Senaste nytt

Lounger för SAS efter byte till Skyteam

SAS personalet i lounge receptionen paa CPH fortalte mig (for 2 timer siden) at selv de er usikre paa reglerne og at de aendrer sig igen til februar. Som det er nu faar man adgang til SAS Loungen hvis man rejser paa Skyteam billet og har mindst Skyteam Elite status (f.eks. FB guld). Skyteam Elite Plus (f.eks. FB Platinum) giver adgang for 1 gaest (uklart om vedkommende ogsaa skal rejse med Skyteam). Vaerre er det med SAS Fasttrack: der faar kun selve kortholderen (min. Skyteam Elite) adgang, og ikke medrejsende....Lyder lidt inkonsistent. Men i dette tilfaelde kan man jo benytte CPH Express track i stedet.
Hmm. FB Gold är mig veterligen lika med Skyteam Elite Plus? Och ger lounge access + 1 gäst. Fast track som statusförmån däremot brukar vara utan gäst, förutom i Skandinavien med status i EuroBonus, vilket finns att läsa på SAS hemsida.

En trevlig upplevelse på AMS nyligen - skulle vidare på en reward biljett utställd på 117 bokad innan 1 sept med ett EVA. Fick sky priority på båda boardingkorten så tänkte jag testar KLM 52 - givetvis bep gaten nej och jag förklarade situationen och sa att jag är säkert i fel lounge men det stod sky priority så jag blev osäker - hon blinkade mitt ett öga och sa welcome :) mycket trevligt - blev en tur till Aspire senare med

@Jannes @Benz : I har begge ret, I stand corrected. Det store spring er fra FB sølv til guld. Fra guld til platinum er der ikke meget yderligere at hente, bortset fra det ekstra år man får indtil man taber sin Plus-status

Struligt och klar försämring.
Åker IAD-ATL-CPH-ARN.
Delta mellan Dulles o atlanta.
SAS resten.
Checkade in och fick boarding pass från Delta.
Nobben på air France lounge (väntat pga att det stod endast klm air France etc)
Gick till Virgin club house. Nej mej endast sas 925 till cph godkäns och då bara från 14 (kl är 12). Skyteam Elite plus sket de i. Krävde delta gold diamond etc.

Klar försämring..

Struligt och klar försämring.
Åker IAD-ATL-CPH-ARN.
Delta mellan Dulles o atlanta.
SAS resten.
Checkade in och fick boarding pass från Delta.
Nobben på air France lounge (väntat pga att det stod endast klm air France etc)
Gick till Virgin club house. Nej mej endast sas 925 till cph godkäns och då bara från 14 (kl är 12). Skyteam Elite plus sket de i. Krävde delta gold diamond etc.

Klar försämring..
Förut kom du in i TK/LH på IAD när du åkte domestic eller vad?

Förut med star alliance gold kom iaf jag in på alla united club lounger när man åkte inrikes. Så var det ju alltid.
Jag kan inte svara på om jag skulle kommit in på Lufthansa Turkish om jag åkt economy inrikes för att sen fortsätta interkontinentalt i C.. Men jag ser inte varför det inte skulle gå.

Men jag har iaf med alla mina resor i US som EBD aldrig blivit utan lounge eftersom en united lounge fanns överallt och som det gick alltid utmärkt att komma in på vare sig man åkte c eller Eco inrikes pga star alliance gold.

Svarar mig själv.
Enligt star alliance lounge finder så har man tillgång till Turkish, alla united samt Lufthansa om åker economy inrikes i usa med star alliance gold. Dvs som det ska vara.. Det här med sky teams alla underliga regler per lounge trots att man är skyteam Elite plus suger.

Kallar SAS detta har blivit förbättringar, eller är det något vi har efterfrågat?
Upplevde som status passagerare på SAS var det bara att besöka en Star guld lounge så kom man in oavsett om det var inrikes eller inte.

Måste erkänna jag känner mig inte hemma i Sky gänget!

Men jag har iaf med alla mina resor i US som EBD aldrig blivit utan lounge eftersom en united lounge fanns överallt och som det gick alltid utmärkt att komma in på vare sig man åkte c eller Eco inrikes pga star alliance gold.
Det höll så länge man inte gör misstaget att boka en connection med Alaska eller American. Men det är å andra sidan ett misstag som man ibland kunde undvika. Men på rätt många destinationer gick det bara att kombinera sas longhaul med icke-united domestic, och då blev man utan då också. Men det har definitivt blivit mycket mycket sämre.
Det här med sky teams alla underliga regler per lounge trots att man är skyteam Elite plus suger.
Dessutom finns det ju en regel som säger att man ska få Lounge om man har international connections. Men med en typisk "exceptions apply" friskrivning, såklart...

Toppen