Senaste nytt

Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

Jag är antagligen en av få som hoppade av SAS helt i samband med Sky Team bytet, den alliansen tilltalar mig inte alls och jag valde att stanna med Star Alliance.
Jag har inte hoppat av helt men i år kommer jag troligtvis (förhoppningsvis?) både klara Senator och Diamond. Tycker SAS och Delta är riktigt bra lösning till USA både produkt och pris men österut är det LH och Star som gäller. Även om det finns vissa flyg som till exempel CPH-HND med SAS så är det dubbla priser mot LH/ANA och rent generellt saknas anslutningar i Asien. Jag hade kanske kunnat göra som du och släppa SAS helt men så länge LH inte erbjuder kreditkort eller MR transfer så kommer jag vara kvar hos SAS åtminstone västerut (och för awards). Jag är ändå inte ens i närheten av HON.

Det skulle kunna vara något. Kommer de ha samma priser som nu? Vet du hur skatterna är? Hade varit intressant om det var skäliga poängpriser och skatter.
Dom höjer priserna något men typ 5,000 poäng här och där, inget kraftigt. Skatterna är lite beroende på bolag. Jag kollade Singapore - Japan som är en bra sweetspot för 35k en väg innan 40k med nya priserna efter juni i ANA business 7 timmar.

Jag fick Lufthansa Frequent Traveler status i samband med matching. Nu tittar jag på en resa bokad med Lufthansa och har lite svårt att tolka vilka förmåner jag får.

Flyget skulle vara ARN-MUC-VCE MUC-VCE Air Dolomiti. Sedan hem VCE-FRA-ARN both legs ar Lufthansa.

1. Får jag checka in en väska även om jag har en Economy Light biljett med endast Carry on? Eller är det som med SAS jag måste betala för en biljett med bagage sedan får jag checka in en extra väska?
2. Påverkar delen med Air Dolomiti förmånen med en extra väska?
3. Hur fungerar det med lounge access på vägen hem? Om jag förstår det rätt har jag lounge tillgång i FRA på vägen hem (4 timmar mellan flygen). Men kan jag ta med min fru till loungen om hon är på samma bokning? Om svar ja, är det gratis eller kostar det, i så fall hur mycket?

Extra fråga om frun inte få tillgång till Lounge i FRA. Kan man åka fram och tillbaka mellan Terminal 1 och Terminal 2 med SKYLINE? Loungerna på Terminal 2 med Priority Pass verkar avsevärt mycket bättre än den enda i Terminal 1.

Tack på förhand

Toppen