Senaste nytt
Krediter som avslutas ligger kvar hos UC (som avslutade med ett datum) i 12 månader, helt riktigt.
Hur Kreddy sedan läser in det eller ej törs jag bara gissa på, för mig finns de nog inte med.
Inte helt säker på när jag avslutade en kredit sist men absolut inom senaste året och Kreddy visar den inte.
Jag visste inte att det var som så, tack och spelar det ingen roll för min del heller. Men det var via Kreddy som jag uppmärksammade det och vart lite förundrad bara.
 

Davvelavve

Medlem
Går det att höja sin limit för ett specifikt köp? Ska göra ett stort köp imorgon och behöver höja kreditgränsen tillfälligt då. Funkar inte att logga in på hemsidan och hittar inget om det i appen...
 

GOTBound

Medlem
Går det att höja sin limit för ett specifikt köp? Ska göra ett stort köp imorgon och behöver höja kreditgränsen tillfälligt då. Funkar inte att logga in på hemsidan och hittar inget om det i appen...

Jag googlade ”amex tillfällig kredit”, femte resultatet i listan var en länk till detta forum:

I forumtråden fanns följande länk, vilken även fungerar för svenska kort:
 

Davvelavve

Medlem
Jag googlade ”amex tillfällig kredit”, femte resultatet i listan var en länk till detta forum:

I forumtråden fanns följande länk, vilken även fungerar för svenska kort:
Tack funkade att logga in till slut och kunde hitta det. Tror Amex hade någon störning just förut.
 

jmsa

Medlem
spelar kreditgränsen någon roll i Sverige? funderar på att öka min kreditgräns så att mina månatliga kortutgifter är under 5 % utnyttjande, värt det? Och hur beräknar AMEX maximal kreditgräns som är möjlig för någon?
 

eddo

Medlem
spelar kreditgränsen någon roll i Sverige? funderar på att öka min kreditgräns så att mina månatliga kortutgifter är under 5 % utnyttjande, värt det? Och hur beräknar AMEX maximal kreditgräns som är möjlig för någon?
Generellt gäller i Sverige att högre kredit = sämre kreditbetyg. Många (alla?) kreditinstitut ser egentligen en beviljad kredit på samma sätt som ett blancolån dvs den påverkar ditt kreditbetyg negativt även om du har låg nyttjandegrad. Inte som i t.ex. USA där hög kredit med låg nyttjandegrad kan vara positiv för din credit score. Därav är tipset att hålla beviljade krediter så låga som möjligt om du vill maximera ditt kreditbetyg.

Givetvis till en viss gräns, ser väl inte heller bra ut att maxa alla sina krediter varje månad. Och med en bra inkomst och ekonomi i övrigt så lär inte några få kreditkort förstöra ditt kreditbetyg allt för mycket.
 

Delayed

Medlem
om du vill maximera ditt kreditbetyg.
Vad betyder egentligen det? Det finns (väl?) ingen "Credit Score" à la USA, eller? Kan man jämföra med Kreddys "rating"? Är "0.1/Utmärkt" det bästa man kan ha? Känns inte så då 49 procent av svenskarna påstås höra till den gruppen.

Så vad menar man egentligen med ett "maximerat kreditbetyg"? Eller är det något rent subjektivt som varje kreditgivare bedömer utifrån sina preferenser?

Jag själv har just nu 6 % nyttjat av ett antal 100 tkr beviljat i kredit. Borde jag ha mindre beviljat och därmed mer nyttjat för att det ska vara "bäst"? Ser inte att det påverkar mig egentligen utan är mest nyfiken på hur det fungerar.
 

eddo

Medlem
Vad betyder egentligen det? Det finns (väl?) ingen "Credit Score" à la USA, eller? Kan man jämföra med Kreddys "rating"? Är "0.1/Utmärkt" det bästa man kan ha? Känns inte så då 49 procent av svenskarna påstås höra till den gruppen.

Så vad menar man egentligen med ett "maximerat kreditbetyg"? Eller är det något rent subjektivt som varje kreditgivare bedömer utifrån sina preferenser?

Jag själv har just nu 6 % nyttjat av ett antal 100 tkr beviljat i kredit. Borde jag ha mindre beviljat och därmed mer nyttjat för att det ska vara "bäst"? Ser inte att det påverkar mig egentligen utan är mest nyfiken på hur det fungerar.
Med ”maximerat kreditbetyg” menade jag helt enkelt bara ”så bra som möjligt”.

Vad som är bäst i ett enskilt fall har jag inte nog kunskap för att uttala mig om och det kan säkert skilja sig från bank till bank/företag till företag vid bedömningar. Har du välskött ekonomi med bra inkomst lär väl inte dina krediter ställa till med några problem.

Jag själv hade onödigt hög kredit hos Amex ett tag, nyttjade aldrig mer än 30% av beviljat utrymme. Sänkte kreditgränsen och fortsatte spendera lika mycket vilket resulterade i bättre kreditbetyg med lägre kreditgräns men högre nyttjandegrad (ca 50%).
 
Last edited:

Delayed

Medlem
Med ”maximerat kreditbetyg” menade jag helt enkelt bara ”så bra som möjligt”.
Även om jag citerade dig så var egentligen frågan helt allmänt ställd, så det handlade inte om att jag på något sätt ifrågasatte det du skrev, utan bara om att ditt inlägg gjorde mig nyfiken på hur det fungerar.
 
Toppen