Senaste nytt

ante_77

Medlem
Om man väljer att upp/nedgradera befintligt kort så följer gränsen med enligt min erfarenhet. Om man istället sysslar med inbjudningar och annat så blir det ett nytt kort med ny gräns... (och då är det väl inte så konstigt om man förr eller senare slår i maxtaket som Amex vill ge en (oavsett kort))

Jag nedgraderade via deras hemsida och kryssade för att "skrota" det gamla Elitekortet.
Hade jag kört med dubbla kort så hade det varit naturligt att få lägre kredit på det ena kortet eftersom jag inte "bör" få dubbelt så hög kredit.

Skit samma, allt går att fixa om man behöver.
 

ekf

Medlem
Jag nedgraderade via deras hemsida och kryssade för att "skrota" det gamla Elitekortet.
Hade jag kört med dubbla kort så hade det varit naturligt att få lägre kredit på det ena kortet eftersom jag inte "bör" få dubbelt så hög kredit.

Skit samma, allt går att fixa om man behöver.
Men hur blev det i appen? Byttes det gamla kortet ut mot ett nytt (med oförändrad köphistorik) automatiskt? Om det gjorde det så gjorde du en regelrätt nedgradering… annars inte. Enligt min erfarenhet…
 

ante_77

Medlem
Men hur blev det i appen? Byttes det gamla kortet ut mot ett nytt (med oförändrad köphistorik) automatiskt? Om det gjorde det så gjorde du en regelrätt nedgradering… annars inte. Enligt min erfarenhet…

Nej, jag har bägge korten.
Det är nog där "problemet" sitter egentligen.
Däremot så skulle jag markera om jag skulle behålla mitt Elite eller säga upp det.

Jag ansökte nog således om ett nytt kort och sa upp det gamla.
Jag tror för så vitt att det inte är några större inköp just nu, så jag klarar mig. Annars får jag ringa in och be Amex höja
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Fick just AmEx Elite. Med 15000kr i kreditgräns! FEMTON TUSEN!
Har SAS Diamond sen tidigare men tänkte det var dags med tanke på att jag köper SASbiljetter för 100-200K / år plus lgh ska renoveras så där går det några hundringar också.
Gissa om jag var snopen när jag skulle köpa första SASbiljetten med kortet och kreditgränsen räckte inte ens till... Dom sa att jag kan höra av mig om sex månader och då kan ev kreditgränsen höjas. Försökte höja gränsen temporärt vid två tillfällen till ca 30000 när jag skulle köra inköp men det gick inte.
Blir svårt att komma upp i 300K kr när jag bara får spendera hälften.

Fick mitt SAS Amex premium idag.

Fick en kredit på 180K. Lite för mycket för min smak. Är det lätt att sänka gränsen, och om man vill höja tillbaka den i framtiden, är det möjligt?
 

Dawes

Medlem
Fick mitt SAS Amex premium idag.

Fick en kredit på 180K. Lite för mycket för min smak. Är det lätt att sänka gränsen, och om man vill höja tillbaka den i framtiden, är det möjligt?
Bara att kontakta dem via chatten i appen så sänker dem gränsen enligt önskemål, du kan däremot inte höja gränsen igen förrän tidigast om 6 månader.
 

Valley

Medlem
De har en klart intressant modell.
Fick plötsligt efter en 5-6 månader kreditgränsrn höjd automatiskt.
Efter det har jag 2 ggr fått e-Mail om ytterligare höjd kreditgräns, om jag vill.
Varje gång med högre belopp.
 
Misstänker starkt att det berodde på att jag arbetat utomlands några år och därför hade mycket låg svensk taxerad inkomst.

Min bild är att de utgår väldigt hårt ifrån taxerad inkomst, ungefär 20%, så om man av någon anledning inte har haft mycket inkomst i Sverige för ett par år sedan så blir det inte heller mycket till kreditutrymme.

Hade jag kört med dubbla kort så hade det varit naturligt att få lägre kredit på det ena kortet eftersom jag inte "bör" få dubbelt så hög kredit.

Man skulle absolut kunna tycka det, men lustigt nog är min erfarenhet det motsatta, när jag skaffade ett andra kort så fick jag ytterligare 20% av taxerade inkomsten, och dubblade lite drygt totala krediten.
 

donski

Medlem
Min bild är att de utgår väldigt hårt ifrån taxerad inkomst, ungefär 20%, så om man av någon anledning inte har haft mycket inkomst i Sverige för ett par år sedan så blir det inte heller mycket till kreditutrymme.

När jag varvade min fru, som tidigare varit extrakortsinnehavare men aldrig haft eget Amexkonto, fick hon kreditgräns motsvarande 50% av hennes taxerad inkomst. Lite absurt tyckte vi...
 
När jag varvade min fru, som tidigare varit extrakortsinnehavare men aldrig haft eget Amexkonto, fick hon kreditgräns motsvarande 50% av hennes taxerad inkomst. Lite absurt tyckte vi...
Det där är ju ett oskick av Amex för konsekvensen blir ju att man får svårt att teckna andra krediter (har själv råkat ut för det). Den konspiratoriskt lagde tror ju att det är ett medvetet agerande från deras sida. En normal ansökan av ett kreditkort innebär ju att man själv föreslår en kreditgräns, men Amex ser till att maxa den helt själva.
 
Den konspiratoriskt lagde tror ju att det är ett medvetet agerande från deras sida.

En något mindre konspiratorisk teori är att Amex traditionellt har arbetat främst med betalkort, och där har den (dolda) kreditgränsen alltid fungerat så här utan att någon klagat. När de sen började arbeta mer med kreditkort så har så många rutiner och system som möjligt lämnats oförändrade, trots att gränsen nu blir synlig...

Vet inte, men det är iaf min teori.
 
Toppen