Senaste nytt

Lounger för SAS efter byte till Skyteam

Menar du att SAS skulle teckna avtal med en tredjepartslounge i Bryssel (och ev. andra platser) efter att man lämnar Star Alliance?
Just i Bryssel tänker jag att det faktiskt finns en (liten) chans att sas gör just det. För att hålla kvar vid den ganska stora trafik (troligen på ganska dyra biljetter) man har till BRU. För att inte tappa dessa passagerare till Brussels. Kanske. Men det känns ganska långsökt det också.

Just i Bryssel tänker jag att det faktiskt finns en (liten) chans att sas gör just det. För att hålla kvar vid den ganska stora trafik (troligen på ganska dyra biljetter) man har till BRU. För att inte tappa dessa passagerare till Brussels. Kanske. Men det känns ganska långsökt det också.
Det vore verkligen bra om SAS ändrar sig och kan tänka sig tredjepartslounger igen på vissa flygplatser.

När det gäller kontraktslounger blir det mycket intressant stt se om SAS nya ägare vill gära som AFKLM eller inte, dvs återinföra lounge vid resa i Plus.
Man ska väl kanske lite lagom mycket på just AFKLM i den frågan, eftersom de i fallet Bryssel inte heller verkar ha kontraktslounge.

Samtidigt kan det ju verkligen inte vara många som flyger AMS-BRU. Även transfer-pax tar nog oftast tåget istället.
Det vore verkligen bra om SAS ändrar sig och kan tänka sig tredjepartslounger igen på vissa flygplatser.
Verkligen.

Man ska väl kanske lite lagom mycket på just AFKLM i den frågan, eftersom de i fallet Bryssel inte heller verkar ha kontraktslounge.

Samtidigt kan det ju verkligen inte vara många som flyger AMS-BRU. Även transfer-pax tar nog oftast tåget istället.

Verkligen.

Jag ska ta en för laget och provar detta imorgon. Enligt Flyertalks gamla trådar är det Diamond som gäller.

Jag trodde inte heller det gick att flyga från BRU till AMS men några sådana anslutningar med tåg fanns inte att boka. Så det blev flyg. Verkar mest vara AF som kör sina anslutningar med tåg.

Har flygit sträckan 1 gång och då var det proppfullt i båda riktningar på Embraer om flög.
De flyger ju 4ggr om dagen nu (3 på fredagar) så det är nog en hel del som flyger sträckan, högst troligt mest connection pax. Har man incheckat bagage vill man inte hämta ut det på AMS och sen byta tillbaka tåg om man kan flyga vidare. Var dessutom billigare att flyga ARN-AMS-BRU än ARN-AMS så ännu mindre anledning att hoppa av och ta tåget.

Ja och nej, tänker jag. Bäst är väl ifall det finns allianskollegors lounger där SAS inte har egna. När det gäller Bryssel så kanske det faktiskt inte är en orimlig tanke. Med någonstans mellan 7-9 avgångar per vardag så finns det ju underlag för en lounge. I gengäld så stänger man loungen på EWR och nyttjar allianskollegors lounger på JFK och ev. EWR om man fortfarande flyger dit.

Jag tror att det bara är att föbereda sig på att det kommer bli stökigt efter alliansbytet. Även om det finns SkyTeam lounger på flygplatsen i fråga ligger de kanske på annan terminal än den SAS flyger från. För min del kommer det nog bli ett gissel exempelvis i London.

Det ser ut tyvärr ut som mitt LoungeKey kommer bli mer välanvänt från september, och det kan nog vara läge att ställa in sig på mer tid i tredjepartslugner som man fixar tillträde till själv med diverse loungeprogram.

Toppen