SK989
Medlem
LH-gruppen värnar förstås om den skandinaviska marknaden, inte minst det lokala resandet mellan Skandinavien och LH-gruppens fyra länder. Genom att matcha de som haft guld på Star Alliance med SAS till att fortsatt ha guld med Star Alliance via LH-gruppen så hoppas man förstås att skandinaver fortsatt ska flyga med dem och inte minst till t.ex. Bryssel, Zürich och Frankfurt etc. och inte bara flyga SAS dit i fortsättningen.
Flyger man mycket till t.ex. Bryssel, och det är det många skandinaver som gör, kommer man högst sannolikt inte ha någon tillgång till lounge fr.o.m. den 1 september om man flyger SAS eftersom SAS inte har avtal med tredjepartslounger och Sky Team inte har någon egen lounge där. Flyger man LH-gruppen, d.v.s. Brussels airlines, har man fortsatt lounge om man matchat sitt kort med LH. Jag flyger ibland till Hannover och brukar flyga med SAS via Köpenhamn. På Hannover finns, trots att det är en ganska liten flygplats, både LH Business och Senator Lounge. I och med att jag matchat mot Senator skulle jag inte tro att jag fortsatt kommer att flyga SAS dit efter 1 september eftersom jag då inte har tillgång till någon lounge utan det blir nog Lufthansa via Frankfurt eller München. Det är väl bl.a. dylika följder av matchningen som LH-gruppen kanske ser en bra affär i. Däremot tror jag inte att LH-gruppen kommer att utöka sin trafik på Skandinavien särskilt mycket.
Flyger man mycket till t.ex. Bryssel, och det är det många skandinaver som gör, kommer man högst sannolikt inte ha någon tillgång till lounge fr.o.m. den 1 september om man flyger SAS eftersom SAS inte har avtal med tredjepartslounger och Sky Team inte har någon egen lounge där. Flyger man LH-gruppen, d.v.s. Brussels airlines, har man fortsatt lounge om man matchat sitt kort med LH. Jag flyger ibland till Hannover och brukar flyga med SAS via Köpenhamn. På Hannover finns, trots att det är en ganska liten flygplats, både LH Business och Senator Lounge. I och med att jag matchat mot Senator skulle jag inte tro att jag fortsatt kommer att flyga SAS dit efter 1 september eftersom jag då inte har tillgång till någon lounge utan det blir nog Lufthansa via Frankfurt eller München. Det är väl bl.a. dylika följder av matchningen som LH-gruppen kanske ser en bra affär i. Däremot tror jag inte att LH-gruppen kommer att utöka sin trafik på Skandinavien särskilt mycket.