Senaste nytt

MrRob

Medlem
Jag instämmer i vad de föregående inläggen säger. Något i din privatekonomi tynger ned dig om du bara får 15.000:- i kredit. Låg inkomst eller övriga skulder/krediter är två vanliga orsaker. Med en medelmåttig till bra lön och inga övriga skulder eller krediter borde du fått >100.000:- i kredit.

Min erfarenhet (från ett par kreditansökningar till Amex på både mig och frugan under åren) är att de nästan ger för hög kredit. Bägge har skapliga löner och är skuldfria men vi har i samtliga fall sänkt kreditgränsen omgående eftersom den varit alldeles för hög för vårt behov.
 
Fick just AmEx Elite. Med 15000kr i kreditgräns! FEMTON TUSEN!
Har SAS Diamond sen tidigare men tänkte det var dags med tanke på att jag köper SASbiljetter för 100-200K / år plus lgh ska renoveras så där går det några hundringar också.
Gissa om jag var snopen när jag skulle köpa första SASbiljetten med kortet och kreditgränsen räckte inte ens till... Dom sa att jag kan höra av mig om sex månader och då kan ev kreditgränsen höjas. Försökte höja gränsen temporärt vid två tillfällen till ca 30000 när jag skulle köra inköp men det gick inte.
Blir svårt att komma upp i 300K kr när jag bara får spendera hälften.

Inga problem att komma upp i 300K Kr på ett år. Du kan ju spendera de 15K Kr flera gånger i veckan. Bara att betala flera gånger i veckan till AMEX.
Jag spenderar över 100K Kr per månad med en kredit på 30K Kr.
 
Lite OT men jag har inte fått den minsta påstötning om att byta till ett Amex kreditkort.

Varierande spend. Vissa resmånader blir det lika mycket som sex månaderna efter.
Säger detsamma, utan att gå utanför ämnet i tråden men de två senaste samtalen jag haft från amex på 3 år har varit försäkringsärenden. Innan dess ringde dom en gång 2018 när mitt kort flaggade för fraud när jag var i Ryssland som jag meddelat dom att jag skulle befinna mig.
 

Delayed

Medlem
Låter som att du inte har något kredit historik hos amex, då är det inget konstigt med låg gräns.
Då måste de ändrat sina principer rejält sedan jag skaffade Amex för första gången. Helt utan tidigare relation till Amex fick jag avsevärt högre limit än 15 tkr. Det måste finnas något annat som "stör" dem. @JPW kanske ska kolla vad Kreddy tycker om hans kreditvärdighet.
 

Delayed

Medlem
Inga problem att komma upp i 300K Kr på ett år.
Bara att betala flera gånger i veckan till AMEX.
Fast att hålla på med det är inte vad jag kallar ett problemfritt kreditkortsanvändande. :eek:
Jag spenderar över 100K Kr per månad med en kredit på 30K Kr.
Men om du har en årlig spend på över 1 mkr per år, varför höjer du inte din limit? Borde rimligen inte vara några problem.
 

BJi

Medlem
Fick just AmEx Elite. Med 15000kr i kreditgräns! FEMTON TUSEN!

Hade själv detta problem när jag skaffade mitt kort för ett par år sedan. Misstänker starkt att det berodde på att jag arbetat utomlands några år och därför hade mycket låg svensk taxerad inkomst. Lyckades enbart öka det i mycket långsam takt tills nyligen, och fick länge använda andra kort för köp av dyrare saker inkl flygbiljetter. Retligast var nog när jag fick mail från AMEX med orden "Din nya och högre kreditgräns ligger klar och väntar*". Efter klick om ansökan så gjordes kreditprövning och avslag :-(
 

ante_77

Medlem
Då jag fixat två vouchers tidigare i år så kapade jag mitt Elite, bjöd in frun till Premium och tog själv ett Classic!!!!
Jag mer än halverade krediten av någon konstig orsak och fick en bit över 100k i kredit på mitt Classic. När jag hade Elite så låg jag på 234.000kr.
Konstigt
 

Dawes

Medlem
Jag har för mig att jag behållit samma limit när jag bytt korttyp. Minns jag fel?
Om du byter så följer det med, säger du upp och skaffar nytt blir det nog ett nytt konto.
Jag har frågat tidigare inför en uppgradering då jag ville justera krediten innan och såklart vill att nivån följer med vid kortbyte.
 

ekf

Medlem
Jag har för mig att jag behållit samma limit när jag bytt korttyp. Minns jag fel?
Om man väljer att upp/nedgradera befintligt kort så följer gränsen med enligt min erfarenhet. Om man istället sysslar med inbjudningar och annat så blir det ett nytt kort med ny gräns... (och då är det väl inte så konstigt om man förr eller senare slår i maxtaket som Amex vill ge en (oavsett kort))
 
Toppen