Senaste nytt

Linköping - Istanbul via Sibirien

Istanbul Ataturk Flygplats, fortsättning
När det började närma sig tid för boarding gick jag till Sky Team-loungen istället, som låg precis bredvid min gate. Precis som Primeclass CIP-loungen så gör den ett mycket fräscht och fint intryck. Loungen har dock två stora nackdelar, det finns ingen toalett i loungen och de stora fönsterna släpper förvisso in trevligt solljus, men de gör också att loungen blir för varm för att vara bekväm att sitta i.
20180101_154443.jpg

Sky Team Lounge

20180101_154436.jpg

Sky Team Lounge

20180101_154430.jpg

Sky Team Lounge

20180101_154456.jpg

Sky Team Lounge

20180101_154543.jpg

Sky Team Lounge

20180101_154558.jpg

Sky Team Lounge

20180101_154608.jpg

Sky Team Lounge

20180101_154620.jpg

Sky Team Lounge

20180101_154638.jpg

Sky Team Lounge

20180101_154646.jpg

Sky Team Lounge

20180101_154653.jpg

Sky Team Lounge

20180101_154704.jpg

Sky Team Lounge

20180101_154709.jpg

Sky Team Lounge

20180101_154725.jpg

Sky Team Lounge

20180101_154732.jpg

Sky Team Lounge

Istanbul Ataturk - Amsterdam, KL1614, Boeing 737-700
Säkerheten på Istanbul Ataturk flygplats har höjts sedan jag senast besökte flygplatsen och det är kanske inte så konstigt med tanke på vad som hände där 2016. För att komma in i flygplatsbyggnaden fick jag först gå igenom en båge (jag behövde dock inte ta av sig livrem eller lägga ifrån mobil, plånbok, etc) och bagaget scannades igenom. Sedan begav jag mig till incheckningen för att jag ville byta boarding pass (det stod Y på mitt befintliga och det är väl inte businessclass och kunde väl innebära loungetillträdesstrul?) och när jag stod i kön kom en man och bad om mitt pass. Han gick iväg med det och återvände några minuter senare med det och hade då satt på ett klistermärke. När det blev min tur i kön ropade 2 st incheckningsagenter på mig samtidigt (både den i Sky Priority-disken och ekonomi-disken) och båda 2 pratade i mun på varandra i några sekunder och jag uppfattade att de ville se mitt pass. Jag valde att gå till Sky Priority-agenten och informerade henne att hennes kollega hade redan tittat på mitt pass och satt dit ett klistermärke. Incheckningsagenten ville ändå se passet och hon fick det och gjorde någonting på datorn. Sedan bad jag henne om ett nytt boarding pass, men hon försäkrade att mitt befintliga boarding pass var helt ok (det blev sedemera strul vid Sky Team-loungen och de frågade mig om en voucher, som jag aldrig hade fått, och personalen fick ringa några samtal innan de släppte in mig). Sedan blev det sedvanlig säkerhetskontroll. Vi snabbspolar förbi loungebesöken (se tidigare inlägg i denna tråden) och det blev dags för boarding. Jag var lite sen till boardingen så jag vet inte om de tillämpade prio-boarding, men det fanns i alla 2 köer, vanlig och Sky Priority när man väl hade kommit in i gate-området. För att komma in i själva gate-området hade de först en kontroll där de kollade pass och boarding pass. När man sedan hade gått 5 meter in i gate-området så hade de en ny passkontroll. Efter ytterligare 5 meter gjorde de stickprov och letade efter spår av droger med en sådan där "diskborste", men jag blev dock inte utvald. Efter dessa 3 kontroller var man äntligen inne i område där stolarna fanns. Jag gick direkt till Sky Priority-kön för boarding och visade pass och boarding pass, men blev skickat till ekonomikön istället för tanten där skulle tydligen göra någon extra koll. När det blev min tur kollade hon pass och boarding pass igen och knappade på datorn och sedan fick jag äntligen gå på planet.

Det var ingen kul känsla att efter 5 segment med riktiga businessclassäten gå och sätta sig i en "fuskbusinessclasskabin" (vanliga ekonomisäten med seatblock). Det borde vara förbjudet att kalla detta för businessclass, men det är bara min personliga åsikt. Det var full beläggning i businessclass (8 av 8 säten) och man fick ingen pre-departure drink. Väl uppe i luften fick vi dock rejält varma våtservetter och sedan serverades rökta mandlar och drink, Codorniu Clasico-bubbel i mitt fall.

20180101_183639.jpg

Rökta mandlar och bubbel innan middagen

Det fanns två alternativ till huvudrätt, vegetariskt och kyckling och jag valde kycklingen.

20180101_184126.jpg

Matmeny

20180101_184134.jpg

Vin- och spritmeny

20180101_184140.jpg

Meny över alkoholfria drycker

20180101_190022.jpg

Middag

Maten var inget jag blev speciellt upphetsad över, det är väl vad som ansågs vara en vanlig ekonomiklassmåltid för 10 år sedan. Flygvärdarna var dock mycket trevliga och service-minded och vid två tillfällen gick de runt och frågade om det var något man önskade. Efter landning fick plats vid terminalbyggnaden (ingen bussgate alltså) och jag var snabbt igenom passkontrollen. Bagaget var ju borta så jag vet inte om prio-bagage hade fungerat.

Tack för att ni läste och för alla kommentarer och likes!

Last edited:
Väl i loungen började jag skriva denna reserapporten och det tog länge tid än beräknat så jag hade inte tid med loungehopping, utan det blev bara ett loungebesök till, nämligen Sky Team-loungen.
Tack att du tar dig tid att skriva ditt reportage, det uppskattas! Jag tror inte att alla härinne vet vilket jobb och tid det tar att skriva en utförlig reserapport, som denna!

När jag insåg att mitt bagaget hade kommit bort var min initiala reaktion att jag blev arg och besviken, fast sedan tänkte jag efter och insåg att det var ganska skönt att slippa bagaget. Mitt hotell för natten låg 3 tunnelbanestationer ifrån flygplatsen och det var skönt att slippa kånka på en extra väska.
Shoppade du något skoj/nyttigt för försäkringspengarna?

Har du fått tebax väskan än?
Ja, väskan kom samma dag som jag landade i Köpenhamn. Jag tror att leveransen gick bra, trots fel telefonnummer och adress, pga att jag skrev företagsnamnet också. De som levererar bagaget brukar bara kunna leverera det under dagtid så, vis av erfarenhet, brukar jag be att få bagaget levererat till jobbet istället för hemmet.

Shoppade du något skoj/nyttigt för försäkringspengarna?
Bagageförsäkringen gäller bara på utresan, inte hemresan, och i det här fallet är det ju inte helt lätt att avgöra vad som är utresa och hemresa och hade jag skickat resplanen till försäkringsbolaget hade väl försäkringsbolagsagenten fått en hjärtattack. Jag orkar inte bråka med försäkringsbolaget så jag shoppade inget alls och jag hade extra strumpor, t-shirt och underkläder i handbagaget så det funkade ändå.

Bagageförsäkringen gäller bara på utresan, inte hemresan, och i det här fallet är det ju inte helt lätt att avgöra vad som är utresa och hemresa och hade jag skickat resplanen till försäkringsbolaget hade väl försäkringsbolagsagenten fått en hjärtattack. Jag orkar inte bråka med försäkringsbolaget så jag shoppade inget alls och jag hade extra strumpor, t-shirt och underkläder i handbagaget så det funkade ändå.

Klokt, hade resonerat på samma vis.
Man får välja sina strider!

Ja, väskan kom samma dag som jag landade i Köpenhamn. Jag tror att leveransen gick bra, trots fel telefonnummer och adress, pga att jag skrev företagsnamnet också. De som levererar bagaget brukar bara kunna leverera det under dagtid så, vis av erfarenhet, brukar jag be att få bagaget levererat till jobbet istället för hemmet.

Ja man kan resonera på olika vis. Jag hade resonerat som så att Istanbul var en utav dina destinationer där du ändå skulle vara en tid och då behöver dina kläder.

Toppen