Senaste nytt

Lounger för SAS efter byte till Skyteam

SK989

Medlem
LH-gruppen värnar förstås om den skandinaviska marknaden, inte minst det lokala resandet mellan Skandinavien och LH-gruppens fyra länder. Genom att matcha de som haft guld på Star Alliance med SAS till att fortsatt ha guld med Star Alliance via LH-gruppen så hoppas man förstås att skandinaver fortsatt ska flyga med dem och inte minst till t.ex. Bryssel, Zürich och Frankfurt etc. och inte bara flyga SAS dit i fortsättningen.

Flyger man mycket till t.ex. Bryssel, och det är det många skandinaver som gör, kommer man högst sannolikt inte ha någon tillgång till lounge fr.o.m. den 1 september om man flyger SAS eftersom SAS inte har avtal med tredjepartslounger och Sky Team inte har någon egen lounge där. Flyger man LH-gruppen, d.v.s. Brussels airlines, har man fortsatt lounge om man matchat sitt kort med LH. Jag flyger ibland till Hannover och brukar flyga med SAS via Köpenhamn. På Hannover finns, trots att det är en ganska liten flygplats, både LH Business och Senator Lounge. I och med att jag matchat mot Senator skulle jag inte tro att jag fortsatt kommer att flyga SAS dit efter 1 september eftersom jag då inte har tillgång till någon lounge utan det blir nog Lufthansa via Frankfurt eller München. Det är väl bl.a. dylika följder av matchningen som LH-gruppen kanske ser en bra affär i. Däremot tror jag inte att LH-gruppen kommer att utöka sin trafik på Skandinavien särskilt mycket.

Gode iagttagelser, @SK989 ! Men giver SAS under Skyteam ikke adagang i Brussels til deres lounger? Skyteam bruger The Suite og Diamond loungerne, se f.eks. https://www.skyteam.com/en/lounges/lounge-finder/
Som jag tolkar det är det bara när man flyger med vissa Sky Team-bolag som man har tillgång till the Suite och Diamond lounge i Bryssel. The Suite har man bara tillgång till när man flyger MEA och till Diamonad Lounge har man bara tillgång till när man flyger Air Europa, Alitalia eller Tarom.

Som jag tolkar det är det bara när man flyger med vissa Sky Team-bolag som man har tillgång till the Suite och Diamond lounge i Bryssel. The Suite har man bara tillgång till när man flyger MEA och till Diamonad Lounge har man bara tillgång till när man flyger Air Europa, Alitalia eller Tarom.
Jeg tvivler paa, at du har ret..? Hvordan kan AF/KL naegte deres statusmedlemmer adgang (selv om de flyver economy)?

Jeg tvivler paa, at du har ret..? Hvordan kan AF/KL naegte deres statusmedlemmer adgang (selv om de flyver economy)?
Loungerna i fråga är inte AF/KL-lounger utan tredjepartslounger, det krävs då att varje enskilt flygbolag träffar en överenskommelse med loungen om vem som ska ha tillträde. Samma princip gäller idag inom Star Alliance och tredjepartslounger var SAS sagt upp alla de avtalen, vilket gör att SAS-passagerare med status aldrig har tillträde till någon lounge på de flygplatser som Star Alliance-bolag saknar egna lounger. Efter 1 september lär det bli likadant på de flygplatser som saknar lounger som drivs av ett Sky Team-bolag.

Enligt Sky Teams hemsida står följande för respektive lounge; d.v.s. det är endast resande med angivna Sky Teambolag som har tillträde (d.v.s. MEA för the Suite och Air Europa, Alitalia och Tarom för Diamond Lounge). Om resande med KLM och Air France skulle ha tillträde till någon av loungerna skulle de bolagen vara nämnda och de är de inte... Sen ska man komma ihåg att Air France faktiskt inte ens flyger till Bryssel så det är inte så konstigt att de saknas i listan.

SkyTeam lounges in Brussels (BRU)​

Brussels Airlines The Suite Lounge​

Opening hours:
05:00-22:15

Amenities available at this Lounge​

• Business Center
  • Shower
  • Appetizers
  • Snacks
  • Beer & Wine
  • Alcoholic Drinks
  • Soft Drinks
  • Wheelchair Accessible
  • Flight Monitor
  • TV Room
  • Free Wi-Fi
  • Newspapers & Magazines
  • Internet Terminals

Lounge access for international First or Business Class ticket holders or SkyTeam Elite Plus Frequent Flyers traveling on an international flight operated by the following airlines:​

• Middle East Airlines

Diamond Lounge B​

Opening hours:
05:00-22:00

Amenities available at this Lounge​

• Quiet Area
  • Business Center
  • Shower
  • Quick Meal
  • Appetizers
  • Beer & Wine
  • Alcoholic Drinks
  • Soft Drinks
  • Wheelchair Accessible
  • Flight Monitor
  • TV Room
  • Free Wi-Fi
  • Newspapers & Magazines

Lounge access for international First or Business Class ticket holders or SkyTeam Elite Plus Frequent Flyers traveling on an international flight operated by the following airlines:​

• Air Europa
  • ITA Airways
  • TAROM

Last edited:
Loungerna i fråga är inte AF/KL-lounger utan tredjepartslounger. Enligt Sky Teams hemsida står följande för respektive lounge; d.v.s. det är endast resande med angivna Sky Teambolag som har tillträde (d.v.s. MEA för the Suite och Air Europa, Alitalia och Tarom för Diamond Lounge). Om resande med KLM och Air France skulle ha tillträde till någon av loungerna skulle de bolagen vara nämnda och de är de inte..
Jo, jo, jeg kan godt læse.. Hvis du tror at Loungefinder er opdateret, tager du fejl, Jeg TROR at Skyteam status medlemmer MÅ og SKAL have adgang til den/de samme lounger som deres business class passagerer? Nogen som positivt ved?
F.eks i CPH bruger AF-KL også 3djepartlounger, og man kommer jo ind (kan vælge mellem CPH Apt. og Carlsberg) med FB statuskort.

Jo, jo, jeg kan godt læse.. Hvis du tror at Loungefinder er opdateret, tager du fejl, Jeg TROR at Skyteam status medlemmer MÅ og SKAL have adgang til den/de samme lounger som deres business class passagerer? Nogen som positivt ved?
F.eks i CPH bruger AF-KL også 3djepartlounger, og man kommer jo ind (kan vælge mellem CPH Apt. og Carlsberg) med FB statuskort.
Jo, så lär det vara - att statuspassagerare kommer in i samma lounge som businesspassagerare - men har KLM:s businesspassagerare tillgång till någon lounge på Bryssels flygplats? Det ser ju inte ut så.

Det frågan gällde från början var om statuspassagerae med SAS kommer ha tillgång till någon lounge i Bryssel efter att man lämnar Star Alliance och går med i Sky Team och då har det ingen som helst betydelse om KLM:s passagerare kommer in i någon lounge eller inte eftersom det är en tredjepartslounge. Min poäng var att statuspassagere med SAS till Bryssel lär förlora tillgången till lounge varvid matchningen till LH-gruppen lär få en hel del skandinaver att överge SAS till Bryssel till förmån för Brussels airines som tillhör LH-gruppen. Sen skrev du att SAS-passagerare nog ändå skulle få tillgång till lounger men jag förstår inte vilken lounge du menar? Någon lounge som drivs av ett Sky Team-bolag finns inte i Bryssel. Menar du att SAS skulle teckna avtal med en tredjepartslounge i Bryssel (och ev. andra platser) efter att man lämnar Star Alliance?

Last edited:
Toppen