Senaste nytt

Longhaul: SAS Plus vs. Norwegian Premium

Dr. Miles

Expert
Vilka säljer för det som normalpris? SAS kör ett par veckor kring jul samt under sommaren till sådana kampanjpriser, men inte hittat någon som har det som grundpris för resa Må-Fr t ex.
@BAS
Din screenshot visar att priset gäller när man stannar över helgen.
@Canadiens fråga var "om man flög måndag ut och fredag hem samma vecka". Då gäller inte det priset, i alla fall inte på icke semester perioden.

Att Norwegian är billigare stämmer inte riktigt. Har bokat plus till Miami till en kompis, kostade 8400, Norwegian premium skulle kostar mer än 3000 kr mer. Visserligen direktflyg då. Var inte bara ett datum, utan samma prisskillnad generellt (nästa höst).

Hade jag bokat till mig själv skulle jag nog valt business för 16900 i stället...
När jag kollade Stockholm-San Francisco T/R med SAS och Stockholm-Oakland T/R med Norwegian i slutet av november då kostade Norwegian Premium ca 10.500 SEK och SAS Plus kostade ca 22.700 SEK inkl. skatter. Båda resor var måndag ut och fredag hem (från destinationen).

Så om man bokar sent och vill komma hem samma vecka*, kan det vara värt att välja Norwegian Premium över SAS Plus.

* Om man verkligen kommer hem samma vecka med Norwegian är dock en annan fråga.
 
Last edited:

BAS

Medlem
@BAS
Din screenshot visar att priset gäller när man stannar över helgen.
He he. Sitter o pimplar whiskey, så är inte så skärpt. Men även måndag - fredag är rätt billigt. I alla fall när man bokar nästan ett år i förväg.
 

Attachments

  • Screenshot_20161202-212722.png
    Screenshot_20161202-212722.png
    148,7 KB · Visningar: 325

Dr. Miles

Expert
He he. Sitter o pimplar whiskey, så är inte så skärpt. Men även måndag - fredag är rätt billigt. I alla fall när man bokar nästan ett år i förväg.
Ja, det gör sällan företagen, om det inte handlar om mässan eller konferensen.

Ett tips.
Glöm inte att använda "tumnagel" eller "full storlek" knappen när du har lagt upp bilden.
Annars hamnar bilden längst ner i inlägget som en pytteliten bild så kan man knappt se den.
 

Dr. Miles

Expert
Skyller alla mina missar på min vän Douglas of Drumlanrig - Tønden - Whisky - Single Malt - Douglas of Drumlanrig - Tamdhu, 10 Years old - Cask no. 11515, 46%

Håller dock med om att Norwegian Premium har attraktivt pris om man är sent ute. Verkar inte ändras nämnvärt med tiden.

Men nu ska jag inte posta mer, i alla fall inte förrän jag nyktrat till lite imorgon.
Please refrain from posting when you are drunk | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor ;)
 
Snygg summary!

Så vilket bolag blir det nästa gång? Vid vilken prisskillnad väger det över åt ena eller andra hållet?

Föredrar SAS Plus pga att det känns mer premium. Norwegian Premium har som tidigare nämnts bättre säten med mer space, men det är nog det ända. I slutändan avgör nog priset men jag lägger hellre t.ex. 9tkr för en ToR i SAS än 8tkr för en ToR i Norwegian
 

perhall

Medlem
Att hitta mönster i prissättning är inte helt enkelt. Som att säga vilket försäkringsbolag som är billigast. Jag har flugit massor Swiss med transfer i Zürich till olika destinationer i Business till riktigt bra priser. Men ibland är det jättedyrt där... för att ta ett exempel. Har också bokat Plus ganska sent till Chicago till riktigt bra priser och jag har kollat in Norwegian Premium men tyckt det varit dyrt...

Intressantare är då jämförelsen Norwegian Premium - SAS Plus när det gäller servicekoncept. Jag är 180 lång så Plus funkar bra för mig (Go också för den delen), vore jag 2 m lång skulle jag nog flyga Norwegian Premium...
 
ARN-HK SAS Plus

1. Helt annan klass att flyga med SAS än med Norwegian. Allt andas klass. Trevlig lounge (vanliga, ej guld), trevligt plan, bra mat, trevlig värdinnor, topp topp topp. God mat, mumsa i mig mycket godis, drinkar, 2 flaskor vin och avec till kaffet. Flygvärdinnorna på gott humör och allt ingick.

Tack för en bra jämförelse! Att "allt ingick" i SAS Plus - innebär att allt inte ingår i DY Premium?
 
Toppen