Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Har stött på lite problem med min Självrisksersättning via mitt Amex Plat. Lång historia kort..
Hyrde bil på hemmaplan i Sthlm, körde ner till Skåne och bodde där hos släktingar. Var över i Danmark, dock inte med hyrbilen.
Skada uppstod på bil på väg tillbaka till Sthlm. Skickade in ersättningsanspråket till Amex/Solid som i vändande mail vill ha bekräftelser och kvitton med namn på min "resa" och förutom det, en redogörelse för vad jag yrkar ersättning för och vad som har hänt. Trots att jag redan skickat in allt detta i första underlaget inkl kvitton (som dock är utan namn eftersom man med Båt sällan får namnspecifierade kvitton) börjar bli aningen irriterad över handläggarens svar då hon vill ha allting redogjort en gång till.

Svarar i vändande mail om att allting redan är inskickat. Då vill hon plötsligt ha underlag på mitt boende (eftersom "Resa" måste innefatta en flygning eller en förbokad övernattning). Har redan informerat att mitt boende var privat, och hon svarar att "Om du kan inkomma med ett underlag på att du haft ett gratis boende, utan betalning så ska jag titta på det". Sist jag hade en liknande skade och under samma premisser så var det inga problem med ersättning och då behövde jag inte ens uppvisa bevis på boende bara jag kunde visa att jag varit i DK. Vad tror ni om mina chanser att få ersättning?. Menar i villkoren framgår det ju faktiskt inte om vilken typ av övernattning man syftar på och inte heller att den behöver vara en betald sådan, och jag har bott hos släktingar som var medvetna om min ankomst, dvs "förbokad". Tycker hela handläggarens handläggning osar paragrafrytteri..
OT: Paragrafryttare finns även gott om här på bc. Själv rider jag på Rosinante ;)
Min erfarenhet, något hårddraget, är att en försäkring täcker allt när du tecknar försäkringen, men den täcker ingenting när du behöver använda den.
On-Topic.
Jag tycker att du uppfyller försäkringsvillkoren. Även om det inte krävs att du varit utomlands så underlättar det. Går kanske att bevisa genom att skriva ut mobilspecifikation, om du ringt ett samtal från Danmark? Eller matkvitto?
Du kan ha drabbats av en oerfaren handläggare, kanske be att få prata med chefen om det tar stopp?

OT: Paragrafryttare finns även gott om här på bc. Själv rider jag på Rosinante ;)
Min erfarenhet, något hårddraget, är att en försäkring täcker allt när du tecknar försäkringen, men den täcker ingenting när du behöver använda den.
On-Topic.
Jag tycker att du uppfyller försäkringsvillkoren. Även om det inte krävs att du varit utomlands så underlättar det. Går kanske att bevisa genom att skriva ut mobilspecifikation, om du ringt ett samtal från Danmark? Eller matkvitto?
Du kan ha drabbats av en oerfaren handläggare, kanske be att få prata med chefen om det tar stopp?

Hon har fått kvitton på köp i DK, köpt med mitt Amex osv. Även båtbiljetterna dit och tillbaka.
Men så du menar att försäkringen i princip ska gälla även om man, som jag bor hos familjemedlemmar eller vänner i samma land som man är bosatt,bara det inte är i samma stad?.
Tycker att klausulen "måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning" är aningen otydlig. Men eftersom den inte klargör vad som menas med övernattning, så kanske den inte är så otydlig egentligen, och skulle man ta det vidare (om det nu blir stopp ändå) så tror jag nog att andra instanser skulle hålla med om det. Står det inte uttryckligen att det måste vara t.ex en icke privat eller endast betald övernattning hade jag liksom inte sagt något. Tycker bara det hela är en aningen absurd. Menar vem som helst kan ju skriva ett intyg från en privatperson så vad ger det för "äkthet" egentligen.

Hon har fått kvitton på köp i DK, köpt med mitt Amex osv. Även båtbiljetterna dit och tillbaka.
Men så du menar att försäkringen i princip ska gälla även om man, som jag bor hos familjemedlemmar eller vänner i samma land som man är bosatt,bara det inte är i samma stad?.
Tycker att klausulen "måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning" är aningen otydlig. Men eftersom den inte klargör vad som menas med övernattning, så kanske den inte är så otydlig egentligen, och skulle man ta det vidare (om det nu blir stopp ändå) så tror jag nog att andra instanser skulle hålla med om det. Står det inte uttryckligen att det måste vara t.ex en icke privat eller endast betald övernattning hade jag liksom inte sagt något. Tycker bara det hela är en aningen absurd. Menar vem som helst kan ju skriva ett intyg från en privatperson så vad ger det för "äkthet" egentligen.
Äkthet är när det är sant. Även privatpersoner kan hålla sig till sanningen.
Jämför gärna med resegarantilagen, som tex gäller för en privatperson som reser för en utbildning, även om boendet är gratis. Så, ja, jag skulle tro att även gratis övernattning gäller i ditt fall. Ditt reseskydd omfattas dock av ett avtal mellan dig och AmEx/försäkringsgivaren, inte av resegarantilagen.
Vilka resor omfattas? | Kammarkollegiet

Otydliga avtalsvillkor skall tolkas till din fördel så stå på dig.
Precis! Bra att tog upp det.

Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden | Lagen.nu
Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden
Civilrättsliga bestämmelser
10 § Om innebörden av ett avtalsvillkor som inte har varit föremål för individuell förhandling är oklar, skall vid en tvist mellan en näringsidkare och en konsument villkoret tolkas till konsumentens förmån.

Precis! Bra att tog upp det.

Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden | Lagen.nu
Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden
Civilrättsliga bestämmelser
10 § Om innebörden av ett avtalsvillkor som inte har varit föremål för individuell förhandling är oklar, skall vid en tvist mellan en näringsidkare och en konsument villkoret tolkas till konsumentens förmån.

Har tyvärr stött på en riktigt nitisk handläggare.Men har dock bett om att hennes chef tar över ärendet nu, så får se om det blir annorlunda. Nu anser hon plötsligt att jag inte uppfyller villkoren alls, pga villkoren säger att "resan" (transport, boende, fritidsaktiviteter och utflykter) måste betalas till 75% med kortet. Och att jag inte betalt något av dessa med mitt. Definitionen resa måste vara en flygning eller övernattning som ju redan klargjorts. Men när det kommer till de 75% så nämns ordet transport. Vilket i min värld omfattar hyrbil och dels båtresan, eller så är båtresan en utflykt. Varför har hon förhalat hela handläggningen genom att begära intyg på mitt gratis boende om hon ändå tänkte neka mig ersättning t.ex. Kan man bli gråhårig för mindre eller..:mad::D

Har tyvärr stött på en riktigt nitisk handläggare.Men har dock bett om att hennes chef tar över ärendet nu, så får se om det blir annorlunda. Nu anser hon plötsligt att jag inte uppfyller villkoren alls, pga villkoren säger att "resan" (transport, boende, fritidsaktiviteter och utflykter) måste betalas till 75% med kortet. Och att jag inte betalt något av dessa med mitt. Definitionen resa måste vara en flygning eller övernattning som ju redan klargjorts. Men när det kommer till de 75% så nämns ordet transport. Vilket i min värld omfattar hyrbil och dels båtresan, eller så är båtresan en utflykt. Varför har hon förhalat hela handläggningen genom att begära intyg på mitt gratis boende om hon ändå tänkte neka mig ersättning t.ex. Kan man bli gråhårig för mindre eller..:mad::D
Reseförsäkring | Privat | American Express SE
"Resa definieras som en Resa utanför det land där Försäkrad är bosatt eller en Resa inom det land där Försäkrad är bosatt och som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den Försäkrade bor."

Transport har du gjort med hyrbil, som bekant. Betalad med AmEx.
Bokat övernattning har du också gjort, eller var det ett överraskningsbesök?
Vill du vara riktigt jobbig så begär du ut alla anteckningar, intyg och övriga handlingar om dig, som finns hos AmEx datorer. Detta har du rätt till (och gratis en gång per kalenderår) enligt Personuppgiftslagen.

Reseförsäkring | Privat | American Express SE
"Resa definieras som en Resa utanför det land där Försäkrad är bosatt eller en Resa inom det land där Försäkrad är bosatt och som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den Försäkrade bor."

Transport har du gjort med hyrbil, som bekant. Betalad med AmEx.
Bokat övernattning har du också gjort, eller var det ett överraskningsbesök?
Vill du vara riktigt jobbig så begär du ut alla anteckningar, intyg och övriga handlingar om dig, som finns hos AmEx datorer. Detta har du rätt till (och gratis en gång per kalenderår) enligt Personuppgiftslagen.

Jag tror hon tolkar villkoren lite för bokstavligt och helt åt h*lvete fel. Hon är någorlunda ursäktad om jag råkade vara hennes första claim-kund. Annars är jag ett negativt svar till från att säga upp kortet i princip. Nej övernattningen var absolut inget överraskningsbesök, bara inte ett betalt sådant. Sen tror jag att hon tolkar orden "som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning" att något utav dessa måste vara betalt med kortet. Men förhoppningsvis så inser hennes chef att hon är ute och cyklar

Hade faktiskt ingen aning om att man kunde begära ut dessa alla handlingar. Tack för tipset ..och allt annat:D

Hej.

I dag krockade jag hyrbilen in i en älg utanför Tärnaby och har inte någon självriskeliminering.
Jag betalade med Amex Premium och har också ett Amex Gold. Hjälper något av detta mig?

Jag tror att svaret är att jag inte får nån hjälp från Amex men tänkte att det är lika bra att kolla med er ändå. :)

En fråga till. Som Avis president-medlem har jag normalt rätt till en bil inom 48 timmar. Nu säger de att jag tidigast kan få en ny på fredag. Kan jag kräva något från Avis pga detta?

• Gilla
Reactions: Gus
Fick mail från hyrbilsfirman att man "efter tvätt och skadekontroll hittat skrapmärken på höger stötfångare fram (undertill)". Konstigt nog så säger man sig kunna reparera detta för 3500 (självrisk på 5000) och detta utan att tagit bil till verkstad då det omöjligen kan ha hunnits med. Vad hade ni gjort i sådan situation? Jag borde väl bestrida skadan i.om att den flyttats och tvättats? För i det garaget sker tvätten på visst stället. Skadan kan lika gärna ha uppstått då eller hur och då försöker man hitta någon att betala för deras fel?

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen