Senaste nytt

Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

Ringde Miles & More här nu på morgonen och dom förklarade att det inte räknas som ett segment eftersom den flygs av Air Baltic.
 
Och skall man verkligen lita på kundtjänst????

Jag skulle säga nej (som vanligt) men det är så klart att i detta fall VET vi ju inte hur M&M räknar segment.

Dock med tanke på hur flygstatistiken ser ut för EW9243 de senaste dagarna så är jag väldigt säker på att flyget skall räknas som ett segment:

1722233758884.png


D-registrerade flyg utförs av Eurowings och YL-registrerade av Air Batlic. Det är OMÖJLIGT för kunden att hålla reda på vilka dagar som Eurowings behagar köpa kapacitet från Air Batlic eller inte. Det hade kunnat vara annorlunda om alla flyg utfördes av Air Batlic.

JAG skulle personligen INTE kontaktat M&M innan (för då har man ju fått ett svar) utan snarare levt rövare i efterhand om det visat sig att segmentet inte räknades.
 
Ringde Miles & More här nu på morgonen och dom förklarade att det inte räknas som ett segment eftersom den flygs av Air Baltic.
Jag vågar gissa att de har fel.

Det finns flyg där Air Baltic äger rutten och själv säljer platser. Det är Air Baltics plan, besättning samt servicekoncept. Sedan kan andra flygbolag hyra in sig på deras plan, genom att också sälja platser till samma plan. Detta kallas codeshare. Till exempel kan du köpa en biljett Stockholm-Chicago-Seattle av SAS med SK-kodade flyg hela vägen trots att andra sträckan flygs och ägs av United. Detta är inte fallet Köpenhamn-Düsseldorf, Air Baltic har ingen egen sådan linje.

Sedan finns det tillfällen när ett flygbolag inte har tillräckligt med kapacitet för att utföra de flyg man planerat. Då hyr man in plan och personal från andra flygbolag. Det är Eurowings som äger flyget, men man anlitar Air Baltic som en underleverantör för att utföra flyget. Detta kallas wet lease och är det som är fallet här. Exempel innebär när SAS förra sommaren anlitade Jettime för att utföra flygningar. Detta är fallet här. Det räknas som ett Eurowings-flyg.
 
Ringde Miles & More här nu på morgonen och dom förklarade att det inte räknas som ett segment eftersom den flygs av Air Baltic.
Man ska "aldrig" lita på kundtjänst, framförallt inte om sådana här saker som står på sida 932 i deras manual (de flesta har aldrig läst mer än 10 första sidorna i manualen).

Din flight är inte en codeshare flight med Air Baltic (vilket det hänvisats till lite längre upp). Detta är en Eurowings flight som utförs av ett kontraktera företag, i detta fall Air Baltic. Det är fortfarande Eurowings som äger flighten.

Kan lova att folk på detta forum har 100 ggr bättre kunskap om dessa saker än någon på kundtjänst.
Hade du ställt frågan till kundtjänsten såhär hade du fått rätt svar: "Is flight EW9243 counted as a qualified segment for the status match challenge?"

Utan att veta, men när du frågade kundtjänst började du kanske prata om Air Baltic och operating carrier och codeshare. Dvs saker som är irrelevant då nämnda flight inte är codeshare.

Varför läsa FAQ eller fråga kundtjänst när man kan gissa
Vi gissar inte utan svarar utifrån hur saker fungerar och blandar inte in codeshare i saker som inte är codeshare.
 
Toppen