Senaste nytt

Live-ish reserapport SFO (6-9 april)

Varning: Många bilder

Från vårat hotell var det ca 5-10min att gå för att hämta ut cyklarna på Blazing Saddles. Läste lite om dem på nätet och de hade fått bra betyg, och efter denna dagen har jag inget ont att säga om dem. Allt gick smidigt eftersom vi förbokat och förbetalat. Vi fick även med hjälm å cykellås. Vi hade valt el-cyklar och detta visade sig vara ett bra, om inte nödvändigt, val. Det är ju ändå SFO vi är i.

Resan började mot Golden Gate bron i lite duggregn, men vi hade bra kläder med oss. Första stoppet blev på Warming Hut där vi tog oss en kaffe å kollade på fiskarna.

IMG_8812.jpeg

IMG_8813.jpeg

IMG_8815.jpeg

IMG_8816.jpeg

IMG_8817.jpeg

Efter det tog vi oss ann vägen upp mot brofästet. Eftersom det var el-cyklar gick det som en dans.

IMG_8819.jpeg

IMG_8820.jpeg

Över bron gick det fint. Har läst och sett att det brukar blåsa en hel del, men kan säga att det var nästintill vindstilla under överfarten. Vi stannade såklart till på lite olika platser och tog lite bilder från diverse vinklar.

IMG_8821.jpeg

IMG_8822.jpeg

IMG_8827.jpeg

När vi kom över bron styrde vi kosan mot utsiktsplatsen Battery Spencer. Upp hit var det en riktig djävulsbacke och hade vi haft vanliga cyklar kan jag garantera att vi inte åkt dit. Mycket fin utsikt måste jag säga.

IMG_8829.jpeg

IMG_8830.jpeg

IMG_8834.jpeg

Nu gick färden nerför och mot Sausalito via små serpentinvägar.

IMG_8835.jpeg

Väl framme där var det dags för lättare lunch. Vi stannade till vid Joinery som vi fått rekommenderat och beställde nachotallrik med guacamole och en caesarsallad med grönkål. Faktiskt riktigt gott båda två.

IMG_8836.jpeg

Då detta var avklarat efter lite vin så tog vi cyklarna och trampade bort mot marinan och färjan som skulle ta oss mot SF igen. Den vi bestämde oss för att ta gick till Pier 1.

IMG_8837.jpeg

Under färden passerades Alcatraz och kaptenen på båten saktade tacksamt in så vi alla skulle hinna ta rikligt med bilder.

IMG_8838.jpeg

Vi anlände till Port of San Fransico efter ca 30min och eftersom min bak ömmade så bestämde vi oss för att åka och lämna tillbaka cyklarna. Vi kunde fått ha dem hela dagen, men en liten vilopaus på hotellet lät faktisk inte fel.

IMG_8844.jpeg

Nu ska vi bara fundera ut hur vi spenderar kvällen bäst.
 
Efter en något för lång nap bestämdes att ta en matbit på den lokala kvarterskrogen jämte hotellet. Jag åt pasta Linguine och sambon en pizza. Till detta dracks det vitt vin.

Dock var jag lite seg i skallen och glömde av att ta bilder. Fick springa tillbaka och i alla fall ta en bild på utsidan av lokalen kännde ja så här kommer den.

IMG_8846.jpeg

Nu är klockan 20.50 och det är svårt att hålla ögonlocken i uppfällt läge mycket mer. Imorgon är det uppstigning vid 06.30.
 
Dagen började med frukost 06.30. Vi har märkt att denna tid passar bra eftersom det frammåt 7.30 - 8.30 är lång kö för att få sittplats.

Vid 8.00 gick vi en kort promenad bort till Pier 33. Idag skulle Alcatraz intas.

IMG_8848.jpeg

Måga med oss var morgonpigga för första båten som avgick 8.40. Överfarten tog ca 30min.

IMG_8850.jpeg

Väl på plats fick vi en kort genomgång regler, sedan gick vi upp mot själva fängelset. Där inne väntade en sk. ”audio tour” vilket var ett mycket smidigt sätt att bli guidad.

IMG_8863.jpeg

IMG_8866.jpeg

IMG_8867.jpeg

Höjdpunkten var heltklart när man kom fram och fick se cellen där, som vi alla vet, ”Clint Eastwood” spenderade sin tid innan han flydde med hjälp av en sked ;)

IMG_8874.jpeg

När vi kännde att vi sett allt av värde gick vi ner mot båten och kom i perfekt tid för att åka tillbaka mot SF. Väntetid ca 2min.

Väl tillbaka gick vi bort mot Pier 39 och kollade in sjölejonen som låg där och solade.

IMG_8883.jpeg
 
Last edited:
Då vi innan avfärd kollade lite restips på youtube kom vi in på Matgeeks kanal. Där såg vi att han var här för ca 3 årsedan och besökte Buena Vista Café. Det bestämde vi oss för att med göra idag. Till lunch blev det Clam Chowder i surdegsbröd och en Irish Coffe till dessert.

IMG_8889.jpeg

IMG_8888.jpeg

IMG_8890.jpeg
 
Då så var sista kvällen till ända här i SF. Vi började tidig kväll med att åka till Dragon Gate, mest för att ta ett foto på själva ”gaten”, men även för att positionera oss i staden.

IMG_8892.jpeg

IMG_8893.jpeg

Vi gick sedan (klättrade uppför) mot baren Liquid Gold som vi fick rekommendationen att göra här i tråden. Det visade sig vara ett riktigt bra ställe där vi kunde sitta ute i solen. Vill även slå ett slag för detta ställe pga en situation som vi fick se då vi satt utanför och sippade på ölen.

En fattig/hemlös kvinna med kassar fulla av pantflaskor kommer fram till ingången och försöker få ögonkontakt med killen i baren. Killen vinkar glatt in damen och hämtar en tunna full med tommburkar där kvinnan får välja vad hon vill ha. Bartendern ger även över en påse chips till damen med. Kan bara klassa detta som ett väldigt schysst ställe som även får min hösta rekommendation.

IMG_8897.jpeg

IMG_8899.jpeg

Då ölen i glasen sinat gick vi mot ett ställe att käka. Vi hade sett ut en restaurang som hette Zzan och serverade koreanskt. Här ifrån glömde jag faktiskt ta bild på maten, men ni får hålla till godo med det man fick som förrätt.

IMG_8900.jpeg

Efter vi blivit mer än mätta (läs sjukligt mätta) bestämde vi oss för att gå till CitySkyscape beläget i Hilton Union Square. Detta på rekommendation av Max Timander här på BC. Bra drinkar och en suverän utsikt av staden. Topp!

IMG_8901.jpeg

IMG_8902.jpeg


Kan säga återigen att jetlagen inte är snäll mot kroppen. Vi båda är helt slut och nu tillbaka på hotellet kl 20.15.

Imorgon eftermiddag blir det färd hemmåt, men först ska det hittas på en sista turistig sak…
 
Toppen