Nemo skrev:Santander mitt kort/mitt kort+ har självriskeliminering upp till 10.000 kr, oavsett hur liten skadekostnaden är.Klicka för att utvidga...
Här måste jag korrigera mig själv.
Mitt Kort har belopp 10.000 SEK (som skrivet)
Mitt Kort + har belopp 15.000 SEK (högre än vad jag skrev).
Och som
@pswe uppmärksammade, Santander hyrbilsförsäkring gäller endast vid inrikes resa där resan betalats med minst 75% med kortet, vid utrikes gäller det även om endast hyrbilen är betalad till 100% med kortet.
Reseförsäkring Mitt kort - Santander Consumer Bank
FÖRSÄKRINGSVILLKOR
Mitt kort
Santander Consumer Bank AS Norge, Sverige Filial Gällande från 2016-11-01
2. NÄR GÄLLER FÖRSÄKRINGEN?
Försäkringen omfattar resa med utgångspunkt från Norden som inköpts före utresan där anmälningsavgift och därefter förfallna betalningar för resan i förväg till minst 75 % betalats med kortet.
Med resa menas färdbiljett eller researrangemang som avser färdbiljett och logi (s.k. charterresa, reguljär- biljett och logi) såld av organiserad researrangör, resebyrå eller transportföretag. Betalning av resa ska ske med kortet direkt till researrangör, resebyrå, transportföretag eller organiserad förmedling. För avbeställningsskyddet likställs korttidshyrd stuga/ lägenhet (högst 4 veckor) med researrangemang. Korttidshyrd stuga/lägenhet ska vara hyrd via organiserad förmedlare.
Se vidare under respektive försäkringsavsnitt om när försäkringen gäller.
10. SJÄLVRISKELIMINERING HYRBIL
10.1 När gäller försäkringen?
Försäkringen gäller vid hyra av fordon under resa, inrikes och utrikes, betald enligt punkt 2 eller om den försäkrade betalat fordonshyran till 100 % med kortet på resmålet utomlands.
Självriskelimineringsskyddet gäller under hyrtiden, dock längst 60 dagar från avresa från hemmet eller annan plats i Norden där resan påbörjas.
10.2 Vad gäller försäkringen för?
Om hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) blir skadad eller stulen ersätter försäkringen antingen självrisken eller reparationskostnaden, dock högst
10 000 SEK per skada, för ersättningsbar skada på det hyrda fordonet enligt uthyrningsfirmans försäkring.
Anmärkningar
Hyrbilen, vespan eller mopeden ska vara hyrd av en auktoriserad uthyrningsfirma på resmålet.
Försäkring för hyrbilen, vespan eller mopeden ska ha tecknats i samband med hyran.
Kostnaderna ska kunna styrkas med originalkvitto.
------------------------------------------------------------
Reseförsäkring Mitt kort+ - Santander Consumer Bank
FÖRSÄKRINGSVILLKOR
Mitt kort+
Santander Consumer Bank AS Norge, Sverige Filial Gällande från 2016-11-01
2. NÄR GÄLLER FÖRSÄKRINGEN?
Försäkringen omfattar resa med utgångspunkt från Norden som inköpts före utresan där anmälningsavgift och därefter förfallna betalningar för resan i förväg till minst 75 % betalats med kortet.
Med resa menas färdbiljett eller researrangemang som avser färdbiljett och logi (s.k. charterresa, reguljär- biljett och logi) såld av organiserad researrangör, resebyrå eller transportföretag. Betalning av resa ska ske med kortet direkt till researrangör, resebyrå, transportföretag eller organiserad förmedling. För avbeställningsskyddet likställs korttidshyrd stuga/ lägenhet (högst 4 veckor) med researrangemang. Korttidshyrd stuga/lägenhet ska vara hyrd via organiserad förmedlare.
Se vidare under respektive försäkringsavsnitt om när försäkringen gäller.
11. SJÄLVRISKELIMINERING HYRBIL
11.1 När gäller försäkringen?
Försäkringen gäller vid hyra av fordon under resa, inrikes och utrikes, betald enligt punkt 2 eller om den försäkrade betalat fordonshyran till 100 % med kortet på resmålet utomlands.
Självriskelimineringsskyddet gäller under hyrtiden, dock längst 60 dagar från avresa från hemmet eller annan plats i Norden där resan påbörjas.
11.2 Vad gäller försäkringen för?
Om hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) blir skadad eller stulen ersätter försäkringen antingen självrisken eller reparationskostnaden, dock högst
15 000 SEK per skada, för ersättningsbar skada på det hyrda fordonet enligt uthyrningsfirmans försäkring.
Anmärkningar
Hyrbilen, vespan eller mopeden ska vara hyrd av en auktoriserad uthyrningsfirma.
Försäkring för hyrbilen, vespan eller mopeden ska ha tecknats i samband med hyran.
Kostnaderna ska kunna styrkas med originalkvitto.