Senaste nytt

Kommer SAS att öppna linjer till Sydamerika?

Tack. Hade glömt skriva att jag menar med Star Alliance. Det är Thai Airways, SIA och Asiana som är mest intressanta därifrån för mig. Och dem kan man inte flyga vidare med på samma biljett (till rimliga priser iaf. Säkert går det att boka sådana biljetter på någon OTA men då brukar de ju vara otroligt dyra).
Men offtopic :)

Om man vill flyga till en Star Alliance hub som verkligen öppnar upp mot Asien så ser jag inga alternativ som är bättre än Taipei (BKK och SIN undantagna). Jag har skrivit om det i en annan tråd.

Ska avancera mitt (mycket fantasifyllda) "SAS till Colombia" case lite: Svenska Gymkedjan Fitness 27 Seven har precis öppnat i Colombia - efter 4 länder i Europa och Thailand. Fitness24Seven | Fast growing gym chain opens in Colombia. Och Ikea planerar att öppna sina 3 första varuhus också Ikea, rey de bajo costo del mueble llega a Colombia de la mano de Falabella - Empresas - Economía - ELTIEMPO.COM

Några fler svenska företag som tar detta steg och det kanske skulle gå att fylla en SAS biz kabin en eller två gånger i veckan också :)

Skrev faktiskt till SAS om detta för ett antal år sedan, och fick svaret att dom tyckte det var intressant och skulle prata med sin linjeansvarig ;) kanske ett standardsvar? :)

Bor och verkar själv i Colombia sedan ca 5 år och har ganska många flyg i jobbet per år i Nord, Central och Sydamerika samt till Europa. Känns rent spontant inte som någon dum idé.. AV som sydamerikas största *A bolag, en route map som täcker hela Americas, och som byggs på hela tiden.. På europasidan, har ju redan flera bolag tagit steget.. TK öppnat för ett par år sedan, likaså KLM, Iberia sen längre tillbaka, LH tog .. LH börjar ju också köra First class inom kort mellan Bogota och Frankfurt, vilket man ser fram emot ! Avianca börjar ju dessutom också köra på München i tillägg till London, Barcelona och Madrid ..

Om man vill flyga till en Star Alliance hub som verkligen öppnar upp mot Asien så ser jag inga alternativ som är bättre än Taipei (BKK och SIN undantagna). Jag har skrivit om det i en annan tråd.
Taipei går inte i dagsläget att starta.
Detta på grund av diplomatiska relationer och att de skandinaviska länderna saknar avtal med Taiwan.

Fantastiskt goda nyheter för egen del och är ju en naturlig utveckling/omställning när alla flygbolag går mot ökad andel privatresenärer.

Edit, köpte korttidsabonnemang nu, inga destinationsexempel.

Öppen artikel som infon kommer ifrån:

SAS Eyeing Latin America Markets | Routes

Winter demand from SAS’ home markets will be primarily driven by leisure travelers seeking sunshine from the “very dark parts of the world” in which it operates, which is “not so much just about temperature as it is about just getting some vitamin D,” said van der Werff.

“I happen to have spent a few years in Latin America, so I know how beautiful these markets are,” he said. “I do think that many of them can and will work.”

“But not this winter, that comes too soon.”

Last edited:
Denna artikel från i maj kanske har varit uppe tidigare,

SAS overvejer longhaul-ruter til fritidsdestinationer - CHECK-IN.dk

där det sägs att fritidsdestinationer longhaul defintivt är något SAS överväger och att det isf kommer bli med A350 som har betydligt fler platser i economy än A330. Sedan vill man nog ändå ha en viss del affärsresenärer med tanke på SAS-planens konfiguration:

Det er bestemt noget vi overvejer. Vores kommercielle organisation kigger på og ovevejer mulighederne, men det kræver dog, at vi kan gøre det lønsomt, da konfigurationen på vores fly er lagt an til, at vi har et stort forretningssegment

Ser fram emot att flyga CPH-BOG julen 2024

Linjerna borde gå från Oslo som ligger kortast distans från Bogota och andra destinationer i västra Amerika.

Jag hoppas att de flyger från Arlanda eftersom Stockholm är den största staden.

Jag gissar på att linjerna kommer gå från Köpenhamn för att.. ja för att det alltid brukar bli så. Gammal vana liksom och väl inarbetad matning.

Toppen