Delayed
Medlem
Känner man så är det bara att be dem sänka. Själv tycker jag det är skönt att aldrig behöva fundera på om ett köp ryms inom limiten.Det där är ju ett oskick av Amex för konsekvensen blir ju att man får svårt att teckna andra krediter
Känner man så är det bara att be dem sänka. Själv tycker jag det är skönt att aldrig behöva fundera på om ett köp ryms inom limiten.Det där är ju ett oskick av Amex för konsekvensen blir ju att man får svårt att teckna andra krediter
Jo visst är det så men det är ju surt när man sitter där och vill hoppa på en signup-bonus (SAS mastercard premium i mitt fall) och ansökan blir avslagen. Då är det dessutom försent att göra något. Det kan ju bli struligt när man helt enkelt vill byta till ett annat kreditkort om man inte är uppmärksam på detta.Känner man så är det bara att be dem sänka. Själv tycker jag det är skönt att aldrig behöva fundera på om ett köp ryms inom limiten.
Jag hade en gigantisk kredit på ett amex mot vad det borde vara. Blev nekade ett annat kort pga det. Ringde Amex som sänkte krediten med typ 70% och efter det kunde jag direkt ringa till det andra kortbolaget och ansökan blev godkänd. Åtkomst i tid var väl max 10 minuter.Jo visst är det så men det är ju surt när man sitter där och vill hoppa på en signup-bonus (SAS mastercard premium i mitt fall) och ansökan blir avslagen. Då är det dessutom försent att göra något. Det kan ju bli struligt när man helt enkelt vill byta till ett annat kreditkort om man inte är uppmärksam på detta.
En något mindre konspiratorisk teori är att Amex traditionellt har arbetat främst med betalkort, och där har den (dolda) kreditgränsen alltid fungerat så här utan att någon klagat. När de sen började arbeta mer med kreditkort så har så många rutiner och system som möjligt lämnats oförändrade, trots att gränsen nu blir synlig...
Vet inte, men det är iaf min teori.
Tänkte främst på att kreditbolagen inte uppdaterar krediter hos upplysningsföretagen dagligen, men det du säger tyder ju på att det sker direkt. Informationen hos Kreddy släpar efter väldigt mycket så jag förutsatte att man behövde vänta i flera veckor.Jag hade en gigantisk kredit på ett amex mot vad det borde vara. Blev nekade ett annat kort pga det. Ringde Amex som sänkte krediten med typ 70% och efter det kunde jag direkt ringa till det andra kortbolaget och ansökan blev godkänd. Åtkomst i tid var väl max 10 minuter.
Varför skulle det vara för sent att ändra om man blir nekad? Ok om man väntat till sista sekund på en kampanj, då kan det ju bli för sent, men annars ser jag inte problemet. Som med det mesta andra så bör man inte vänta till sista dagen med att fixa saker, bättre att göra tidigare.
Litade de på dig för inte uppdateras väl dessa uppgifter momentant? Har för mig att det tidigare här på forumet sagts att uppgifterna uppdateras en gång per månad men det kanske är ändrat. Någon som vet?efter det kunde jag direkt ringa till det andra kortbolaget och ansökan blev godkänd.
Kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde. Kan ha varit så att amex mailade mig infon om min sänkta kreditgräns och att det var tillräckligt som bevis när jag kunde visa det.Litade de på dig för inte uppdateras väl dessa uppgifter momentant? Har för mig att det tidigare här på forumet sagts att uppgifterna uppdateras en gång per månad men det kanske är ändrat. Någon som vet?
Den andra teorin är roligare.
Det är inte osannolikt att du är något på spåret men frågan är ändå varför AMEX är så pass mycket mindre försiktiga än tex SEB Kort?
Handlar det om data som visar dem att nivån på kreditförlusterna är väldigt låg? Då kan man tycka att de andra kortleverantörerna skulle ha liknande data? Det är möjligt att kundprofilerna är annorlunda men gruppen "lånta fjädrar" har nog alla. Om det bara handlar om att AMEX riskbenägenhet är högre undrar jag lite kring diverse regulatoriska krav jag inbillar mig alla aktörer på marknaden lyder under men AMEX kanske slipper undan några?
Jag har till och med blivit rekommenderad att göra så av kundtjänst.[..] medan vad jag vet så har Amex aldrig uttryckt sig negativt om detta.