Senaste nytt

LIVE: Inställd flight från Oslo till New York med SAS

SK936 verkar ha lyft bara 17 min sent, så jag antar att underhållningen är slut för denna gången.. :(
Hoppas att alla väskorna är med hem nu bara...
image.png

Landade i CPH kl1315. Står nu vid gate och ska snart se om vi har 4 väskor som väntar på oss. Alla nycklar och kvitton för utlägg etc har jag här i handbagaget.

Nu väntar en flygning till OSL för att hämta bagaget, FruBrandten åker vidare i Norge och jag ska hem till ARN.... via CPH ikväll med 3 väskor och flyger SAS Go.

Sedan ska ju arbetet med alla claims till SAS, Amex, United och försäkringsbolag påbörjas. Räknar med att jag bara kan fortsätta i denna tråd? (ok moderator?)

Ja det är bara fortsätta här, om det inte är så att du har specifika frågor eller liknande som kanske lämpar sig bättre för en egen tråd (eller redan befintlig tråd) så att det blir enklare att söka fram infon framöver.

//Moderator

Trött i mössan efter flygningen så har vi ju såklart inte 4 väskor här i CPH som väntar utan allihopa är förhoppningsvis i OSL.

Så nu väntar jag på SK458 CPH-OSL, hämta väskorna, checka in de till ARN på SK1465 och SK1430 (OSL-CPH-ARN). Ska försöka hinna med mitt FÖRSTA "äkta" SAS Gold Lounge i Köpenhamn senare, om det så bara är för en kaffe.

SK936 till CPH gick mycket bra. Smidig boarding som tog 5min och vi blev visade direkt till höger till vår plats 7D+E.
uploadfromtaptalk1452689937864.jpg

Blev direkt serverade Henriot 2007 Champagne medan resten av kabinen fylldes på.
uploadfromtaptalk1452689637186.jpg

Efter en kortare taxiresa lyfte vi och svängde höger vilket gav perfekt vy över hela staden genom de tre fönster vi kunde titta igenom på höger sida. C hade ca 20 pax av 36 stolar.

Stolen var behaglig tyckte jag. Något kort lårstöd och som redan påpekats, inte optimal i sovläge med lutningen. Dock var "filmläge" dvs något mitt emellan, riktigt behaglig. Något jag direkt reagerade på var att brickan tog i armstödet och gjorde det hela lite ojämnt och vingligt.
88bfa075ba4cfe24bcb401b640572428.jpg
uploadfromtaptalk1452689966545.jpg
uploadfromtaptalk1452689976201.jpg
uploadfromtaptalk1452689982195.jpg

Efter landning gick jag bak och provsatt SAS Plus vilket också kändes bra men sovläget i C gjorde ändå att jag fick 5h sömn och jag kan börja jobba direkt istället för att sova ut hemma först.

Var lite osäker på om det var samma meny på vägen hem som dit, vilket hade varit tråkigt även om maten dit var mycket god. Det var dock ny meny och maten som såg ännu bättre ut på pappret än på ditresan.
uploadfromtaptalk1452690271600.jpg
uploadfromtaptalk1452690276139.jpg
uploadfromtaptalk1452690278746.jpg

(boarding till OSL. Fortsättning följer)
PS: Irriterande att vissa bilder blir liggandes trots att preview säger något annat. Kanske blir så från tapatalk. Jaja.

Attachments

• uploadfromtaptalk1452689872928.jpg
    uploadfromtaptalk1452689872928.jpg
    36,4 KB · Visningar: 341
Last edited:
Fortsättning...

När vi satt oss tillrätta började jag nästan direkt titta på film (lägger bilder på utbudet i slutet) och filmen pågick till och från genom hela serveringen (ca 3h) som började 1.5h efter start.

Förrätt
Salladsskål, prosciutto med mozzarella, tomat, squash och oliv tapenad samt valfri dricka. Jag drack en cola och det som var kvar av fördrinken som var en Orange Blossom. Kuriosa om fördrinken, att SAS absolut INTE snålar på fikat. Var nog en 70/30 drink vi fick.
uploadfromtaptalk1452696345399.jpg

Huvudrätt (1/2)
Jag började med en filét mignon som jag läst mycket bra om här på forumet, med potatis, grönsaker och rödvinssås. Till det drack jag en Massolino Dolcetta d'Alba 2014 på rekommendation från kocken. Biffen smakade fantastiskt men potatisen var smaklös (lite salt och peppar löste det dock).
uploadfromtaptalk1452696361796.jpg

Huvudrätt (2/2)
Var lite nyfiken på kycklingen också och frågade om jag även kunde få smaka denna vilket inte var några som helst problem. Grillad kyckling med sötpotatismos, sparris och senapssås. Mycket gott men för liten portion (om jag nu bara hade beställt och ätit den). Hade kvar av vinet så det fick gå även till denna rätt.
uploadfromtaptalk1452696374385.jpg

Efterrätt
Päronkaka med vaniljvisp, frukt och glass.
Inget märkvärdigt förutom vaniljvispen som smakade väldigt äkta och gott.
Drack en kopp grönt lemongrass te vilket man kan tycka kanske inte är så smart om man ska sova men hade varit uppe sedan kl05 lokal Vegas tid så vid det här laget vart jag ganska trött.
uploadfromtaptalk1452696392407.jpg

Borstade tänderna och "gjorde mig iordning", bäddade ut sängen och somnade direkt. Sov väldigt skönt (på sidan först men bytte till rygg) och vaknade 5h senare helt utvilad och nu var det ca 1.5h kvar av flygningen. Gick till snackbuffén som jag tyvärr glömde fotografera men den var väldigt bra med allt jag behövde för stunden. 1h kvar ca vilket betyder att frukost/lunch serveringen skulle börja. Det var en fräsch buffé som rullades ut och jag valde diverse grönsaker, yoghurt med müsli, spenat frittata (ägg+spenat), frukt, bröd och juice.
uploadfromtaptalk1452696406663.jpg

En rejäl frukost som jag står mig på ett par timmar vilket passar bra eftersom jag har 3 flygningar kvar idag med inte överdrivet lång connection emellan.

Har precis landat i Oslo och ska nu göra resans kanske mest spännande moment. Se om 4 väskor väntar vid bagagebandet. 3 av dessa som bagage från en ombokad flight med VX och en incheckade från SFO hos SK. Aldrig har pipljudet som ljuder när bagagebandet startar varit så upphetsande....

Filmer:
uploadfromtaptalk1452696424453.jpg
uploadfromtaptalk1452696430303.jpg
uploadfromtaptalk1452696434606.jpg
uploadfromtaptalk1452696439278.jpg
uploadfromtaptalk1452696443702.jpg

50 priority väskor (minst) på bandet och 3 av 4 av mina är redan levererade..... :)

Edit: Alla har kommit. Nu ska 3 av 4 checkas in på nästa 2 flighter.

Incheckat på nästa flyg och väskorna går direkt ARN. Vid incheckningen påpekade tjejen att jag bara är silver och därför måste betala för en väska. Men innan jag hann dra upp appen och visa EBG så sa hon "äh, jag löser det ändå".

OT (eller något)
Någon var tydligen INTE nöjd med toaletterna på OSL.
uploadfromtaptalk1452698339147.jpg

Toppen