Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

NotRyan skrev:Möjligen att de kopierar KLM i viss mån, som har en del trafik på regionala flygplatser i Skandinavien till/från Amsterdam. Kanske huvudstadstriangeln kan bli intressant också beroende på hur många de lyckas locka över till M&M. Man får se.Klicka för att utvidga...


Kanske, men eftersom KLM redan är etablerade så tror jag inte det är så prioriterat. Det är liksom KLMs grej i Skandinavien och Storbritannien. Försökte boka flyg till Leeds med Lufthansa häromdagen men den flygplatsen fanns inte ens i sökmotorn. KLM flyger flera gånger om dagen.



Men det kan ju hända att de expanderar Cityline såklart.
 
Blev godkänd sent igår efter att jag behövde skicka in ett andra screenshot. Det från appen iPhonen (som jag tyckte hade all relevant information mer kompakt) tyckte de tydligen inte om, så det fick bli ett screenshot från laptopen av SAS-webbsidan. Valde engelska för att det skulle stå "Diamond" istället för "Diamant". Så nu får vi se om Lufthansa insisterar på att tilltala mig Herr Senator Dr. Tomas.
 
mha321 skrev:Och täckning på inrikes och intra-skand. Visserligen ger det både miles och segment att tex flyga mellan stockholm och göteborg med byte i frankfurt, men speciellt tidseffektivt är det inte.Klicka för att utvidga...
Som jag skrev i någon annan tråd tror jag att Eurowings kommer att mata pax till LH gruppen och deras förmiddags avgångar från ARN, skulle gissa på Luleå och Umeå, i Norge flyger LH direkt från vissa flygplatser.



Får väl hoppas EB medlemmar med EBG och EBD i Norrland söker Senator medlemskap.

En ännu vildare gissning att LH gruppen söker någon typ samarbetet med Norwegian/Widerøe



Jag har trot att LH gruppen skulle bli förlorare i och med att SAS lämnar Star Alliance, tror att SAS får kämpa lite för att behålla marknadsandelarna i Norge och Sverige med kampanjer från LH gruppen.

I Danmark har SAS liten inrikestrafik, och Danskarna kommer att se SAS med rätta som sitt bolag och gynna dem
 
NotRyan skrev:Möjligen att de kopierar KLM i viss mån, som har en del trafik på regionala flygplatser i Skandinavien till/från Amsterdam. Kanske huvudstadstriangeln kan bli intressant också beroende på hur många de lyckas locka över till M&M. Man får se.Klicka för att utvidga...
Om man nu ska spekulera så tror jag det troligaste är att det blir direktlinjer till troligen FRA från Norrlandsdestinationer, med 100% fokus på att mata blocken med longhaul avgångar. Det är ju destinationer som då dessutom går till ett byte istället för två (t.ex. UME-FRA-LAX istället för UME-ARN-CPH-LAX), så man får ett extra argument för att få över kunden. Skulle möjligen kunna gå med Eurowings A319, men mer troligt Cityline.



Mer tveksamt att de ger sig in på triangeln, tror jag. Det är tufft att slå sig in där med både SAS och Norwegian väl etablerade.
 
Man ska inte glömma bort det lokala resandet mellan Skandinavien och Tyskland/Schweiz/Österrike/Belgien som LH-gruppen förstås är intresserad av att ha en hög marknadsandel på. Att t.ex. välja SN till Bryssel efter att SAS lämnar Star Alliance blir mer lockande om man har Senator eller FTL.
 
Mattias Holmén skrev:Det som skiljer i dagens läge är ett kreditkort kopplat till sitt bonussystem. Så vi får hoppas att LH eller Finnair kompletterar med detta.Klicka för att utvidga...


Är väl mindre än ett år sedan som LH la ned sitt för de inte fick någon snurr på det. Visst, förusättningarna har ändrats iom att SAS lämnar *A men de är nog lite försiktiga med att dra igång för snabbt igen. Lite hönan och ägget nu känns det som, LH vill nog gärna se hur många de lockar över som tar M&M seriöst 2025 men samtidigt så är det en del som tvekar iom att det inte finns kreditkort som komplement för poäng.



Finns en tendens här på forumet att ofta överskatta kreditkortsmarknaden i Sverige. Jag hade själv gärna sett att det kom tillbaka men är inte superhoppfull.
 
Kampen mellan SAS och LH måste väl främst handla om priset? LH säljer inte enkelbiljetter på samma vis som SAS gör så LH är ofta dyrare, har jag sett när jag letat MR senaste dagarna.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Kampen mellan SAS och LH måste väl främst handla om priset? LH säljer inte enkelbiljetter på samma vis som SAS gör så LH är ofta dyrare, har jag sett när jag letat MR senaste dagarna.Klicka för att utvidga...
Man ska inte glömma affärsresenärer och företagsavtal som kan påverka SAS vs LH och Skyteam vs Star Alliance.
 
Hachans skrev:Kanske, men eftersom KLM redan är etablerade så tror jag inte det är så prioriterat. Det är liksom KLMs grej i Skandinavien och Storbritannien. Försökte boka flyg till Leeds med Lufthansa häromdagen men den flygplatsen fanns inte ens i sökmotorn. KLM flyger flera gånger om dagen.Men det kan ju hända att de expanderar Cityline såklart.Klicka för att utvidga...
Upplever att KLM generellt trafikerar fler flygplatser i UK. Sist jag flög till ABZ var KLM utan tvivel det bästa alternativet.
 
bvs skrev:Är väl mindre än ett år sedan som LH la ned sitt för de inte fick någon snurr på det. Visst, förusättningarna har ändrats iom att SAS lämnar *A men de är nog lite försiktiga med att dra igång för snabbt igen. Lite hönan och ägget nu känns det som, LH vill nog gärna se hur många de lockar över som tar M&M seriöst 2025 men samtidigt så är det en del som tvekar iom att det inte finns kreditkort som komplement för poäng.Finns en tendens här på forumet att ofta överskatta kreditkortsmarknaden i Sverige. Jag hade själv gärna sett att det kom tillbaka men är inte superhoppfull.Klicka för att utvidga...
Jag har genomfört en fallstudie med Eurobonus i fokus, och utifrån resultaten vill jag snarare säga att betydelsen för flygbolagen avseende kreditkort snarare underskattas av resenärer.
 
Säg så här då, med Senator Status i ryggen, kan jag uppgradera mina revenue LH/SWSS biljetter i C, ARN - SIN senare i år till F genom att kasta in 40 K MM poäng /väg (funderar på att nappa på erbjudandet och köpa 100 K MM poäng). Brukar det vara en framkomlig väg? Kom gärna med tips?

Sedan 6 segment inom Europa tips även där hur jag uppnår detta? STO-HAM-MUC-FRA-MUC-HAM-STO ??
 
Cristoffer Cedergren skrev:Kampen mellan SAS och LH måste väl främst handla om priset? LH säljer inte enkelbiljetter på samma vis som SAS gör så LH är ofta dyrare, har jag sett när jag letat MR senaste dagarna.Klicka för att utvidga...
Frågan är hur många som faktiskt bokat enkelresor jämfört med t/r. Tror den stora majoriteten bokar t/r ändå och därmed inte bryr sig. Särskilt som vi ser ett skifte mot mer turister och mindre affärsresor.



Vi som letar och bokar mileage runs eller allmänt konstiga routings är nog i klar minoritet.



Man kunde under punkten också ta upp att sas inte har någon möjlighet att boka multi city utan att ringa kundtjänst eller blanda in resebyrå, vilket på samma sätt borde vara en fördel för LH..




travelmode skrev:Man ska inte glömma affärsresenärer och företagsavtal som kan påverka SAS vs LH och Skyteam vs Star Alliance.Klicka för att utvidga...
Svenska företag torde ha flest avtal med sas, men om de är en del av internationell koncern mer troligt Lufthansa kanske. En intressant fråga blir hur de gör som idag har avtal med Lufthansa och både flyger mycket longhaul och inrikes/skand. Kommer de skaffa två avtal och behålla Lufthansa på longhaul, eller byter de till sas för att ha ett avtal?
 
toer00 skrev:Säg så här då, med Senator Status i ryggen, kan jag uppgradera mina revenue LH/SWSS biljetter i C, ARN - SIN senare i år till F genom att kasta in 40 K MM poäng /väg (funderar på att nappa på erbjudandet och köpa 100 K MM poäng). Brukar det vara en framkomlig väg? Kom gärna med tips?Sedan 6 segment inom Europa tips även där hur jag uppnår detta? STO-HAM-MUC-FRA-MUC-HAM-STO ??Klicka för att utvidga...


Fråga 1 har jag inget säkert svar på men tror det är svårt.



Fråga 2:







Miles & More Segment Run Tråd

Många här kommer nog snart vara i behov av ett par billiga segment med någon av flygbolagen som använder Miles & More som bonusprogram, så tänkte att vi startar en tråd för det. Så vad är billigaste sättet att få ihop 6 segment unser perioden juni-november? Eurowings? LOT? Tips mottages, tack...



www.businessclass.com
 
Hafermann skrev:Jag har genomfört en fallstudie med Eurobonus i fokus, och utifrån resultaten vill jag snarare säga att betydelsen för flygbolagen avseende kreditkort snarare underskattas av resenärer.Klicka för att utvidga...


Jag tror vi här vet att de är en stor viktig del för flygbolagen. Jag menade att vi här på forumet ofta överskattar hur stor kundkretsen för nischade kreditkort är här i Sverige.
 
Fredah skrev:Har ni andra fått någon sorts bekräftelse på ansökan, utöver "application number" visat på själva sidan (typ via mail)?Har väntat drygt ett dygn så kan väl ta några timmar till då men tycker det är lite märkligt när jag söker på mitt application number påStatus Match Trackerså står det "There is no Status Match application with those details". Loggar jag in på statusmatch.com så finns ingenting under "Your Applications".Testade att skicka in igen med tron om att jag missat att trycka iväg den, då står det "we are already processing your application".Klicka för att utvidga...


Hej, har exakt samma upplevelse. Har du hört något mer? Det jag funderat själv på är om jag av misstag uppgivit fel mail. Så att ansökan inte hittas när jag kollar min mail + application nr, men att det finns en ansökan men på en annan mail (vilket förklarat att det finns en ansökan som behandlas). Hade också förklarat avsaknad av bekräftelsemail på ansökan.



Mvh



Jacob
 
bvs skrev:Jag tror vi här vet att de är en stor viktig del för flygbolagen. Jag menade att vi här på forumet ofta överskattar hur stor kundkretsen för nischade kreditkort är här i Sverige.Klicka för att utvidga...
De är absolut inte de vanligaste korten, men på senare år har både vetskapen och kunskapen spridits, vilket gör att korten är mycket vanligare är för några år sen. Och i slutändan är det hur flygbolagen bedömer nyttan som avgör. Kreditkorten i sig bygger också lojalitet, vilket medför större värde för flygbolagen än endast avgifter.
 
Ford Prefect skrev:Tror legs kommer räknas oavsett. Problemet är nog snarare att du inte får status på flygen, inkl lounge.Klicka för att utvidga...


Jag sitter i en liknande båt själv (ska resa på onsdag) och testade att fråga kundtjänsten på statusmatcher (jag vet, lita aldrig på kundtjänst osv...).

Fick nedanstående svar:




StatusMatcher skrev:Wait until the profile is updated.Regards,Status SupportKlicka för att utvidga...


Men som sagt var vet jag inte hur mycket man kan lita på detta, fick lite känslan att personen i fråga inte hade full koll, men svarade så här för att ha sitt på det torra.

Ytterligare ett alternativ vore ju förstås att inte ha något program alls inlagt när jag reser nu i veckan och istället retroregga poängen/benen efter att kontot hos M&M uppdateras. Det borde ju öka sannolikheten något för att de räknas. Å andra sidan vet jag inte hur lätt det är att "rensa" sin bokning från att ha ett FPP-nummer inlagt. Vi vet ju att det inte alltid är helt oproblematiskt att få in ett annat program än det man använda när man bokade biljetten (man bör dubbelkolla vid incheckning osv), så kan tänka mig att det är ännu större risk att något går fel om man redan har ett program inlagt (registrerade ju mitt EB-nummer när jag bokade) och vill försöka helt och hållet ta bort det från bokningen.
 
Thornado skrev:Jag sitter i en liknande båt själv (ska resa på onsdag) och testade att fråga kundtjänsten på statusmatcher (jag vet, lita aldrig på kundtjänst osv...).Fick nedanstående svar:Men som sagt var vet jag inte hur mycket man kan lita på detta, fick lite känslan att personen i fråga inte hade full koll, men svarade så här för att ha sitt på det torra.Ytterligare ett alternativ vore ju förstås att inte ha något program alls inlagt när jag reser nu i veckan och istället retroregga poängen/benen efter att kontot hos M&M uppdateras. Det borde ju öka sannolikheten något för att de räknas. Å andra sidan vet jag inte hur lätt det är att "rensa" sin bokning från att ha ett FPP-nummer inlagt. Vi vet ju att det inte alltid är helt oproblematiskt att få in ett annat program än det man använda när man bokade biljetten (man bör dubbelkolla vid incheckning osv), så kan tänka mig att det är ännu större risk att något går fel om man redan har ett program inlagt (registrerade ju mitt EB-nummer när jag bokade) och vill försöka helt och hållet ta bort det från bokningen.Klicka för att utvidga...


Är nästan helt övertygad om att kundtjänst på statusmatcher inte kan svara tillförlitligt på annat än frågor som rör hemsidan / formuläret. De kan säkert svara på om ens ansökan kommit in, men allt som rör Miles & More har jag svårt att se hur de ska ha någon som helst aning om.
 
Back
Top