Senaste nytt

Longhaul: SAS Plus vs. Norwegian Premium

Har två ToR långhaulresor på gång i närtid och det står och väger mellan Norwegian Premium och SAS Plus. I runda slängar kostar de förstnämnda biljetterna 8tkr (Norwegian Premium) och de sistnämnda 10tkr (SAS Plus).

Jag är medveten om fördelarna med SAS Plus vad gäller bättre service, Eurobonus, lounge etc.

Jag undrar ifall det finns någon här på BC.se med erfarenhet från såväl SAS Plus som Norwegian Premium som kan hjälpa mig att välja rätt. Vad talar för/mot respektive? Bäst hårdvara, bäst sömn, bäst mat (mest dryck?) etc. :)
 

Agö

Medlem
Nej, inget möte vid ankomst men förseningar är ju klart negativt iaf. Norwegian?
Det behöver ju inte vara förseningar men om och när det händer är det stökigare om du väljer Norwegian. Det är ju helt enkelt så att detta bolag inte bokar om dig till annat bolag utan du får finna dig i att vänta på nästa avgång.

Kvaliteten kan säkert någon annan bättre, har aldrig flugit SAS Plus eller Norwegian Premium.
 

crown

Medlem
Förseningarna är väl på samma nivå hos både SAS/Norwegian nu för tiden? Dvs ovanliga. Men när något väl händer så är väl SAS ofta smidigare med ombokning. Norwegian bokar ju endast om till sina egna flighter eller löser det genom att hyra in plan.

Har man inget viktigt så sätt så skulle jag inte låta förseningsaspekten spela in i valet iaf.
 

pswe

Medlem
SAS ger ju förutom fördelarna du själv och andra nämner också en möjlighet att uppgradera till business. Personalens servicenivå kan alltid diskuteras, men för egen del föredrar jag nordisk service framför ett internationellt hopkok.
 
Vart ska du flyga? Bolagen använder sig väl också av olika flygplatser i vissa städer. New York samt San Francisco om jag inte minns fel. Ingen jättesak kanske men värt att tänka på.
 

Dr. Miles

Expert
Säg hypotetiskt att Norwegian har ca 90% beläggning genomsnitt på sina flygningar.
De bokar om passagerare endast till sina flygningar.

Om ett plan blev inställt så tar det genomsnit 9 flygningar att transportera passagerarna från inställda fligten.

Kalkyl:
T ex ett plan som har 300 stolar.
300 x 90% = 270

Andra flygningar har också genomsnitt 90% beläggning så man kan transportera endast 30 passagerare från inställda flighten.

270 passagerare / 30 = 9 gånger.
Om det finns flera flygningar till destinationen, finns det chans att du kommer iväg/hem snabbt. Men om inte, kan det ta flera dagar innan du når till destinationen/avreseorten.
 
Toppen