Senaste nytt

Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

Man ska "aldrig" lita på kundtjänst, framförallt inte om sådana här saker som står på sida 932 i deras manual (de flesta har aldrig läst mer än 10 första sidorna i manualen).

Din flight är inte en codeshare flight med Air Baltic (vilket det hänvisats till lite längre upp). Detta är en Eurowings flight som utförs av ett kontraktera företag, i detta fall Air Baltic. Det är fortfarande Eurowings som äger flighten.

Kan lova att folk på detta forum har 100 ggr bättre kunskap om dessa saker än någon på kundtjänst.
Hade du ställt frågan till kundtjänsten såhär hade du fått rätt svar: "Is flight EW9243 counted as a qualified segment for the status match challenge?"

Utan att veta, men när du frågade kundtjänst började du kanske prata om Air Baltic och operating carrier och codeshare. Dvs saker som är irrelevant då nämnda flight inte är codeshare.


Vi gissar inte utan svarar utifrån hur saker fungerar och blandar inte in codeshare i saker som inte är codeshare.
Vad vi vet av erfarenhet är att flyg som i detta exempel ger både miles och räknas som ett segment. Men.. vi vet inte om det i Lufthansa status match kommer att räknas som segment. Kanske. Troligt. Men det enda vi säkert kan gå på är den FAQ som Miles & More har skrivit till Status Match. Enligt den räknas inte ett flyg som utförs av annat bolag. Sen tror jag precis som du att det kommer att räknas (med ovanstående anledning att det ger miles samt segment) men jag kan inte utlova detta.
 
Vad vi vet av erfarenhet är att flyg som i detta exempel ger både miles och räknas som ett segment. Men.. vi vet inte om det i Lufthansa status match kommer att räknas som segment. Kanske. Troligt. Men det enda vi säkert kan gå på är den FAQ som Miles & More har skrivit till Status Match. Enligt den räknas inte ett flyg som utförs av annat bolag. Sen tror jag precis som du att det kommer att räknas (med ovanstående anledning att det ger miles samt segment) men jag kan inte utlova detta.
Vad menar du med "utförs av annat bolag"?

I det här fallet har det lika lite påverkan på poängjagandet vilket bolag som utför flygningen som om planet tankas av Shell eller Total så länge det är ett flightnummer som börjar på EW.

Dessutom, det finns ett stort internationellt flygforum som heter FlyerTalk. Ställ frågan där om du inte tror oss. Finns redan diskussion och rapporter om EW där. Flyertalk har nog ännu bättre koll än BC när det gäller M&M.
 
Vad menar du med "utförs av annat bolag"?

I det här fallet har det lika lite påverkan på poängjagandet vilket bolag som utför flygningen som om planet tankas av Shell eller Total så länge det är ett flightnummer som börjar på EW.

Dessutom, det finns ett stort internationellt flygforum som heter FlyerTalk. Ställ frågan där om du inte tror oss. Finns redan diskussion och rapporter om EW där. Flyertalk har nog ännu bättre koll än BC när det gäller M&M.
Läs Vad jag skriver innan du svarar.
 
Vad vi vet av erfarenhet är att flyg som i detta exempel ger både miles och räknas som ett segment. Men.. vi vet inte om det i Lufthansa status match kommer att räknas som segment. Kanske. Troligt. Men det enda vi säkert kan gå på är den FAQ som Miles & More har skrivit till Status Match. Enligt den räknas inte ett flyg som utförs av annat bolag. Sen tror jag precis som du att det kommer att räknas (med ovanstående anledning att det ger miles samt segment) men jag kan inte utlova detta.
Det du citerade innan gällde CODESHARE. I detta fallet är det inte codeshare som efterfrågades, det är en Eurowings flight och inget annat. Och vi vet att enligt den FAQ som finns (som funkar hänvisar till) så räknas en sådan flight då Eurowings är ett av bolagen som ger kvalificerade segment.
 
Ska Senator Challenge dyka upp i Miles and More-appen som en Challenge eller är det något som inte syns? Har 6 legs nu sedan en vecka tillbaks men appen säger fortfarande bara expiration i februari.
 
Ska Senator Challenge dyka upp i Miles and More-appen som en Challenge eller är det något som inte syns? Har 6 legs nu sedan en vecka tillbaks men appen säger fortfarande bara expiration i februari.
Man kan läsa Terms & Conditions sista punkten, där det står hur klart och tydligt som helst.

  • Extensions to 02/26 will be assessed for all status match challenge participants after 30.11.24 and granted where challenge requirements have been met. There is no tracking of challenge requirements in the mobile app.

Översättning till svenska:

Förlängning till februari 2026 kommer att bli bedömd efter den 30 november 2024 för alla deltagare i statusutmaningen där kravet har uppfyllts (två segment för FTL/sex segment för SEN). Det finns ingen uppföljning av dessa krav i mobilappen.


 
@palmen har redovisat för detta ett antal gånger på forumet. Kundnumret måste vara korrekt registrerat på flera olika Amadeus/Sabre poster benämnt FQST/FSQV/FQSTLGBT etc. Om detta inte är inlagt över hela registret så kan du få Senator förmånen, men fortfarande krediterat till t.ex. EB om du la in det vid bokning.

Det stora problemet är att lojalitetsprogramen endast har en (1) ruta där man kan registrera sitt lojalitetsprograms kundnummer på och det är höjt i dunklet hur det sedan sparas ned över samtliga av dessa fält.
Så hva er den sikreste måten å få SAS til å korrekt endre en (betalt) reise med EB-registrering?
 
Så hva er den sikreste måten å få SAS til å korrekt endre en (betalt) reise med EB-registrering?
Varför ska SAS ändra detta? Se till att gå in på aktuellts flygbolags sida och ta bort FF program och lägg tillbaka igen. Väl på flygplatsen, kontrollera att ditt Boardingpass innehåller rätt info med det program du vill kreditera till, och är du osäker kan du gå till manuell checkin och får hoppas på att den du pratar mde förstår vad du menar och vill göra.
 
Toppen