Nemo
Medlem
OT: Paragrafryttare finns även gott om här på bc. Själv rider jag på RosinanteHar stött på lite problem med min Självrisksersättning via mitt Amex Plat. Lång historia kort..
Hyrde bil på hemmaplan i Sthlm, körde ner till Skåne och bodde där hos släktingar. Var över i Danmark, dock inte med hyrbilen.
Skada uppstod på bil på väg tillbaka till Sthlm. Skickade in ersättningsanspråket till Amex/Solid som i vändande mail vill ha bekräftelser och kvitton med namn på min "resa" och förutom det, en redogörelse för vad jag yrkar ersättning för och vad som har hänt. Trots att jag redan skickat in allt detta i första underlaget inkl kvitton (som dock är utan namn eftersom man med Båt sällan får namnspecifierade kvitton) börjar bli aningen irriterad över handläggarens svar då hon vill ha allting redogjort en gång till.
Svarar i vändande mail om att allting redan är inskickat. Då vill hon plötsligt ha underlag på mitt boende (eftersom "Resa" måste innefatta en flygning eller en förbokad övernattning). Har redan informerat att mitt boende var privat, och hon svarar att "Om du kan inkomma med ett underlag på att du haft ett gratis boende, utan betalning så ska jag titta på det". Sist jag hade en liknande skade och under samma premisser så var det inga problem med ersättning och då behövde jag inte ens uppvisa bevis på boende bara jag kunde visa att jag varit i DK. Vad tror ni om mina chanser att få ersättning?. Menar i villkoren framgår det ju faktiskt inte om vilken typ av övernattning man syftar på och inte heller att den behöver vara en betald sådan, och jag har bott hos släktingar som var medvetna om min ankomst, dvs "förbokad". Tycker hela handläggarens handläggning osar paragrafrytteri..
Min erfarenhet, något hårddraget, är att en försäkring täcker allt när du tecknar försäkringen, men den täcker ingenting när du behöver använda den.
On-Topic.
Jag tycker att du uppfyller försäkringsvillkoren. Även om det inte krävs att du varit utomlands så underlättar det. Går kanske att bevisa genom att skriva ut mobilspecifikation, om du ringt ett samtal från Danmark? Eller matkvitto?
Du kan ha drabbats av en oerfaren handläggare, kanske be att få prata med chefen om det tar stopp?