Senaste nytt

Linköping - Istanbul via Sibirien

e37.png

Amsterdam - Paris-Charles du Gaulle, AF1341, Airbus A320-200
Väl i Amsterdam begav jag mig till Crown Lounge, som är en bra lounge enligt mig. Jag samlade ihop en liten post-frukost, med bl a korv, ägg och färskpressad apelsinjuice och avnjöt den och tog sedan en dusch och började sedan skriva denna tråden tills det var dags för boarding.

Visa bifogad bild 70489
Crown Lounge, Amsterdam

Visa bifogad bild 70490
Crown Lounge, Amsterdam

Visa bifogad bild 70491
Crown Lounge, Amsterdam

Visa bifogad bild 70492
Crown Lounge, Amsterdam

Visa bifogad bild 70493
Crown Lounge, Amsterdam

Visa bifogad bild 70494
Crown Lounge, Amsterdam

Visa bifogad bild 70495
Crown Lounge, Amsterdam

Visa bifogad bild 70496
Crown Lounge, Amsterdam

Visa bifogad bild 70497
Crown Lounge, Amsterdam

Visa bifogad bild 70498
Crown Lounge, Amsterdam

Visa bifogad bild 70499
Crown Lounge, Amsterdam

Visa bifogad bild 70500
Crown Lounge, Amsterdam

Återigen fungerade prio-boarding perfekt och på detta flyget fanns det 6 rader businessclass och alla utom två platser var upptagna.
Visa bifogad bild 70502
Air France businessclass på Airbus 320-200

Det delades ut kalla, paketerade våtservetter och sedan kom matserveringen. Ombordspersonalen verkade rejält stressade med att hinna få ut maten och det kan man kanske förstå med tanke på att flygningen gick på knappt en timme. Allting smakade ypperligt och det var inga problem att några glas Champagne till maten.

Visa bifogad bild 70503
Matservering

Vi landade några minuter försenade, men slapp bussgate den här gången.

Kuddarna på Air France Business ser ganska lik ut de i första klass på Etihad. Fina!

• Gilla
Reactions: Gus
Moskva Sheremetyevo - Novosibirsk, SU1306, Airbus A320-100
Jag hade medvetet lagt in lite mer än 4,5 timmar mellan flygen i Moskva för att jag tycker Priority Pass-loungerna i Moskva ser intressanta ut. Dock gjorde jag rookie-misstaget att inte tänka på att de bästa loungerna oftast är i utrikesterminalerna och inte i inrikesterminalen, som jag ju skulle åka ifrån så de extra timmarna i Moskva var förgäves. Som resandes i businessclass fick jag tillgång till en lounge som utifrån hette "Classic Business Lounge" (terminal D inrikes), men väl inne i loungen fanns en fet skylt där det stod "Mercedes-Benz Lounge". Har jag missat något, är Putin arg på Merkel, men de har inte orkat ta ner skylten, eller?

Medcedes.jpg

Classic Business Lounge eller Mercedes Benz Lounge

När jag kom till loungen frågade jag om det vore möjligt att duscha varpå de svarade att det var 20 minuters väntetid och jag bad inte om att få bli uppsatt på någon väntelista. Det var rejält med folk i loungen och jag blir alltid lite besviken när det är på det viset, när man går till en lounge är det ju för att man vill få lugn och ro och kunna sitta ner ordentligt (samtliga foton härunder ifrån loungen togs när det hade lugnat ner sig senare under kvällen). Loungen bestod av 2 delar, en del som jag nästan fick en klaustrofobisk känsla av och en del som gav lite mer öppen känsla tack vare fönster ut mot terminalen.

20171226_234626.jpg

Loungen, den öppna delen

20171226_234702.jpg

Loungen, den klaustrofobiska delen

20171226_234705.jpg

Loungen, den klaustrofobiska delen

20171226_234055.jpg

Lekhörna i loungen

Det serverades glass, vilket jag uppskattar mycket, och här hade ryssarna verkligen tänkt till och verkligen försökt tillgodose samtligas önskemål. Det fanns nämligen en frys med hård glass för de som föredrar det och en annan frys med mjuk, milkshake-aktig glass för dem som har den preferensen. Alternativt var den ena frysen halvtrasig och kunde inte upprätthålla korrekt frystemperatur...

20171226_234130.jpg

Glass. Det fanns choklad och vanilj att välja emellan.

Loungen hade i övrigt ett relativt brett urval av mat.

20171226_234610.jpg

20171226_234604.jpg

20171226_234753.jpg

20171226_235027.jpg

20171226_235034.jpg

20171226_235117.jpg

20171226_234507.jpg

20171226_234902.jpg

20171226_234905.jpg

När jag hade lyckats hitta en sittplats och tagit upp min laptop och börjat skriva, efterlyste receptionen plötsligt mig i högtalarna och troligtvis var det för att meddela att duschen var ledig. Jag var absolut i behov av en dusch; det hade varit en lång dag och i Linköping på morgonen var det 7 grader varmt när jag gick till flygplatsen kånkades med mitt bagage och jag hade bara varma kläder på mig/med mig (stickade tröjor, North Face jacka med fleece-innerjacka, etc) och dessutom hade jag sovit med täcke på flyget precis innan, trots att det inte på något sätt var kallt i kabinen (jag sover alltid med täcke på flyg eftersom jag tycker det är så genant om morgonståndets konturer syns utanpå jeansen). Min T-shirt var vid det här laget inte långt ifrån att behöva en anticimex-behandling, men trots detta prioriterade jag så klart mina med-BC:are och ignorerade efterlysningen och skrev istället klart reserapporten och duschen fick vänta några timmar.

Efter duschen var det dags att bege sig ut i terminalen och trots att det var efter midnatt lokal tid var det mycket folk och terminalen kändes underdimensionerad. Min gate låg precis vid en lounge som jag hade kunnat besöka med mitt Priority Pass, Matryoshka Lounge, och eftersom boardingen blev något försenat bad jag om att få gå in och ta en snabb titt. Utbuden i denna loungen var betydligt sämre än i Classic Business Lounge så det var ingen förlust att jag inte besökte den här loungen tidigare under kvällen. Boarding påbörjades och utropen var bara på ryska och jag förstod inte riktigt hur det funkade. Det såg ut som att familjer med barn fick gå på först, men efter det verkade alla få gå på, de öppnade både Sky Priority-kön och vanliga kön och båda köerna var lika långa. Jag ville inte riskera att hamna i handgemäng med någon vodkaöverförfriskad ryss så jag väntade tills nästan alla andra hade boardat och gick på bland de sista. Väl ombord tog det inte lång tid innan jag erbjöds välkomstdrink och sedan fick man återigen våtservett, som inte var ordentligt uppvärmd. Jag förstår inte varför de antingen låter bli att värma upp våtservetterna överhuvudtaget, eller värmer upp dem ordentligt som man är van vid från andra flygbolag. Planet var av exakt samma hårdvara som flyget innan och jag blev erbjuden samma surfplatta med brusreducerade hörlurar och amenity kit som på flyget innan. Planet var nästan fullsatt och jag hade under dagens lopp åkt i 2 st nästan tomma businessclasskabiner och 2 st nästan fulla dito och man slogs verkligen av känslan av hur mycket stökigare de sistnämnda kabinerna var och att man som passagerare nästan har svårt att få själaro med allt spring fram och tillbaka under serveringen. I ärlighetens namn var jag väl inte vrålhungrig sådär 01:30 på natten när det var dags för serveringen, men det var annan meny på det här flyget som jag var nyfiken på att prova så jag tackade ja till en måltid.

20171228_002037.jpg

Matmeny

20171228_002134.jpg

Vinmeny

20171228_002204.jpg

Vinmeny

20171228_002222.jpg

Vinmeny

20171228_002233.jpg

Spritmeny

Jag valde ankbröst till förrätt och jag tyckte denna var alldeles för salt. Till huvudrätt valde jag kycklinglår och denna var helt ok. Till efterrätt blev det vaniljglass med blåbärssås och det smakade inte premium på något sätt, det smakade typ som GB big pack.

20171227_020725.jpg

Nötter och vatten innan måltiden

20171227_021916.jpg

Förrätt (ankbröst).

20171227_023834.jpg

Huvudrätt (kycklinglår)

20171227_025726.jpg

Efterrätt (choklad och vaniljglass med blåbärssås)

20171227_030211.jpg

Tjusigt efterrättschoklad

Efter maten lyckades jag få in ett par timmars sömn och blev väckt precis innan landning och fick ett nytt paket rött te (från Hunan-provinsen i Kina). Trots att vi bara hade flugit i 3,5 timmar fick man ställa fram klockan 4 timmar jämfört med Moskva-tid. Just tidsomställningen känns lite märklig tycker jag, jag hade ju bara åkt några shorthaul flighter (de första 2 var dessutom åt fel håll) och ändå är tidsskillnaden hela 6 timmar jämfört med svensk tid. Men så blir det ju så klart, ju närmre nord- eller sydpolen man flyger, desto snabbare reser man igenom tidszonerna. Prio-bagage fungerade inte vid ankomst.

20171227_044145.jpg

Novosibirsk by night, förlåt, by 08:45 på morgonen...

Last edited:
Toppen