Senaste nytt

Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

Vad ligger skatterna på ungefär intra Europa?
Om jag förstått det rätt så är dom ganska höga på longhaul iaf. Bör ju helt klart tas med i beräkningen..
Beror på hur många poäng du är villig att spendera och vart du åker. Om du spenderar 56000 poäng istället för 50000 poäng för en intra-europa business kan du komman ner emot 30-40€ i skatter för en enkel.

Tog 20 min vid kl 10 imorse sen var det klart.Har 2 ben med LOT imorgon har lagt in mitt LH nummer får se om dom hinner räknas..

• Gilla
Reactions: hco
Iaf KLM håller stenhårt på att man ska scanna boardingkort med gällande status inlagt vid inpassering i loungen. Loungepersonalen hjälper gärna till att lägga in guldkortet i bokningen och skriva ut nytt boardingkort. Detta kom till efter att många fått status matchad till Alitalias gamla bonusprogram, men man ville få poängen till Flying Blue. Sen konkade Aliatalia och KLM fick aldrig nåt betalt för loungebesöken.

Säg så här då, med Senator Status i ryggen, kan jag uppgradera mina revenue LH/SWSS biljetter i C, ARN - SIN senare i år till F genom att kasta in 40 K MM poäng /väg (funderar på att nappa på erbjudandet och köpa 100 K MM poäng). Brukar det vara en framkomlig väg? Kom gärna med tips?
Sedan 6 segment inom Europa tips även där hur jag uppnår detta? STO-HAM-MUC-FRA-MUC-HAM-STO ??
65K poäng ser det ut att kosta att uppgradera från Business till First. 85K poäng om man uppgraderar från bokningsklass Z eller P.

Nogen som positivt ved, om man (ud over denne specifikke EB kampagne) kan statusmatche til M&M status fra andre FFPs, e.g. FB, BAEC, QRPC (hvor jeg har status i alle 3) ?

Tak, det fremgaar klart. Betyder det modsætningsvist, at man ikke kan M&M-statusmatche hertil fra andre FFPs? Har checket statusmatcher.com, men kan ikke finde klare svar....
Denna tråden handar om kampanjen som är riktad till enbart Eurobonus, har inte läst om någon annan kampanj för match till Lufthansa på varesig detta eller andra forum. Det är ju p g a SAS lämnar Star Alliance som lufthansa kör denna drive.

• Gilla
Reactions: pep
Om man nu ska spekulera så tror jag det troligaste är att det blir direktlinjer till troligen FRA från Norrlandsdestinationer, med 100% fokus på att mata blocken med longhaul avgångar. Det är ju destinationer som då dessutom går till ett byte istället för två (t.ex. UME-FRA-LAX istället för UME-ARN-CPH-LAX), så man får ett extra argument för att få över kunden. Skulle möjligen kunna gå med Eurowings A319, men mer troligt Cityline.

Mer tveksamt att de ger sig in på triangeln, tror jag. Det är tufft att slå sig in där med både SAS och Norwegian väl etablerade.

Men detta kan ju även SAS, Air France och KLM göra. Jag skrev väl i någon annan tråd att detta kanske vore en bra utveckling för SAS, att ha direktflighter från utvalda lokala flygplataser schemalagda så att de passar deras longhaul från CPH, eller möjligtvis AMS och CDG.

Samtidigt så är det nog ändå begränsat underlag för detta. Jag tror inte att LH/Eurowings har bättre förutsättningar att lyckas än vad SAS, eller möjligtvis deras ägare skulle ha. Jag undrar om inte SAS har funderat på detta redan under alla dessa år, men uppenbarligen avstått. Det finns säkert en anledning till det.

Man ska inte glömma affärsresenärer och företagsavtal som kan påverka SAS vs LH och Skyteam vs Star Alliance.

Jag vet inte riktigt vad detta betyder. Företaget jag jobbar för har avtal med både SAS och LH, inte med några allianser. Avtalen innebär bl a rabatterade priser, men också att vi får vouchers till lounge, fast track mm, men dessa funkar bara på respektive flygbolag inte med alliansbolagen.

Jag kan dock inte påstå att detta gör oss mer trogna den ena eller den andra. Det som styr våra val är främst resepolicyn. Ett avtal om rabatter eller lounge vouchers innebär inte att man per automatik är billigast eller är bäst på någon av de andra parametrarna i resepolicyn.

Mindre nogräknade kollegor flyger både Easyjet och Ryanair lika väl som andra nätverksbolag som vi inte har avtal med.

• Gilla
Reactions: hco
Kom igen då LH, uppgradera statusen om ni vill ha mig som kund!

AirBaltic imponerar mer med sin matchning mot Eurobonus. Från att jag såg erbjudandet på lunchen tills att statusen var inläst tog det 2h. Sen 1h senare är båda kommande flighterna med BT uppgraderade till business med free vouchers. Mycket bättre tempo i Riga än i Frankfurt haha

Toppen