Senaste nytt

Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

Inte 100% relevant tråd kanske, men jag matchade till LH, uppfyllde challenge och fick två upgrade vouchers.

Nu har jag halkat ned från senator till Frequent traveller.

För att säkra guldförmåner tänkte jag ev matcha mot uniteds program.

Så till frågan:
Kan jag använda annat star A guld kort (för lounge etc) samtidigt använda vouchers från LH och även för tjäna in miles till LH?

Dvs tillgå lounge via United status. Men ha kvar LH för intjäning?
Nej, inte förut iaf..

Inte 100% relevant tråd kanske, men jag matchade till LH, uppfyllde challenge och fick två upgrade vouchers.

Nu har jag halkat ned från senator till Frequent traveller.

För att säkra guldförmåner tänkte jag ev matcha mot uniteds program.

Så till frågan:
Kan jag använda annat star A guld kort (för lounge etc) samtidigt använda vouchers från LH och även för tjäna in miles till LH?

Dvs tillgå lounge via United status. Men ha kvar LH för intjäning?
Nu har jag inte testat själv men eftersom vouchers kan appliceras på en bokning för en annan person så borde du kunna först applicera voucher och sen använda annat FFP för access till lounge. Men om du använder voucher så behöver du ju inte ha gold för lounge access det ingår ju när man åker business.

Vad gäller att få lounge access med ett FFP och kreditera flygningen till ett annat så kan det funka men det finns alltid en risk att Miles krediteras till ”fel” FFP och det går inte att korrigera så det blir på egen risk.

Kan också vara bra att känna till att som FT på LH kommer du in i deras egna lounger när du flyger med LH-gruppen.

Nu har jag inte testat själv men eftersom vouchers kan appliceras på en bokning för en annan person så borde du kunna först applicera voucher och sen använda annat FFP för access till lounge. Men om du använder voucher så behöver du ju inte ha gold för lounge access det ingår ju när man åker business.

Vad gäller att få lounge access med ett FFP och kreditera flygningen till ett annat så kan det funka men det finns alltid en risk att Miles krediteras till ”fel” FFP och det går inte att korrigera så det blir på egen risk.

Kan också vara bra att känna till att som FT på LH kommer du in i deras egna lounger när du flyger med LH-gruppen.
FT kommer in i business-loungerna.. ej Senator :D bara ett förtydligande.

Alltid en risk, försöka ”lura systemet”

Förutsättningar
Flyger i eko.
CPH-FRA-HKG med LH
CAN-BKK med thai
BKK-MUC-CPH

Vouchers vill hag nyttja båda på BKK-MUC och är på waitlist.

Därmed vill jag ha guldstatus så jag kan komma in I lounge på CPH. På utresan. Som FT är då FRA lounge är ju grönt. (Får man ha med gäst)?

Plan för FF program, lägga in LH sedan i loungen visa United guldkort?
Eller lägga in united (Guld) komma in i loungen och där försöka ändra program?
Vill få in miles på LH iaf för långflyget, spelar inte så stor roll till FRA.

Sista, om jag lägger bud i pengar och får igenom det, tjänar jag mer miles eller ursprungsbiljetten?

FT kommer in i business-loungerna.. ej Senator :D bara ett förtydligande.
Sant! Men nuförtiden är väl ingen större skillnad.
Alltid en risk, försöka ”lura systemet”

Förutsättningar
Flyger i eko.
CPH-FRA-HKG med LH
CAN-BKK med thai
BKK-MUC-CPH

Vouchers vill hag nyttja båda på BKK-MUC och är på waitlist.

Därmed vill jag ha guldstatus så jag kan komma in I lounge på CPH. På utresan. Som FT är då FRA lounge är ju grönt. (Får man ha med gäst)?

Plan för FF program, lägga in LH sedan i loungen visa United guldkort?
Eller lägga in united (Guld) komma in i loungen och där försöka ändra program?
Vill få in miles på LH iaf för långflyget, spelar inte så stor roll till FRA.

Sista, om jag lägger bud i pengar och får igenom det, tjänar jag mer miles eller ursprungsbiljetten?
Som jag har förstått det, Om du använder alternativet ”uppgradering till fast pris” eller ”bjud på uppgradering” och ditt erbjudande accepteras innan du börjat checka in, får du poäng enligt den nya serviceklassen. Om du gör uppgraderingen under incheckningen/på flygplatsen/ombord får du poäng som motsvarar din ursprungliga bokning. Har själv uppgraderat till fast pris (eftersom det ofta varit samma eller lägre än mini-bud de gånger jag kollat) och fått poäng för business. Men ser nu att frågan gällde miles och inte poäng, där har jag inte kontrollräknat men det borde ju vara samma sak där att det beräknas på det nya priset ifall det skett före.

Misstänker att det kan skilja mellan allianserna. När jag bytte från British Airways Executive club, till Malaysians Enrich, försökte jag få mitt BA-nummer inlagt för att komma in i loungerna. Det funkade inte. Däremot funkade det utmärkt att visa mitt BA-gold på mobilen för att komma in i alla One World och poängen kom in på mitt Errich-konto. Men ryktesvägen har jag hört att det är knepigare inom *Alliance.

Misstänker att det kan skilja mellan allianserna. När jag bytte från British Airways Executive club, till Malaysians Enrich, försökte jag få mitt BA-nummer inlagt för att komma in i loungerna. Det funkade inte. Däremot funkade det utmärkt att visa mitt BA-gold på mobilen för att komma in i alla One World och poängen kom in på mitt Errich-konto. Men ryktesvägen har jag hört att det är knepigare inom *Alliance.
Nja det var rätt vedertaget i *A att om man skulle nyttja status så var det tvunget att stå på BP (dvs aktuellt program måste nyttjas). LH var stenhårda på detta.

Upplever det faktiskt som lite mer avslappnat i Skyteam däremot.

Toppen