Senaste nytt

Longhaul: SAS Plus vs. Norwegian Premium

Pho

Medlem
Bilderna på Norwegian "Premium" ser ut som en halvtaskig business anno 1982.... Kanske funkar på en flygning upp till 5 timmar men annars... _nej inte för mig iaf. Någon nämnde att Norwegians poäng förfaller efter ett år, låter ruskigt snålt och beräknande gentemot SAS förmånliga system ( där man som Diamond tex inte har någon tidslimit och guld har väl typ 3 eller 5 år nåt sånt... ) Sedan givetvis, prislappen spelar roll, men i det stora hela så vare sig det är i tjänst eller privat hade jag valt SAS.... Jag tycker de har en riktigt bra och prisvärd produkt i Business nu i och med nya kabinen, det är bara ett fåtal som kan konkurrera med leverans kontra pris, och de flesta som kan är bolag med riktigt sunkiga personalpolicys som jag inte ställer upp på...

Å andra sidan kan man nog misstänka att om man ställer en fråga om att välja mellan SAS och Norwegian så är man knappast EBD, utan mer troligen EBB eller EBS?! Och om man inte reser särskilt mycket så skulle jag påstå att det ibland kan vara ganska svårt att få ut ett riktigt bra värde utav sina eurobonus poäng.
 

Lauda 777

Medlem
Jag sätter inte min fot på ett långdistansflyg med Norweigan. Inte ens om någon annan betalar.

Dom behandlar sina kunder som skit (läs inläggen på deras facebooksida), har ingen allianstillhörighet, är inte medlemmar i iata. Ingen ombokning till annat flyg vid försening, ingen höjdare att sitta två dygn på en flygplats i Usa utan ersättning. Får du ersättning så är det efter veckor av jagande. Inte där och då. Kanske en måltidskupong. Hotell kan du glömma.

På Sas kan man dessutom få en Mikkeller och mat som är ätbar. Your pick.
 

jsn

Medlem
[GlimtenIÖgat] Bra iaf att du tog den korta turen med Norwegian och den längre med SAS... ;) [/GlimtenIÖgat]
 
OK alla, här kommer några reflektioner från mitt enkla resande.

ARN-NY: Norwegian Economy

1. Flyget försenast 2,5 timme, vi erhåller matkuponger om 100 kr som används vid Max, smaskigt först men sen mådde man dåligt.
2. Nästan hela economy fullbokat men alla vill sitta så långt fram som möjligt, innebärandes att de bakersta 5-6 raderna nästintill tomma. Jag bokar in mig på en mittenplats (av tre) näst längst bak. Detta resulterade såklart i inga passagerare bredvid mig och tre säten att sova på under det som blev ett nattflyg över. Trevlig trevligt... Övriga kabinen tjocksmockfull. Tips för andra proletärer som reser.
3. Norwegian 787 ska väl vara rätt så nytt men känns rejält slitet. Maten var totalt oätlig, sämst någonsin.

NY-ARN: Norwegian Premium

1. Incheckning en katastrof. Två deskar för premium. Den ena ockuperas av ett kamerateam med stor mängd extrabagage => alla fick stå i kö till de andra desken, vilken i sin tur stannar helt då en kvinna bråkar med tjänstemannen pga. stått i kö för länge och kräver att prata med chefen. Under tiden vi 15-tal premiumpassagerare står i kön under en kvart checkar stora delar av economy in smidigt via 5-6 andra deskar...
2. Kommer fram med en övervikt om 2,9 kg (22,9kg vs 20kg tillåtet). Trots att jag har rätt att egentligen checka in 2 väskor är detta övervikt så jag får spendera fem minuter framme vid desken med att öppna stora väskan och flytta smutskläder och annat till handbagaget. Kändes ju inte direkt som en premiumupplevelse. Riktigt B!
3. Korean air lounge på JFK är riktigt sunkig fylld av enklare människor som flyger Norwegian Premium såsom mig själv. Smutsigt och stökigt. Ingen premiumkänsla
4. Premiumsätena på Norwegian är slitna men faktiskt ganska så sköna. Stooort avstånd till framförvarande stol och breda säten med ordentlig recline. Klart bättre (men mer slitna än SAS Plus). Åt/drack inget på resan utan sov hela vägen.

ARN-HK SAS Plus

1. Helt annan klass att flyga med SAS än med Norwegian. Allt andas klass. Trevlig lounge (vanliga, ej guld), trevligt plan, bra mat, trevlig värdinnor, topp topp topp. God mat, mumsa i mig mycket godis, drinkar, 2 flaskor vin och avec till kaffet. Flygvärdinnorna på gott humör och allt ingick.
2. Trängre än Norwegian Premium, smalare säten och mindre avstånd till framförvarande stol. För en proletär som mig dock en alldeles utmärkt upplevelse, jag som är van att åka economy.
3. Den främsta raden i economy har riktigt fina utrymmen den med och är ett klart tips att boka, faktiskt mer benutrymme än vad jag hade i Plus.

HK-ARN SAS Plus

1. Lounge med förhållandevis bra faciliteter. Dock köpelounge innebärandes mer stök, smuts, ej undanplockade tallrikar, slut på mat etc. Ingen premiumkänsla som SAS på Arlanda. Bättre än Korean på JFK iaf.
2. Trevlig flygning tillbaka och maten helt okej.

Slutsats.

1. I ej fulla plan så kan bakersta raderna i ekonomi bli en succé (möjlighet att sova över flera säten)
2. Första raden i SAS Economy mycket bra, nära på Plus-klass totalt.
3. SAS oerhört mycket mer "premium" än Norwegian
4. Norwegians premiumstolar stora och bekväma, piskar SAS Plus
5. Amerikanska flygplatser suger
 
Toppen