Senaste nytt

Linköping - Istanbul via Sibirien

Novosibirsk
Väl i Novosibirsk slogs jag över hur varmt det var; det var -4 grader! Jag var förberedd på samma sätt som när jag åkte till Kazakstan året innan, där det var -32 grader, och hade med mig termobyxor, skidvantar, extra tjock mössa, ansiktsmask, etc men dessa behövdes inte. Även om temperaturen gick ner -15 under torsdagen så räckte det att gå runt i vanliga vinterkläder. I Novosibirsk kryllar det inte direkt av turistattraktioner, det fanns några kyrkor, museer, ett zoo och på vissa internetsajter rekommenderades ett besök till deras "Silicon Forest", Academpark, som ska vara som ett Silicon Valley ca 3 mil söder om centrala Novosibirsk. Jag tyckte det lät konstigt, jag skulle aldrig få för mig att turista vid Ideon i Lund eller Silicon Valley i Kalifornien och åkte inte dit. Jag besökte USSR museet och gick på zoo (som även har ett delfinarium) men inget av dem var särskilt imponerande. Bristen på saker att göra gjorde att jag kunde sova riktigt gott 10-12 timmar/natt (det klarar jag aldrig hemma!), promenera bort några julkilon (som snart blir businessclass/loungekilon istället) samt läsa ut en bok jag länge har planerat att läsa. Jag har haft ett ganska stressigt år så det var ganska skönt med en avslappningssemester.

Det gick sådär med ryskan, på ett av planen hade jag ju tackat med "spasiba" varpå flygvärdinnan snabbt växlade till att tala engelska till mig istället. Vid ett gatukök ville jag köpa en flaska vatten så jag sa "voda" (vatten på ryska) till tanten, men hon bara tittade på mig som ett levande frågetecken så jag fick snällt peka på vattenflaskan jag ville köpa istället. Vid ett annat tillfälle gick det bättre, jag skulle köpa kebab och för att indikera att jag ville ha nötkött muade jag med rysk accent och det funkade bra, men det var kanske inte ryska per se.

En intressant sak är att det finns många glasskiosker runt om i stan som enbart säljer glass och de har öppet även under den här årstiden. Jag har besökt över 70 länder, men aldrig besökt en stad som har så många glasskiosker som Novosibirsk. Och det är inte bara en kedja, utan det finns flera stycken. Tänk om man hade gått in till sin syo-konsulent under gymnasiet och lagt fram iden att starta en glasskioskkedja i Sibirien, man hade väl troligtvis blivit inlåst på något slags behandlingshem. Kudos till alla glassförsäljare i Novosibirsk som har gått sin egen väg och struntat i all nej-sägare!

20171227_124908.jpg

Stadens mycket fina tågstation, som ligger längs transsibiriska järnvägen

20171230_155503.jpg

Alla byggnader i Novosibirsk är inte lika fina som tågstationen, om någon nu trodde det

20171230_123421.jpg

Tågstationen invändigt

20171229_174040.jpg

Mini-julmarknad längs stadens gågata, Ulitsa Lenina

20171229_174108.jpg

Julgran på stadens huvudtorg, Ploshchad Lenina

20171229_174218.jpg

Julgranskula, modell större

20171229_174243.jpg

Isrutschkana vid Ploshchad Lenina

20171229_174345.jpg

Isskulpturer vid Ploshchad Lenina

20171230_120500.jpg

Isskulpturer, Ulitsa Lenina

20171230_120342.jpg

You guessed it, isskulpturer vid Ploshchad Lenina!

20171230_123939.jpg

Trådbuss, förmodligen inte fabriksny

20171230_155835.jpg

Frusen sharon frukt, för extra lång hållbarhet

20171230_160447.jpg

Grillat kött till i kväll kanske?

20171230_162758.jpg

Nej, det får bli fisk istället

20171228_180434.jpg

Rysk mat med gurk-Sprite

20171230_132050.jpg

Glasskiosk - Lukrativ business i Sibirien

Last edited:
Jag är lättad. Jag trodde att du blev fast vid rysk immigration när du inte har uppdaterat din reserapport från tisdags (med flyg till Moskva). :)
Haha, nejdå, allt har gått jättebra. Första bokstaven i ett av mina mellannamn stavades fel i mitt visum i den nedre, maskinläsbara delen så det var lite spännande att gå igenom passkontrollen, men det var inga problem, ingen upptäckte det. Nu sitter jag i Istanbul och skriver så jag fick lov att åka ut ur Ryssland också. Tack för omtanken, dock.

Fantastisk rapport! :) Hur var romescosåsen som serverades till kycklingen?
Jag tror inte jag har ätit den såsen förr så jag har inget att jämföra med, men jag tycker den smakade väldigt bra, den passade perfekt till kycklinglåret.

Novosibirsk - Moskva Sheremetyevo, SU1549, Airbus A321
Då var det dags för hemfärd och det blev en okristligt tidig taxifärd till flygplatsen klockan 04:30. Vid incheckningen såg jag att jag återigen (liksom i Linköping) hade råkat ut för en incheckningsagent med bristande kompetens inom området att läsa 14-segmentiga resplaner :), varpå jag försökte hjälpa henne genom att säga Istanbul. Hon ignorerade min hjälp och tillkallade en kollega istället. De dividerade fram och tillbaka och sedan hörde jag att de sa Amsterdam och så printade tjejen ut en bagage slip till Amsterdam. Jag skulle övernatta i Istanbul och litade inte på det skulle gå felfritt att låta bagaget vara incheckat över natten i Istanbul så jag sa "sleep in Istanbul" varpå hon ändrade destinationen till Istanbul och min väska fick en ny slip. Jag fick boarding pass till segmenten Novosibirsk-Moskva och Moskva-Paris, men inte Paris-Istanbul, den var operated by Atlas Global och hon kunde inte checka in mig på den flighten. Därefter blev det loungeinspektion och jag begav mig till en Priority Pass lounge som låg landside och hette "Movie Hour". Loungen bestod av flera små bås med varsin soffa och TV-skärm och det fanns läsk och snacks tillgängligt. Det var inte jättelång tid till boarding, det var kö till säkerhetskontrollen och jag var inte imponerad av utbudet så jag gick inte in. Istället gick jag igenom säkerhetskontrollen och begav mig till "Business Lounge" som bestod av 2 separata lounger. Loungen drevs av S7, som tillhör One World, och deras passagerare fick tillgång till ena loungen och övriga (Priority Pass, Sky Team, etc) fick tillgång till den andra loungen. Detta är ju en konstigt lösning, att en allians hyr in sig hos en annan allians lounge. Det finns ju inte mycket incitament för S7 att erbjuda en bra lounge för sina konkurrenters passagerare och mycket riktigt var loungen mycket dålig och det var tydligt att S7 ville göra livet surt för Aeroflots passagerare. Jag var tvungen att gå tillbaka till receptionen och fråga om det verkligen var en lounge, och då vet man att man har hamnat i en dålig lounge. Tänk väntsalen i Mjölby tågstation anno 1983, fast med soffor. Det fanns ett cafe med dåligt utbud och allt utom vatten, kaffe och te kostade pengar (dyrare än i övriga terminalen också, enligt en recension i Loungebuddy). Jag ville inte förnedra min kamera genom att fotografera eländet och jag skulle aldrig få för mig att befläcka BC med sådana bilder så det blir inga foton från "loungen".

När det blev dags för boarding begav jag mig mot gaten. Prio-boarding tillämpades inte utan det var först till kvarn, men jag hörde att en S7-avgång ungefär samtidigt tillämpade prio-boarding på sin avgång. Man fick onekligen intrycket att S7 var kung på den här flygplatsen. Det var promenad-gate, dvs man fick gå en bit utomhus till flygplanet och sedan gå uppför en mobil trappa till planet. Väl ombord fick vi vänta 1 timme och 20 minuter innan vi kunde lyfta då det var något tekniskt fel på planet. Detta planet hade annan businessclasskonfiguration än de 2 andra Aeroflotplanen jag flög med några dagar tidigare. Det fanns bara 16 businessclassplatser (jämfört med 28 i de andra planen) och stolarna hade eluttag och USB-uttag. En annan skillnad var att det endast fanns 1 knapp till att luta sätet med, jämfört med 3 i den andra konfigurationen. Vi var totalt 7 personer i businessclass och man fick samma amenity kit och erbjöds samma Samsung-surfplatta som på de andra Aeroflot-flygen.

20171231_061202.jpg

Businessclass, Aeroflot Airbus A321

Det blev dags för servering och först fick man bl a en tallrik med kallskuret kött, ost och vindruvor. Den ena köttsorten var alldeles för salt för min smak, men det andra smakade hur bra som helst.

20171231_062208.jpg

Frukostmeny

20171231_081225.jpg

Första frukosttallriken

Den andra frukosttallriken bestod av mitt val, pangkaka med vaniljsås, och den smakade som pannkaka med vaniljsörja och går väl inte direkt till historien som ett kulinarisk mästerverk. Jag ångrade att jag inte valde scrambled eggs istället.
20171231_082504.jpg

Andra frukosttallriken

Ombordspersonalen var trevliga och serviceinriktade och det var inga problem att beställa från spritmeny trots att det var frukosttid. Jag passade på att ta ett glas Champagne till frukosten, men det syns inte på bilderna för jag kan ju så klart inte tillkännage på ett publikt forum att jag drack Champagne så tidigt på morgonen.

20171231_082944.jpg

Vinmeny

20171231_083003.jpg

Vinmeny

20171231_083015.jpg

Vinmeny

20171231_083028.jpg

Vinmeny

20171231_083042.jpg

Spritmenyn

Efter frukosten somnade jag och jag sov som en stock tills strax innan landning, då man fick ett paket te, denna gång svart te istället för rött. Jag förstår inte varför jag sover så bra Aeroflots stolar, de går ju inte att luta så mycket mer än en vanlig ekonomistol och en stol är en stol, väl? I Aeroflots stolar vaknar jag och känner mig tip-top, i ekonomistolar vaknar jag (om jag nu lyckas somna överhuvudtaget) med smärtor så svåra att om jag vore en häst hade jag avlivats. Vi landade ca 1 försenade och det blev riktig gate-gate intill terminalen, men man fick gå ner för en trappa inomhus till marknivå och sedan gå ut igen där det väntade en minibuss för businessclasspassagerarna som tog oss till passkontrollen. Efter passkontrollen blev det säkerhetskontroll och prio-kön var lika lång som de vanliga köerna. Inne i själva säkerhetskontrollrummet var det allmänt kaos och det var svårt att se var köerna började och slutade. Personalen stod som inkompetenta höns, helt oförmögna att styra upp lite ordning och reda. Hur svårt kan det vara att sätta upp sådana där utdragbara "rep"?

Te.jpg

Svart te, gåva precis innan landning

Moskva Sheremetyevo - Paris-Charles du Gaulle, SU2454, Airbus A320-100
När jag hade tagit mig igenom säkerhetskontrollen begav jag mig, hör och häpna, till loungen. De hade precis öppnat en ny lounge, Moscow Lounge som låg i min terminal, Terminal D International och jag begav mig dit. Det var en fin och trevlig lounge med bra utbud, men de glömmer de små detaljerna, t ex tog jag lite kex med ost och salta pinnar, men både kexen och de salta pinnarna var alldeles mjuka.

20171231_091106.jpg

Moscow Lounge, Terminal D International

20171231_091109.jpg

Moscow Lounge

20171231_091850.jpg

Moscow Lounge

20171231_091657.jpg

Moscow Lounge. Barnrum med bollhav

20171231_090943.jpg

Moscow Lounge. De här godsakerna var tyvärr inte gratis

20171231_090833.jpg

Moscow Lounge. Choklad med smaksatt keso (en slags mini-cheesecake)

20171231_084810.jpg

Moscow Lounge.

Fortsättning följer, måste splitta avsnittet pga många bilder.

Det blev en något försenad avgång och hade jag suttit på andra sidan hade jag fått en fin utsikt utöver centrala Paris, men istället fick jag utsikt över Paris norra förorter, vilka kanske inte är lika sevärda. Direkt när fasten seatbelt-lampan hade släkts delades menyer ut.

Nu kanske det inte fanns plats på andra sidan eller andra omständigheter som gjorde att du satt på "fel sida" men ett tips är att alltid ha koll på Flightradar24 för avgångar och ankomster. Då ser man tydligt vilken sida som ger bäst vy efter avgång.

Moskva Sheremetyevo - Paris-Charles du Gaulle, SU2454, Airbus A320-100, fortsättning
Jag bad om en dusch, men av någon anledning var detta inte möjligt i denna loungen, men en av loungevärdinnorna eskorterade mig till närliggande "Jazz Business Lounge" där jag fick ta en dusch istället. Jag duschade bara i denna loungen och stannade inte kvar i den, men kan ändå säga att den var bedrägeri på hög nivå, det fanns inte en tillstymmelse av jazz-musik i den loungen. Det blev dags för boarding och det var bussgate som gällde och jag fick åka i samma buss som alla andra. Flygplanet hade Manchester United-livery (Aeroflot är Machester United's official carrier) och senast jag åkte med ett flygplan med livery så var det Star Wars-livery och då möttes man av en Joda precis när man gick på planet (se här: Special Liveries | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor). Därför förväntade jag mig något liknande nu, t ex en vaxstaty av Zlatan, Wayne Rooney, etc ombord, men icke, inuti var planet som vilket plan som helst.

20171231_100314.jpg

Aeroflot-plan med Manchester United Livery

Businessclasskabinen var fullsatt och konfiguration var den samma som i de första 2 flighterna, dvs den med 28 businessclasstolar. Jag hade börjat fundera på vad en av knapparna till stolen var till för, den övre knappen var till för att justera ryggstödet fram eller tillbaka, den nedre knappen reglerade sitsens position, men jag kunde inte luska ut vad knappen till höger var till för. Jag frågade t o m Cabin Chief om detta, men hon visste inte (ska man inte kunna sådant som Cabin Chief?). Om någon vet vad knappen till höger är till för så snälla skriv det i en kommentar.

20171231_104059.jpg

Knapparna till businessclasstolen. Vad är den mystiska knappen till höger till för?

I vanlig ordning blev det pre-departure welcome drink (Champagne i mitt fall) och sedan våtservett. På den här flygningen och på förra (jag glömde nämna det i förra avsnittet) fick man rejält varma våtservetter; läser månne Aeroflot mina rapporter? Därefter kom matmenyn (samma som på Moskva till Novosibirsk, Linköping - Istanbul via Sibirien | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor) och vin/spritmenyn (samma som på Paris till Moskva, Linköping - Istanbul via Sibirien | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor) in och eftersom jag inte gillade ankbröstet på den resan valde jag istället vitlax som förrätt.

20171231_113535.jpg

Champagne, mineralvatten och nötter innan maten

20171231_114443.jpg

Vitlax med ratatouille som förrätt

De glömde att ta bort plastringen runt ratatouillen, men som tur var upptäckte jag den och åt inte upp den. Det smakade bra och jag har inget att anmärka på förrätten. Till huvudrätt valde jag återigen kycklinglåret eftersom det var så gott förra gången och jag blev inte besviken denna gången heller.

20171231_115624.jpg

Kycklinglår som huvudrätt

Till efterrätt blev det återigen vaniljglass med blåbärssås, men av någon anledning fick jag 2 stycken. Jag har 2 teorier om varför, antingen tyckte flygvärdinnorna att jag var "hansom" eller så råkade de göra fel när de skulle koordinera serveringen till 28 passagerare samtidigt. Troligtvis är det första teorin som stämmer... :)

20171231_120336.jpg

Vaniljglass med blåbärssås

Det blev som vanligt en tupplur efter maten och uppvaknande precis innan landning då jag även fick en paket rött te. I Paris blev det gate-gate (till skillnad från buss-gate) och jag begav mig till automaterna för att ordna boarding pass till nästa flight, Paris-Istanbul, men det blev "computer says no".

Nu kanske det inte fanns plats på andra sidan eller andra omständigheter som gjorde att du satt på "fel sida" men ett tips är att alltid ha koll på Flightradar24 för avgångar och ankomster. Då ser man tydligt vilken sida som ger bäst vy efter avgång.
Tack för tipset. Det fanns lediga platser på andra sidan, men säkerhetsbälteslampan var fortfarande tänd så flygvärdinnorna hade nog inte blivit så glada om jag hade flyttat mig. På en senare flight, Paris-Istanbul, satt jag på rätt sida, men då var det molnigt och vi var ovanför molnen när vi passerade centrala Paris...

Toppen