Senaste nytt

Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

Möjligen att de kopierar KLM i viss mån, som har en del trafik på regionala flygplatser i Skandinavien till/från Amsterdam. Kanske huvudstadstriangeln kan bli intressant också beroende på hur många de lyckas locka över till M&M. Man får se.

Kanske, men eftersom KLM redan är etablerade så tror jag inte det är så prioriterat. Det är liksom KLMs grej i Skandinavien och Storbritannien. Försökte boka flyg till Leeds med Lufthansa häromdagen men den flygplatsen fanns inte ens i sökmotorn. KLM flyger flera gånger om dagen.

Men det kan ju hända att de expanderar Cityline såklart.

Blev godkänd sent igår efter att jag behövde skicka in ett andra screenshot. Det från appen iPhonen (som jag tyckte hade all relevant information mer kompakt) tyckte de tydligen inte om, så det fick bli ett screenshot från laptopen av SAS-webbsidan. Valde engelska för att det skulle stå "Diamond" istället för "Diamant". Så nu får vi se om Lufthansa insisterar på att tilltala mig Herr Senator Dr. Tomas.

Och täckning på inrikes och intra-skand. Visserligen ger det både miles och segment att tex flyga mellan stockholm och göteborg med byte i frankfurt, men speciellt tidseffektivt är det inte.
Som jag skrev i någon annan tråd tror jag att Eurowings kommer att mata pax till LH gruppen och deras förmiddags avgångar från ARN, skulle gissa på Luleå och Umeå, i Norge flyger LH direkt från vissa flygplatser.

Får väl hoppas EB medlemmar med EBG och EBD i Norrland söker Senator medlemskap.
En ännu vildare gissning att LH gruppen söker någon typ samarbetet med Norwegian/Widerøe

Jag har trot att LH gruppen skulle bli förlorare i och med att SAS lämnar Star Alliance, tror att SAS får kämpa lite för att behålla marknadsandelarna i Norge och Sverige med kampanjer från LH gruppen.
I Danmark har SAS liten inrikestrafik, och Danskarna kommer att se SAS med rätta som sitt bolag och gynna dem

Möjligen att de kopierar KLM i viss mån, som har en del trafik på regionala flygplatser i Skandinavien till/från Amsterdam. Kanske huvudstadstriangeln kan bli intressant också beroende på hur många de lyckas locka över till M&M. Man får se.
Om man nu ska spekulera så tror jag det troligaste är att det blir direktlinjer till troligen FRA från Norrlandsdestinationer, med 100% fokus på att mata blocken med longhaul avgångar. Det är ju destinationer som då dessutom går till ett byte istället för två (t.ex. UME-FRA-LAX istället för UME-ARN-CPH-LAX), så man får ett extra argument för att få över kunden. Skulle möjligen kunna gå med Eurowings A319, men mer troligt Cityline.

Mer tveksamt att de ger sig in på triangeln, tror jag. Det är tufft att slå sig in där med både SAS och Norwegian väl etablerade.

Man ska inte glömma bort det lokala resandet mellan Skandinavien och Tyskland/Schweiz/Österrike/Belgien som LH-gruppen förstås är intresserad av att ha en hög marknadsandel på. Att t.ex. välja SN till Bryssel efter att SAS lämnar Star Alliance blir mer lockande om man har Senator eller FTL.

Lite tak på tågresepoäng.

Attachments

• IMG_2048.png
    IMG_2048.png
    {memory} MB · Visningar: 220
Det som skiljer i dagens läge är ett kreditkort kopplat till sitt bonussystem. Så vi får hoppas att LH eller Finnair kompletterar med detta.

Är väl mindre än ett år sedan som LH la ned sitt för de inte fick någon snurr på det. Visst, förusättningarna har ändrats iom att SAS lämnar *A men de är nog lite försiktiga med att dra igång för snabbt igen. Lite hönan och ägget nu känns det som, LH vill nog gärna se hur många de lockar över som tar M&M seriöst 2025 men samtidigt så är det en del som tvekar iom att det inte finns kreditkort som komplement för poäng.

Finns en tendens här på forumet att ofta överskatta kreditkortsmarknaden i Sverige. Jag hade själv gärna sett att det kom tillbaka men är inte superhoppfull.

Kampen mellan SAS och LH måste väl främst handla om priset? LH säljer inte enkelbiljetter på samma vis som SAS gör så LH är ofta dyrare, har jag sett när jag letat MR senaste dagarna.

Toppen