Gällande mat och dryck så finns det några skillnader. SAS Plus har ett satt koncept på alla Europaflighter, undantaget de med kort flygtid som Köpenhamn - Hamburg. På Lufthansa är det lite ge och tag, och beror på en massa parametrar som
@Senator skriver. Exempelvis serveras ofta en mer matig rätt på Frankfurt - München eller än på München - Göteborg, trots dubbla flygtiden. Lufthansa kör till Skandinavien med kall mat. I övrigt är det pappservett, våtservett men riktiga bestick och bara glasglas.
En stor fördel med SAS Plus är att de även erbjuder sitt cafésortiment så att det går att få en macka istället, eller mer snacks om man vill ha det. På Lufthansa är det brickan som gäller.
Vad gäller dryck, har Lufthansa viner från storflaska, men kvalitetsmässigt är det ingen skillnad. Här tycker jag att SAS har ett bredare sortiment, av vad gäller öl, sprit, drinkbaser och alkoholfritt. Lufthansa erbjuder egentligen ingenting som inte SAS erbjuder bortsett från tomatjuicen då...
Och om det är avbokningsbart. Tyvärr är ju inte alla SAS Plus-biljetter det längre...
Beror på vilken flexibilitet man efterfrågar. I princip alla biljetter med Lufthansa i C erbjuder någon form av flexibilitet.
Här är det en stor fördel för SAS Plus. Om det erbjuds Plus Saver så är skillnaden bara 300:-. Den kan betydligt mer på Lufthansa. Det är på Lufthansa dessutom 0 eller 1, inget semi-flex. En Business Saver är inte ändringsbar öht. Jag vet dessutom flera som i gate har blivit nekad ett tidigare flyg, just med hänsyn till att de flög på Saver.
Bokar man open jaw, är det ofta det slutar med att enbart Business Saver erbjuds.
Vet inte vilken fare basis du reser på men det finns publicerade fares både i Z och P som är både avbokningsbara och återbetalningsbara. Vad jag vet bokas åtminstone P alltid som business saver.
P, Z och D brukar finnas i båda varianterna. D även ibland i restricted.