Senaste nytt

Lounger för SAS efter byte till Skyteam

Vet inte om det nämnts i den här tråden än men SAS tillfälliga avtal med LH gällande loungen på Malpensa är uppsagt. Nu är man hänvisad till Monteverdi Classic Lounge.

Jag skulle säga nej på den
Delta does grant lounge access in these circumstances, including at LAX, for ElitePlus. Just show the arriving flight’s boarding pass that shows a same-day international flight on SAS/Skyteam into LAX and the Delta boarding pass for even a domestic same-day flight on Delta, and then they grant access as long as the dates on both boarding passes are the same. And Delta does NOT require the tickets to be on the same booking. But it will be a manual entry into the lounge, so go to the Delta lounge personnel to get manually entered into the lounge. Have done this kind of thing a lot with Delta over many years and this one too. Can’t say too much about non-ElitePlus in this kind of situation, but at least sometimes Delta has also done it for partner airline business class passengers without ElitePlus status.

Delta does grant lounge access in these circumstances, including at LAX. Just show the arriving flight’s boarding pass that shows a same-day international flight on SAS/Skyteam into LAX and the Delta boarding pass for even a domestic same-day flight on Delta, and then they grant access as long as the dates on both boarding passes are the same. And Delta does NOT require the tickets to be on the same booking. But it will be a manual entry into the lounge, so go to the Delta lounge personnel to get manually entered into the lounge. Have done this kind of thing a lot with Delta over many years and this one too.
Kanon om det funkar på LAX. Fungerade inte för mig på ATL. Personalen blippade iofs mitt boardingkort där.
Tyvärr ännu ett bevis på att Delta/SkyTeam inte är solida saker. För att få tillgång till loungen skall man alltså använda en hemlig manuell process.
"Jag är inte bitter" :)

EBG Skyteam Elite Plus. Men med SAS "ecobiljett" ingen access till någon av de båda Loungerna i Prag. Fan.
Varje gång den här månaden på PRG har jag sett människor med EBD/EBG-väsketiketter komma in i PRG-kontraktsloungen. Men de har använt Priority Pass för att komma in med gäster. Flygbolagens kostnader för att kontraktera tredjepartslounger i Europa har ökat avsevärt under de senaste tre åren. Till exempel har en loungeoperatör för flera flygbolag i EU som fakturerade europeiska flygbolag 10 000-12 000 dollar per månad som en del av en överenskommen minimiverksamhetsvolym sedan dess önskat sig 20 000-25 000 USD per månad för nya/förnyelsekontrakt.

EBG Skyteam Elite Plus. Men med SAS "ecobiljett" ingen access till någon av de båda Loungerna i Prag. Fan.

Varje gång den här månaden på PRG har jag sett människor med EBD/EBG-väsketiketter komma in i PRG-kontraktsloungen. Men de har använt Priority Pass för att komma in med gäster.
Så har det ju varit i rätt många år vid det här laget. Det har inget med bytet till skyteam att göra. Tyvärr inte med bland de nya kontrakt lounger som sas ändå utökat med efter bytet. Ännu iaf - det blir intressant att se vad som händer i samband med återinförandet av business class..

Så har det ju varit i rätt många år vid det här laget. Det har inget med bytet till skyteam att göra. Tyvärr inte med bland de nya kontrakt lounger som sas ändå utökat med efter bytet. Ännu iaf - det blir intressant att se vad som händer i samband med återinförandet av business class..
En tanke och en fråga till er Skyteamexperter. Kan man inom alliansen ha ett upplägg att business-biljett ger tillgång till lounge, men status gör det inte? Jag tänker att kalkylen kring att erbjuda tredjepartslounge på destinationer som Malaga påverkas stort av om loungen ska nyttjas av de 5-6 pers som betalar för business, eller även 20-30 guldkortsinnehavare med vänner och familj på semesterresa.

En tanke och en fråga till er Skyteamexperter. Kan man inom alliansen ha ett upplägg att business-biljett ger tillgång till lounge, men status gör det inte? Jag tänker att kalkylen kring att erbjuda tredjepartslounge på destinationer som Malaga påverkas stort av om loungen ska nyttjas av de 5-6 pers som betalar för business, eller även 20-30 guldkortsinnehavare med vänner och familj på semesterresa.
Jag är på inget sätt en Skyteamexpert, men t.ex. Delta One lounger kommer du inte in i på status, utan det krävs business-biljett, på samma sätt som tex United Polaris i Star Alliance. Men jag känner inte på rak arm till något ställe där det finns en sådan lounge men det inte också finns en annan (lite sämre) lounge som status-passagerare har tillträde till.

Guldkortet gäller ju +1 gäst på kontraktlounge. Malaga mfl är ju väldigt många Plus resenärer. Businesspriserna lär kompensera för en del guldkunder som åker economy (efter namnbytet) och ska ha lounge. Dessutom lär merförsäljningen (mat, sittplatsval osv) öka när en del av dagens plus resenärer väljer economy. Räknar kallt med att inte alla som åker Plus väljer att åka business istället (mot nya priser), annars blir det plan med seatblock till rad 25+.

Suger ordentligt. Inkonsekvent, rörigt ock direkt dåligt. Får bara konstatera att SkyTeam-övergången är det pris vi resenärer har fått betala för att ha SAS kvar öht. Off topic men har inte en enda positiv erfarenhet. Får väl se den dagen jag har en lightbiljett. Då skall man väl tydligen kunna ta med sig en väska(?), eller är det också bara vid fullmåne och på MGQ?

Kom på att Delta "First" inrikes vid SAS Business är en positiv sak...

En fördel var att åka SAS Plus pro blev det Delta Economy comfort+ på kortlegget mellan iad-atl. Helt OK säten, med bra utrymme skärm i stolen.
På gamla tiden översattes Sas Plus alltid till nån B-economy på United.
Deltas lounge på F i Atlanta var väldigt bra oxå. Bemannad bar med massor av drinkar. En vagn med tacos på beställning, flertal vin/mousserande och varn kall mat. Bättre än vanliga United Club tycker jag iaf.

Toppen