Senaste nytt

Lufthansa Business eller SAS Plus inom Europa?

Vet inte vilken fare basis du reser på men det finns publicerade fares både i Z och P som är både avbokningsbara och återbetalningsbara. Vad jag vet bokas åtminstone P alltid som business saver.
Tittar jag just nu på en resa jag funderade på, ARN-SZG, så bokas både business saver och business flex i P. Saver ger varken rebooking eller refund. Men den som är flex är nästan dubbelt så dyr. Har inte letat reda på exakt fare basis, men P använda uppenbarligen för båda.
 
Vet inte vilken fare basis du reser på men det finns publicerade fares både i Z och P som är både avbokningsbara och återbetalningsbara. Vad jag vet bokas åtminstone P alltid som business saver.
Fare basis P88BXX4 är icke återbetalningsbar och inte heller ombokningsbar medan fare basis P88BUZ4 är både återbetalningsbar och ombokningsbar.
Däremot P88BUZ4 (flexibel) är ca 2.000 SEK dyrare än P88BUZ4 (icke flexibel) för många destinationer i Europa från Stockholm/Göteborg.

[Business class] Stockholm/Göteborg-Europa enkel, Austrian/Lufthansa/SWISS, från 1.850 SEK inkl., T/R från 3.300 SEK inkl. | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Fare basis P88BXX4 är icke återbetalningsbar och inte heller ombokningsbar medan fare basis P88BUZ4 både återbetalningsbar och ombokningsbar.
Däremot P88BUZ4 (flexibel) är ca 2.000 SEK dyrare än P88BUZ4 (icke flexibel).
Och spelar det roll i intjäninh av poäng etc eller är de bara om man behöver cancel resan det spelar roll ?
 
Tyvärr har Lufthansa smittas av SAS Plussyndromet: totalt kaos ;)

Jag köpte en Stockholm-Frankfurt-Linate i Z-klass som jag fick vaska. I alla fall, allt beror på budget, tidsplan, flexibilitet, destination, direkt eller indirekt resa.. Lufthansa mellan Skandinavien och Frankfurt/Munchen är "snooze-party" i mitt tycke. Lufthansa är mycket trevligt när man åker till Madrid, Lissabon, Aten eller Istanbul. Annars är maten ganska tråkigt. Men det har det varit sedan 2002 i min erfarenhet.
 
Tyvärr har Lufthansa smittas av SAS Plussyndromet: totalt kaos ;)

Jag köpte en Stockholm-Frankfurt-Linate i Z-klass som jag fick vaska. I alla fall, allt beror på budget, tidsplan, flexibilitet, destination, direkt eller indirekt resa.. Lufthansa mellan Skandinavien och Frankfurt/Munchen är "snooze-party" i mitt tycke. Lufthansa är mycket trevligt när man åker till Madrid, Lissabon, Aten eller Istanbul. Annars är maten ganska tråkigt. Men det har det varit sedan 2002 i min erfarenhet.
Okej. Jag trodde liksom det skulle vara lite bättre då dom säljer in det som "Business class", där sas väljer att kalla det, vad det kanske faktiskt är PLUS. Budgeten spelar ju en viktig roll, och dom random datum/destinationer som jag tittade på var LH billigare i 4 av 5 fall.
Sen är det ju lite meck att behöva landa i FRA/MUC och sen vidare där, men det känner jag inte spelar någon roll faktiskt. Destinationerna erbjuder bägge bolagen. Har inget emot att kanske pröjsa någon hundralapp extra för SAS om det är mycket smidigare. Därför jag mest undra hur LH´s C var inom Europa.

Får se hur jag gör. Tack alla fantastiska BC medlemmar för suverän service och snabb fart =)
 
Tyvärr har Lufthansa smittas av SAS Plussyndromet: totalt kaos ;)

Jag köpte en Stockholm-Frankfurt-Linate i Z-klass som jag fick vaska. I alla fall, allt beror på budget, tidsplan, flexibilitet, destination, direkt eller indirekt resa.. Lufthansa mellan Skandinavien och Frankfurt/Munchen är "snooze-party" i mitt tycke. Lufthansa är mycket trevligt när man åker till Madrid, Lissabon, Aten eller Istanbul. Annars är maten ganska tråkigt. Men det har det varit sedan 2002 i min erfarenhet.
Har de någon gräns baserat på tid, eller är det baserat på marknad och konkurrenter?

Håller med om att maten kan vara riktigt trist. Men det bryr jag mig ärligt talat mindre om på en relativt kort flight. Däremot plats att jobba.... Eller plats att inte jobba :)

Bättre mat och ofta samma priser på Austrian (men samma avbokningar). På LED-VIE för ett par veckor sedan fick jag vad som med god marginal var den bästa måltid jag fått på intra Europe så långt bak jag kan minnas. Dessutom en egen 2a på E195 är ju ännu bättre än seat block på A320/B737.
 
Okej. Jag trodde liksom det skulle vara lite bättre då dom säljer in det som "Business class", där sas väljer att kalla det, vad det kanske faktiskt är PLUS. Budgeten spelar ju en viktig roll, och dom random datum/destinationer som jag tittade på var LH billigare i 4 av 5 fall.
Sen är det ju lite meck att behöva landa i FRA/MUC och sen vidare där, men det känner jag inte spelar någon roll faktiskt. Destinationerna erbjuder bägge bolagen. Har inget emot att kanske pröjsa någon hundralapp extra för SAS om det är mycket smidigare. Därför jag mest undra hur LH´s C var inom Europa.

Får se hur jag gör. Tack alla fantastiska BC medlemmar för suverän service och snabb fart =)

Har de någon gräns baserat på tid, eller är det baserat på marknad och konkurrenter?

Håller med om att maten kan vara riktigt trist. Men det bryr jag mig ärligt talat mindre om på en relativt kort flight. Däremot plats att jobba.... Eller plats att inte jobba :)

Bättre mat och ofta samma priser på Austrian (men samma avbokningar). På LED-VIE för ett par veckor sedan fick jag vad som med god marginal var den bästa måltid jag fått på intra Europe så långt bak jag kan minnas. Dessutom en egen 2a på E195 är ju ännu bättre än seat block på A320/B737.

När det gäller tid/konkurrens så stämmer det. Det finns ett antal parameter som styr erbjudande ombord:
Hur lång är flighten?
Vad gör konkurrenterna?
Tid på dygnet?
Kultur: lokala marknaden (tänk BA som har 3 måltider mellan Indien - London, men knappt 1 måltid till Sydamerika)

@MrDollar kolla Austrian eller Swiss om de har samma pris till dina destinationer. Då hade jag åkt med dom
 
Toppen