Senaste nytt

Lounger för SAS efter byte till Skyteam

Nu ger det ju inte så mycket att bara önska saker i tråden, men ändå; Mina 0,05€ är att SAS "behöver" en lounge i Bryssel, det är ju fler än jag som är relativt frekventa där, och som inte utgår från ARN eller CPH eller annan plats där man bara kan välja bort SAS framöver. Min startpunkt saknar idag alternativ till SAS och annat än genomgående biljetter är ju inte att tänka på.

... SAS "behöver" en lounge i Bryssel, det är ju fler än jag som är relativt frekventa där, och som inte utgår från ARN eller CPH eller annan plats där man bara kan välja bort SAS framöver.....
Jeg ved stadig ikke hvilken lounge KLM benytter i BRU? Men da de har 3 morgenafgange og 1 eftermiddagsafgang til AMS har de vel adgang til en lounge paa Brussels?

Nu ger det ju inte så mycket att bara önska saker i tråden, men ändå; Mina 0,05€ är att SAS "behöver" en lounge i Bryssel, det är ju fler än jag som är relativt frekventa där, och som inte utgår från ARN eller CPH eller annan plats där man bara kan välja bort SAS framöver. Min startpunkt saknar idag alternativ till SAS och annat än genomgående biljetter är ju inte att tänka på.
Om man ska vara lite hård, så är ju du ett exempel på en kund som gör att de inte behöver en lounge i Bryssel. För du kommer fortsätta flyga med SAS oberoende av om de har lonunge eller inte. Det är ju bara där de riskerar att förlora kunden som det faktiskt "behövs" ett undantag från lounge-reglerna.

Jeg ved stadig ikke hvilken lounge KLM benytter i BRU? Men da de har 3 morgenafgange og 1 eftermiddagsafgang til AMS har de vel adgang til en lounge paa Brussels?

Kan berätta att de använder Diamant lounge. Den är inte lika stor som the loft men duger. Det finns lite varm mat, öl på fat, mycket sittplatser och sånt. Inte lika ombonat som the loft såklart.

Jag är här nu för första gången och det var inga problem att komma in med Flying Blue om man flyger KLM. Sen om SAS kommer erbjuda tillträde återstår att se.

Hur fungerar det med access mellan bolagen i deras egna lounger? Kollar man i deras Skyteams lounge finder på HND tex så får Air France använda JAL Sakura lounge (first för la premiere) medan de inte ser ut att få access till Deltas lounge. Delta i sin tur listar några Skyteam med access men långt ifrån alla. Samma för LAX där Air France och KLM listas under Oneworld loungen men inte under Korean Air loungen.

Är det såhär upplägget är överlag, att man inte kan räkna med att kunna komma in i en lounge som drivs av en alliansmedlem utan det måste finnas specifica avtal på plats ala tredjepartslounger?

Hur fungerar det med access mellan bolagen i deras egna lounger? Kollar man i deras Skyteams lounge finder på HND tex så får Air France använda JAL Sakura lounge (first för la premiere) medan de inte ser ut att få access till Deltas lounge. Delta i sin tur listar några Skyteam med access men långt ifrån alla. Samma för LAX där Air France och KLM listas under Oneworld loungen men inte under Korean Air loungen.

Är det såhär upplägget är överlag, att man inte kan räkna med att kunna komma in i en lounge som drivs av en alliansmedlem utan det måste finnas specifica avtal på plats ala tredjepartslounger?

Jag har inte varit i alla lounge överallt. Men jag har aldrig blivit nekad i ett annat Skyteamsbolags lounge så länge det inte är så att de har avtal någon annanstans i en annan lounge på flygplatsen.

Just vad gäller LAX har det ju varit för att Korean Air varit så dålig, så de satte sina pax i en bättre lounge i väntan på att nya AF loungen ska öppna vilket den gör vilken dag som helst.

Jag tycker Skyteams lounge finder är helt oanvändbart.
Det är oftare fel än rätt...

Om man ska vara lite hård, så är ju du ett exempel på en kund som gör att de inte behöver en lounge i Bryssel. För du kommer fortsätta flyga med SAS oberoende av om de har lonunge eller inte. Det är ju bara där de riskerar att förlora kunden som det faktiskt "behövs" ett undantag från lounge-reglerna.
Du har förstås rätt ur ett affärsmässigt perspektiv och det kanske är därför jag skrev "behöver" (med just citationstecken) - med det kanske lätt (?) idealistiska perspektivet att lounger ska finnas där bolagen har kunder. Inlägget var nog mer en balans i diskussionen här där det ibland är viss övervikt på att "alla" aktivt kan välja eller välja bort flygbolag hursomhelst.

Det affärsmässiga är väl att föra fram att om SAS/Skyteam inte har lounge i Bryssel så driver man folk som har annat utgångsläge än jag att byta allians. Eventuellt...

Jag tycker Skyteams lounge finder är helt oanvändbart.
Det är oftare fel än rätt...
Ja, den er haabloes, ofte ikke opdateret i aarevis! Den er ofte direkte vildledende: I indlaeg no. 5, oven for antyder de anfoerte logos, at der er staerke begraensninger paa, hvilke Skyteam bolag man rejser med. Det troe jeg overhovedet ikke paa. Min erfaring er lige modsat: Man kan vaelge og vrage. Hvis der er en "rigtig" Skyteam lounge, boer man ofte foretraekke den fremfor en 3djepartlounge
Exempel: Hvis man rejser fra BKK med Saudia, er Miracle meget ringere end Skyloungen (men der er mindst en mulighed mere, som jeg lige nu har glemt!)
Kan berätta att de använder Diamant lounge. Den är inte lika stor som the loft men duger. Det finns lite varm mat, öl på fat, mycket sittplatser och sånt. Inte lika ombonat som the loft såklart. Jag är här nu för första gången och det var inga problem att komma in med Flying Blue om man flyger KLM. Sen om SAS kommer erbjuda tillträde återstår att se.
Tusind tak, @Hachans - det betyder formentlig/forhaabentlig at jeg kan kan rejse med SAS igen til CPH efter aarelang pause. Og, medmindre man skal samle FB tier points, er det ikke besvaeret vaerd at flyve KLM og stoppe op i AMS paa vejen til CPH! Men hvis SAS i Skyteam ikke giver adgang, vil jeg fortsaette med KLM, da lounge adgang er en fryns, som jeg vaerdsaetter hoejt!

Last edited:
Toppen