Senaste nytt

Linköping - Istanbul via Sibirien

Väldigt välskriven och rolig rapport! Du är en utmärkt skribent! :) Till Novosibirsk skulle jag så gärna vilja åka, staden ser riktigt trevlig ut! Blev det någon glass för dig?

Movie-loungen låter spännande, utmärkt koncept! Det borde finnas på fler ställen! Hann du se utbudet av filmer? Såg du vad det fanns för snacks?
 
Väldigt välskriven och rolig rapport! Du är en utmärkt skribent! :) Till Novosibirsk skulle jag så gärna vilja åka, staden ser riktigt trevlig ut! Blev det någon glass för dig?

Movie-loungen låter spännande, utmärkt koncept! Det borde finnas på fler ställen! Hann du se utbudet av filmer? Såg du vad det fanns för snacks?

Jag vet inte riktigt. Privata bås för att titta på filmer känns lite sjaskigt...
 
Vilken resa du gör!
Vad gäller de varma handdukarna så häller de varmt vatten över dem innan de serveras till gästerna. Vattnet tar de ur samma kran som till te och liknande. Ibland snålar de lite för mycket på vattnet, ibland har det inte blivit tillräckligt varmt när de häller över servetterna.
 
Återigen, tack för alla trevliga kommentarer och alla likes!

Stolen: Är det inte nackstöd, ryggstöd, sittdyna? Alternativt ryggstöd, svankstöd, sittdyna.
Det kan vara nackstöd men jag förstår inte hur man ska använda den i så fall. Jag tryckte på knappen och kände på olika delar av stolen för att se om något då kändes löst, men allt kändes som vanligt. Kanske var min stol trasig?

Blev det någon glass för dig?
Jadå, jag provade nog ca 5-6 olika, mestadels olika ryska varianter av Magnum.

Movie-loungen låter spännande, utmärkt koncept! Det borde finnas på fler ställen! Hann du se utbudet av filmer? Såg du vad det fanns för snacks?
Nej, jag såg inte filmerna men jag såg snacksen som hastigast, det var läsk, chips, små kex etc. Ingen märkvärdigt.

Vilken resa du gör!
Vad gäller de varma handdukarna så häller de varmt vatten över dem innan de serveras till gästerna. Vattnet tar de ur samma kran som till te och liknande. Ibland snålar de lite för mycket på vattnet, ibland har det inte blivit tillräckligt varmt när de häller över servetterna.
Jaha, där ser man, jag som trodde att de värme handdukarna i mikrovågsugnen.

Underbart att läsa om allt detta, antar att du har hunnit hem nu från första delen av resan?
Ja, jag kom hem den 2:e januari och det kommer 2 avsnitt till (Paris-Istanbul med Atlas Global och Istanbul-Amsterdam med KLM), jag har bara mycket att stå i för tillfället.
 
Last edited:
Härlig rapport! Det förefaller som om Novosibirsk är trevligt i juletider med all belysning och marknader mm.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Så, äntligen en helg då jag är ledig ifrån semesterresande och är hemma och kan ta det lugnt och fortsätta skriva denna reserapporten.

Paris-Charles du Gaulle
- Istanbul Ataturk, KK2174, Airbus A321

Väl på flygplatsen i Paris kunde jag inte ordna ett boarding pass i maskinerna och det fanns ingen Atlas Global service desk. Det fanns Air France service desks (flyget var Air France codeshare) i min terminal, men de var obemannade. Någon från ett annat flygbolag sa dock att det inte var några problem, jag kunde få ett boarding pass i gaten precis innan avgång. Detta lät lite konstigt tyckte jag, jag hade ju incheckat bagage och får de verkligen lasta ombord det om jag inte har checkat in minst en timme före avgång? Nåväl, jag fick snart viktigare saker att fundera på, nämligen vilken lounge skulle jag välja. Valet föll på Air Canada-loungen (Priority Pass) för jag trodde att denna skulle vara bra, liksom den i Frankfurt. Det var en bra bit att gå och när jag väl kom dit så stod det en lapp på dörren att de hade flyttat loungen ca 20 meter därifrån. Jag vet inte varför den hade flyttat, men man kan ju hoppas att den ordinarie loungen håller på att renoveras? Jag kom till loungen strax innan 13:00 och loungen stängde 13:30 och pga detta var flera av matfaten tomma och jag kan tycka att det är lite dålig stil att de inte fyller på trots att det är nära stängningsdags. Loungen var betydligt sämre än motsvarade lounge i Frankfurt och jag hade nog inte stannat mer än 30 minuter även om loungen hade stängt senare.

20171231_125710.jpg

Air Canada Maple Leaf Lounge, Paris-Charles du Gaulle, Terminal 2A

20171231_125825.jpg

Air Canada Lounge.

20171231_125835.jpg

Air Canada Lounge. Bantningsmat???

20171231_125840.jpg

Air Canada Lounge

20171231_125848.jpg

Air Canada Lounge. Hur ska jag orka äta allt detta???

20171231_125906.jpg

Air Canada Lounge

20171231_130119.jpg

Air Canada Lounge, BC-"fika"


20171231_132531.jpg

Air Canada Lounge, märkligt bås, vad är detta till för??? Åh, dumma mig, det är ju ett skurhinksförvaringsbås!

Efter att jag hade lämnat Air Canada-loungen var det knappt 2 timmar till avgång och jag bestämde mig för att försöka hitta en bemannad Air France-desk så jag skulle kunna få mitt boarding pass. Det fanns fortfarande ingen Air France-personal i min terminal, men jag fick tipset att i Terminal 2E (mitt flyg avgick ifrån 2C) fanns det gott om Air France-personal. Jag hade ju gott om tid på mig så jag hoppade på interterminalbussen. Precis som vid mitt förra besök på Paris CDG så körde bussen väldigt långsamt och stannade länge vid hållplatserna och bussen spenderade mer tid med att stå stilla på hållplatser än att köra! Jag undrar hur mycket dessa ineffektiva bussfärder kostar flygbolagen pga påtvingade ombokningar pga missade connections med genomgående biljetter... Helt otroligt... Nåväl, jag kom till terminal 2E och hittade en desk och ställde mig i kö bara för att få beskedet att desken skulle stängas och jag blev skickad till en annan desk. Denna desk hade en kö med 3 personer i och rörde sig inte alls på 10 minuter. Jag bestämde mig för att leta efter en annan Air France-desk och jag hittade en och fick "hjälp" direkt i Sky Priority-desken. Mannen där förklarade för mig att de inte kunde checka in mig på Atlas Global's flight, trots att det var en Air France-codeshare. Vid det här laget var klockan ganska mycket och det var bara att hoppa på bussen igen och bege mig till gaten. Väl där fick jag mitt boarding pass och de intygade att mitt incheckade bagage var med.

Atlas Global är ett flygbolag som jag aldrig hade hört talas om tidigare men enligt Wikipedia hette flygbolaget tidigare Atlasjet och döptes om till Atlas Global 2015 och de har totalt 23 stycken plan i deras flotta. Jag hade läst att de hade riktiga businessclassäten och denna flygningen var helt klart den flygen jag såg näst mest framemot, efter Aeroflot-flygen. Priority boarding funkade utmärkt och man välkomnades av de vanliga flygvärdarna samt en flygvärd med kockmössa. Turkarna verkar gilla att klä ut en i besättningen med kockmössa, jag vill minnas att jag har sett det på Turkish Airlines-flygningar också. Vi var 2 personer totalt i businessclass.

20171231_150459.jpg

Businessclass, Atlas Global Airbus A321


20171231_150529.jpg

Businessclass, Atlas Global Airbus A321

Sätena var minst lika sköna som de hos Aeroflot, även om dessa bara hade en knapp till att justera sätet med. Jag fick choklad och pre-departure drinks och det fanns endast icke-alkoholhaltiga alternativ tillgängliga.
20171231_151512.jpg

Pre-departure drinks (apelsinjuice och vatten) och choklad

Efter takeoff fick vi nötter och riktig drink varpå jag valde bubbel-Rose.
20171231_155520.jpg

Nötter och dricka innan maten

Sedan blev det dags för förrätt och efter det middagsservering och här gjorde man inte något val innan serveringen började utan flygvärden med kockmössan kom ut med två tallrikar med färdiglagad mat och lät mig välja vilken jag ville ha. Valen stod mellan steak och lax och jag valde den förstnämnda.

20171231_161326.jpg

Förrätt

20171231_162328.jpg

Huvudrätt

Steken var well done, men lyckligtvis inte over well done (när den har fått den där leverkaraktäristiska smaken), som jag tycker man stöter allt som oftast när de försöker göra well done. Jag tycker bäst om när en steak är medium, men här fick man alltså inte den valmöjligheten. Efter huvudrätten gick det en hel timme innan efterrätten serverades och eftersom det tog en sådan tid hade jag tappat hoppet om att få någon efterrätt alls. Jag frågade vad efterrätten var och damen i kockmössa svarade något som lät som "meat". För en sekund hann jag tänka tyst "oj, det var inte igår man åt kött till efterrätt...", men jag insåg att snabbt att jag troligtvis hade hört fel och frågade "excuse me?" varpå hon svarade något som lät som "meah" eller "meeh". Maten var ätbar, men kändes inte premium på något sätt, men troligtvis serverar de sämre mat i ekonomiklass.
20171231_172210.jpg

Efterrätt, meeh" eller "meah" eller något liknanade (turkiska är inte min starka sida).

Efter maten följde några timmar där ingenting hände. Flygvärdarna sprang fram och tillbaka flera gånger men de frågade aldrig om jag önskade någonting. Överlag präglades resan av avsaknad av service-mindedness och en slags mänsklig värme och jag tror att det gör genuint ont för flygvärdarna att försöka klämma fram ett leende. Deras utstrålning (eller brist på) är fullt jämförbar med de hos argbiggor med svår pms och deras default-utseende är att ha mord i blicken. Det kändes nästan otäckt att be om påfyllning i glaset, det kändes som att man riskerade att åka på en rak höger istället. Troligtvis har flygvärdarna, via Turkiska kabinanställdas fackförening, förhandlat till sig att de inte ska behöva le eller se vänliga ut under arbetstid då denna ansträngning troligtvis orsakar dem svåra trauman.

Precis innan landning fick man fast track voucher till passkontrollen och businessclasspassagerarna fick åka egen minibuss från bussgaten. Det var dock ingen kö i passkontrollen så vouchern behövdes inte. Jag tror att det tog max 5 minuter från att jag gick av planet tills att jag stod vid karusellen och väntade på mitt bagage. Där blev min väntan dock desto längre, prio bagage funkade inte och faktum är att bagaget kom inte alls så jag fick snällt bege mig till bagage service och fylla i en Property Irregularity Report. När jag några dagar senare fick mitt förlorade bagage så konstaterade jag att damen som registrerade min PIR inte direkt hade ett gott öga för detaljer. Trots att jag skrev tydligt med stora bokstäver hade en 7:a i min adress blivit en 3:a och mitt telefonnummer som jag hade uppgett i formattet +46-XXX-YYYYYY hade blivit +46-YYYXXX-YYYYZY. Låt oss alla hoppas att denna kvinna inte bestämmer sig för att sadla om och bli flygplansmekaniker...
 

Attachments

  • 20171231_125916.jpg
    20171231_125916.jpg
    110,1 KB · Visningar: 330
  • 20171231_130035.jpg
    20171231_130035.jpg
    146,7 KB · Visningar: 336
Istanbul Ataturk Flygplats
När jag insåg att mitt bagaget hade kommit bort var min initiala reaktion att jag blev arg och besviken, fast sedan tänkte jag efter och insåg att det var ganska skönt att slippa bagaget. Mitt hotell för natten låg 3 tunnelbanestationer ifrån flygplatsen och det var skönt att slippa kånka på en extra väska. Dessutom skulle mitt flyg dagen därpå inte avgå förrän klockan 17:55 och jag ville åka till flygplatsen tidigt, men jag var rädd för att jag inte skulle kunna checka in bagaget förrän 2 timmar innan avgång. Nu var det problemet borta. Boarding pass till min flight hade jag fått dagen innan av Atlas Global-personalen vid gaten i Paris. Lite konstigt måste jag tillstå, Air France kunde inte ge mig ett boarding pass på ett Atlas Global-operated flyg med Air France-codeshare, men Atlas Global kunde ge mig ett boarding pass till en KLM-operated flygning och dessutom mer än 24 timmar innan avgång...

För några år sedan, som omedveten resenär, mellanlandade jag vid Istanbul Ataturk och jag minns hur jag dreglade när jag gick utanför Turkish Airlines-longen och loungerna ovanpå food courten. Det var då jag insåg att jag ville utforska premiumresandets värld, dock hade jag inte kunskapen hur jag skulle göra, men den fick jag senare när jag upptäckte BC. Jag tycker att loungerna på Istanbul Ataturk gör ett mycket bra jobb med att se kolossalt inbjudande, fräscha och lyxiga ut och jag utmanar alla att gå utanför loungerna vid food courten utan att känna en stark loungesugenhet inombords. Jag har länge velat lounge-hoppa på Istanbul Ataturk och detta var anledningen till att jag ville åka ut till flygplatsen tidigt. Man får tillgång till ganska många lounger med Priority Pass och jag började med att spana in loungerna ovanpå food courten. När man väl går in och tittar på matutbudet (jag brukar be om att få ta en snabb titt innan jag bestämmer mig för att stanna kvar) så inser man att det inte är så imponerande trots allt. Jag bestämde mig för att gå ner i "källaren" också och spanade in Primeclass CIP Lounge och eftersom jag gillade denna bäst valde jag denna. Väl i loungen började jag skriva denna reserapporten och det tog länge tid än beräknat så jag hade inte tid med loungehopping, utan det blev bara ett loungebesök till, nämligen Sky Team-loungen.

20180101_145539.jpg

Primeclass CIP Lounge, Istanbul Ataturk. Turkarna kan det här med att göra så att lounger se lyxiga och inbjudande ut.

20180101_150932.jpg

Primeclass CIP Lounge

20180101_150233.jpg

Primeclass CIP Lounge

20180101_145536.jpg

Primeclass CIP Lounge


20180101_150952.jpg

Primeclass CIP Lounge


20180101_151031.jpg

Primeclass CIP Lounge, förvaringsboxar

20180101_145930.jpg

Primeclass CIP Lounge, låsbar mobilladdningsstation


20180101_151042.jpg

Primeclass CIP Lounge, lekrum

20180101_145502.jpg

Primeclass CIP Lounge

20180101_145525.jpg

Primeclass CIP Lounge

20180101_150241.jpg

Primeclass CIP Lounge

20180101_150245.jpg

Primeclass CIP Lounge

20180101_150316.jpg

Primeclass CIP Lounge


 
Toppen