Senaste nytt

Kommer SAS att öppna linjer till Sydamerika?

Hehe ok det var nytt för mig. Tack för info. Vad synd. Men då kan IKEA folk fylla SAS Plus eller Economy istället :)

Varför inte Chile? Jag vet inte hur många som reser mellan Skandinavien och Chile.
Under 70 talet hade Sverige en stor invandring från Chile.
Under 2017 bodde det i Svergie 28000 personer som var födda i Chile, källa Wikipedia och ytterligare 27000 med Chilenska rötter borde vara många som vill hälsa på släktingar och ev. kolla sitt moderland.
Chilenare i Sverige – Wikipedia

Det är absolut en intressant målgrupp. Men problemet med Chile är att det inte finns en Star Alliance hub där. Så i så fall skulle det typ vara slutdestinationen. Och då tappar man nog en del potential. Det är det som stör mig personligt så himla mycket med Stockholm-Hongkong - att man måste ta sig vidare på egen hand med seperata bokningar.

I den perfekta världen (enligt mig) så skulle SAS flyga till en Avianca hub och erbjuda connections till hela Sydamerika. Och de två Avianca hubs som skulle passa är Lima och Bogota. Fast Limas flygplats är skit. Bogota är ganska bra, modern och smidig, samt att det finns helt ok lounges (i Lima finns det ingen lounge för Star Alliance passagerare överhuvudtaget, trots att Avianca har massa flygningar därifrån. Fattar inte det). Och Avianca flyger från Bogota direkt till många destinationer i hela Sydamerika.

Så jag ser ARN lr OSL lr CPH till BOG och ett samarbete med Avianca för connections därifrån som den bästa lösningen för SAS, om de nu skulle börja flyga till Sydamerika. Fast jag är inte så insatt i ekonomin vad det gäller sådana satsningar, så jag är medveten om att jag kan missa något viktigt i min analys.

Last edited:
Tack. Hade glömt skriva att jag menar med Star Alliance. Det är Thai Airways, SIA och Asiana som är mest intressanta därifrån för mig. Och dem kan man inte flyga vidare med på samma biljett (till rimliga priser iaf. Säkert går det att boka sådana biljetter på någon OTA men då brukar de ju vara otroligt dyra).
Men offtopic :)

Last edited:
Tack. Hade glömt skriva att jag menar med Star Alliance. Det är Thai Airways, SIA och Asiana som är mest intressanta därifrån för mig. Och dem kan man inte flyga vidare med på samma biljett (till rimliga priser iaf. Säkert går det att boka sådana biljetter på någon OTA men då brukar de ju vara otroligt dyra).
Men offtopic :)
Nyfiken. Varför vill du flyga till Hong Kong för att flyga vidare med dessa bolag? Två av bolagen kan du ju flyga direkt med från Stockholm/Köpenhamn.

Jag flyger oftare Eco/Premium Eco än biz. Och då handlar det mycket om poängintjäning. Flyger jag med SAS i eco tjänar jag betydligt fler EB än om jag flyger med SIA/Thai i en av de billigare bokningsklasserna.
Och SAS Plus (som jag tycker är riktigt bra värde) är betydligt billigare än Premium Eco med SIA. Thai å andra sidan har ingen Premium Eco.

Det här spelar visserligen mindre roll om man flyger i business, då brukar EB poängintjäning med SIA och Thai vara typ lika bra som om man flyger med SAS.

Toppen