Status Support

Men som sagt var vet jag inte hur mycket man kan lita på detta, fick lite känslan att personen i fråga inte hade full koll, men svarade så här för att ha sitt på det torra.
Ytterligare ett alternativ vore ju förstås att inte ha något program alls inlagt när jag reser nu i veckan och istället retroregga poängen/benen efter att kontot hos M&M uppdateras. Det borde ju öka sannolikheten något för att de räknas. Å andra sidan vet jag inte hur lätt det är att "rensa" sin bokning från att ha ett FPP-nummer inlagt. Vi vet ju att det inte alltid är helt oproblematiskt att få in ett annat program än det man använda när man bokade biljetten (man bör dubbelkolla vid incheckning osv), så kan tänka mig att det är ännu större risk att något går fel om man redan har ett program inlagt (registrerade ju mitt EB-nummer när jag bokade) och vill försöka helt och hållet ta bort det från bokningen.

Jag sitter i en liknande båt själv (ska resa på onsdag) och testade att fråga kundtjänsten på statusmatcher (jag vet, lita aldrig på kundtjänst osv...).
Fick nedanstående svar:

Men som sagt var vet jag inte hur mycket man kan lita på detta, fick lite känslan att personen i fråga inte hade full koll, men svarade så här för att ha sitt på det torra.
Ytterligare ett alternativ vore ju förstås att inte ha något program alls inlagt när jag reser nu i veckan och istället retroregga poängen/benen efter att kontot hos M&M uppdateras. Det borde ju öka sannolikheten något för att de räknas. Å andra sidan vet jag inte hur lätt det är att "rensa" sin bokning från att ha ett FPP-nummer inlagt. Vi vet ju att det inte alltid är helt oproblematiskt att få in ett annat program än det man använda när man bokade biljetten (man bör dubbelkolla vid incheckning osv), så kan tänka mig att det är ännu större risk att något går fel om man redan har ett program inlagt (registrerade ju mitt EB-nummer när jag bokade) och vill försöka helt och hållet ta bort det från bokningen.

Är nästan helt övertygad om att kundtjänst på statusmatcher inte kan svara tillförlitligt på annat än frågor som rör hemsidan / formuläret. De kan säkert svara på om ens ansökan kommit in, men allt som rör Miles & More har jag svårt att se hur de ska ha någon som helst aning om.

Toppen