Senaste nytt

Lågt pris inom EU på beskattad alkohol på flygplats

Sir Lemon

Medlem
Sitter och funderar inför en okynnes-MR och skulle vilja fylla på baren lite grand när jag ändå är iväg. Numera säljs ju beskattad alkohol på åtskilliga flygplatser inom EU. Vilken flygplats/destination i norra/mellanEuropa som SAS flyger på skulle ni rekommendera, där priserna är låga? Sedan undrar jag också vad som gäller på Oslo om man enbart passerar i Transit (ex CPH-OSL-ARN-GOT), får man a. köpa sin icke-beskattade liter där då? b. Kan jag, i exemplet ovan, även köpa beskattad alkohol på CPH och ta med tillbaks till Sverige trots att jag transiterar Oslo (icke-EU) eller riskerar jag vid landning i Oslo att bli anklagad för regelbrott?
 

Sir Lemon

Medlem
Jag tycker både OSL och CPH har höga priser. Satsa på Tyskland.
Tack för svar. :) Håller med ang Oslo, men det finns en enda sweetspot där: Min favorit, Koskenkorva 60%, för 180:-/liter. Upptäckte den när jag åkte till Bergen för nån månad sedan. CPH är ett sistahandsalternativ, men har ibland bra tilbud, på bla Bacardi som jag gillar som drinkbas. Även Aperol brukar vara prisvärd.
 

Krulltott

Ny medlem
Märkligt nog var FAE väldigt billigt när jag var där (Tax Free, vill säga. Utanför var det svindyrt). Känns som det är ett litet "loophole" då man vid transit i CPH inte behöver passera tull för att äntra EU/Schengen. En liter Koskenkorva (40%, sorry) kostar ~ 12 Euro. Kolla på https://en.dutyfree.fo/
Borde vara lätt att ta sig därifrån med vändande plan också, väldigt liten flygplats.
 

NyfikenGrau

Medlem
Sitter och funderar inför en okynnes-MR och skulle vilja fylla på baren lite grand när jag ändå är iväg. Numera säljs ju beskattad alkohol på åtskilliga flygplatser inom EU. Vilken flygplats/destination i norra/mellanEuropa som SAS flyger på skulle ni rekommendera, där priserna är låga? Sedan undrar jag också vad som gäller på Oslo om man enbart passerar i Transit (ex CPH-OSL-ARN-GOT), får man a. köpa sin icke-beskattade liter där då? b. Kan jag, i exemplet ovan, även köpa beskattad alkohol på CPH och ta med tillbaks till Sverige trots att jag transiterar Oslo (icke-EU) eller riskerar jag vid landning i Oslo att bli anklagad för regelbrott?

Om jag inte missuppfattar något så bör väl allt funka som du skriver. Klart du får köpa taxfree när du ska vidare utanför Norge*. Och du går ju inte genom tullen på OSL så du får ta med dig din "EU-kvot" om du vill.

*Du får till och med handla taxfree om du ankommer till själva Norge, så det är rätt mycket norrmän i butikerna före tullfiltret, eller var iaf när jag var där de senaste gångerna. Samma system finns på Island och kanske fler ställen.

Vad gäller söderut i Europa är det såklart alltid billigast i vanliga affärer, inte på flygplatserna, men är du begränsad vad gäller bagagemängd så får du helt enkelt söka butiksutbudet online så gott det går för eventuella erbjudanden.
Dock så bör *utbudet* vara störst på flygplatser med riktig taxfree, t.ex. OSL, ZRH, LHR.
 

NyfikenGrau

Medlem
Märkligt nog var FAE väldigt billigt när jag var där (Tax Free, vill säga. Utanför var det svindyrt). Känns som det är ett litet "loophole" då man vid transit i CPH inte behöver passera tull för att äntra EU/Schengen. En liter Koskenkorva (40%, sorry) kostar ~ 12 Euro. Kolla på https://en.dutyfree.fo/
Borde vara lätt att ta sig därifrån med vändande plan också, väldigt liten flygplats.

Det är inget loophole - du går ju inte genom tullen vid någon transit. Det enda tullen kan se är om du har en bag tag med gröna ränder på (avresa inom EU) och om det är en mindre flygplats, se vilken flight du kommer med.

Däremot är den flygplatsen ytterligare ett bra exempel på taxfree on arrival, så man inte behöver köpa sin semestersprit på Rusdrekkasöla https://rusan.fo/ :)
 
Last edited:

Flyer722

Medlem
Redby dufree i Spanien brukar vara billigt (samma som finns i Sverige) 20% rabatt vid preorders. Däremot blivit dyrare med den svaga kronan…
 

Sir Lemon

Medlem
Många tack för alla tips! :) Tänkte först att Baltikum, Polen skulle funka bra, men ex Krakow hittar jag inga resor till och skulle vilja ha en tur (jo, jag är kanske lite nördig) där man får efterträdaren till kuben och en dubbel GT ombord, och då går de kortaste flygen bort samtidigt som Baltikum är för dyrt med tanke på kort framförhållning. ;) Tänkte åka ut ena dagen, hotell, och sedan hel dag två med loungehäng.
 
Toppen