Senaste nytt

Lufthansa Business eller SAS Plus inom Europa?

Fare basis P88BXX4 är icke återbetalningsbar och inte heller ombokningsbar medan fare basis P88BUZ4 är både återbetalningsbar och ombokningsbar.
Däremot P88BUZ4 (flexibel) är ca 2.000 SEK dyrare än P88BUZ4 (icke flexibel) för många destinationer i Europa från Stockholm/Göteborg.

[Business class] Stockholm/Göteborg-Europa enkel, Austrian/Lufthansa/SWISS, från 1.850 SEK inkl., T/R från 3.300 SEK inkl. | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Exakt därav min fråga om fare basis.

Det var flera år sedan jag flög München-Istanbul med Lufthansa men då serverade de värm mat i Economy class.
Lufthansa har sex olika koncept för servering inom Europa. Starka faktorer är bland annat planerad flygtid, konkurrens och avgångstid. Men även andra faktorer så som affärs- eller turistlinje spelar in.

Brussels har också champagne. Lufthansagruppen är konsekvent inkonsekvent.

Just den kommentaren håller jag inte med om. På samma sätt som Spanien producerar Cava, Italien producerar Prosecco producerar Tyskland och Österrike Sekt. Så att erbjuda Sekt från Österrike eller Tyskland är ingen skillnad mot att SAS serverar Ringi från Norge, Mikkeler från Danmark eller Mackmyra från Sverige. Nu var det ett tag sedan jag åkte Alitalia eller Iberia men jag tror att både skall servera Prosecco eller Cava.

Jag tror att Swiss och Brussels serverar champagne då båda länder inte har något större lokalt erbjudande som alternativt till Champagne.

Så alla bolag inom Lufthansgruppen erbjuder en autonom produkt som reflekterar hemmamarknaden.

Gällande mat och dryck så finns det några skillnader. SAS Plus har ett satt koncept på alla Europaflighter, undantaget de med kort flygtid som Köpenhamn - Hamburg. På Lufthansa är det lite ge och tag, och beror på en massa parametrar som @Senator skriver. Exempelvis serveras ofta en mer matig rätt på Frankfurt - München eller än på München - Göteborg, trots dubbla flygtiden. Lufthansa kör till Skandinavien med kall mat. I övrigt är det pappservett, våtservett men riktiga bestick och bara glasglas.

En stor fördel med SAS Plus är att de även erbjuder sitt cafésortiment så att det går att få en macka istället, eller mer snacks om man vill ha det. På Lufthansa är det brickan som gäller.

Vad gäller dryck, har Lufthansa viner från storflaska, men kvalitetsmässigt är det ingen skillnad. Här tycker jag att SAS har ett bredare sortiment, av vad gäller öl, sprit, drinkbaser och alkoholfritt. Lufthansa erbjuder egentligen ingenting som inte SAS erbjuder bortsett från tomatjuicen då...
Och om det är avbokningsbart. Tyvärr är ju inte alla SAS Plus-biljetter det längre...
Beror på vilken flexibilitet man efterfrågar. I princip alla biljetter med Lufthansa i C erbjuder någon form av flexibilitet.
Här är det en stor fördel för SAS Plus. Om det erbjuds Plus Saver så är skillnaden bara 300:-. Den kan betydligt mer på Lufthansa. Det är på Lufthansa dessutom 0 eller 1, inget semi-flex. En Business Saver är inte ändringsbar öht. Jag vet dessutom flera som i gate har blivit nekad ett tidigare flyg, just med hänsyn till att de flög på Saver.

Bokar man open jaw, är det ofta det slutar med att enbart Business Saver erbjuds.
Vet inte vilken fare basis du reser på men det finns publicerade fares både i Z och P som är både avbokningsbara och återbetalningsbara. Vad jag vet bokas åtminstone P alltid som business saver.
P, Z och D brukar finnas i båda varianterna. D även ibland i restricted.

Jag som alltid flyger från Landvetter har inte så mycket direktflyg att välja på med SAS, så det blir ofta Lufthansa om man skall flyga Star Alliance. Jag tycker att det är stor skillnad i känsla på Lufthansa Business och SAS Plus inom Europa. Lufthansa känns mer som en riktig Business medans SAS känns som ekonomi med en "servering" (papplåda med mat och plastbestick är sådär för mig).

Seat blocken Lufthansa erbjuder är en winner bara den i mitt tycke.

Sen om valet står mellan direktflyg med SAS och byte med Lufthansa för samma pengar, då hade jag ändå valt SAS. Byte är alltid knöligt.

Jag som alltid flyger från Landvetter har inte så mycket direktflyg att välja på med SAS, så det blir ofta Lufthansa om man skall flyga Star Alliance. Jag tycker att det är stor skillnad i känsla på Lufthansa Business och SAS Plus inom Europa. Lufthansa känns mer som en riktig Business medans SAS känns som ekonomi med en "servering" (papplåda med mat och plastbestick är sådär för mig).

Seat blocken Lufthansa erbjuder är en winner bara den i mitt tycke.

Sen om valet står mellan direktflyg med SAS och byte med Lufthansa för samma pengar, då hade jag ändå valt SAS. Byte är alltid knöligt.
Där har flygbolagen alltså lyckats. Du upplever LH mer som en riktig business. LH är en riktig business. SAS är ekonomi.

Om det upplevs som Business eller Economy hänger för mig ganska mycket på personlig recognition, där LH alltid har tagit bättre hand om EB Guld/Diamant än SAS själva. Men LH kan kännas lite väl stela och strikta i Business, där de de andra i LH gruppen upplevs som "trevligare" och mer moderna i tilltalet. Med Swiss och Austrian känns det som flyget går lite snabbare, och där dras ju SAS sen några år tillbaka med problemet att personalen helst gömmer sig bakom skynket och pratar med varandra istället för att ge service, vilket direkt sänker upplevelsen i Plus där man som kund inte vet vad man sitter och väntar på eller varför.

Toppen