Senaste nytt

Kommer SAS att öppna linjer till Sydamerika?

Linjerna borde gå från Oslo som ligger kortast distans från Bogota och andra destinationer i västra Amerika.

Jag hoppas att de flyger från Arlanda eftersom Stockholm är den största staden.

Jag gissar på att linjerna kommer gå från Köpenhamn för att.. ja för att det alltid brukar bli så. Gammal vana liksom och väl inarbetad matning.

Stockholm må vara största staden men Köpenhamn ingår i den största regionen. Det bor över 3 miljoner bara i Öresundsregionen. Vi i Skåne, Blekinge, Kronoberg och Halland använder övervägande Kastrup när vi ska ut i världen :) Bor själv i Blekinge och vi når Kastrup på under 2 timmar med bil. Det är också lättare att flyga in passagerare från norra Europa till Köpenhamn än till Stockholm och Oslo då Köpenhamn i mångas ögon känns närmare. En känd pilot i social medier har t,ex nämnd att inom 1 timmes flygväg från Köpenhamn når man närmare 100 miljoner människor, från Stockholm bara en bråkdel av detta ;)

Lägg där till flygskatten i sverige...

Bästa vore väl kanske att köra likt man gör till Miami, omväxlande mellan de tre städerna? ;)
 
Om vi ser till vad som har sagts tidigare vid omläggningar så är det inte så att det saknas personer eller underlag för longhaul från Arlanda, men att planen fylls lika gott och betalningsviljan för dyrare biljetter är betydligt större från Kastrup. Så en god plan till att börja med är att göra svenskarna rikare och mindre snåla, så får vi bättre flyg från Arlanda.
 
Flest narkotika-relaterade gängkriminella i Sverige, så ARN-BOG borde bli det självklara valet. Ser framför mig att hälften av passagerarna har Gucci kepsar på sig...

Skämt åsido. En sådan rutt skulle nog innebära lite extra arbete hos polisen och tullen. Men är ändå för det, vore underbart att kunna använda EB poäng, Fly Premium etc för SAS-resor till Latam.
 
Last edited:
Flest narkotika-relaterade gängkriminella i Sverige, så ARN-BOG borde bli det självklara valet. Ser framför mig att hälften av passagerarna har Gucci kepsar på sig...

Skämt åsido. En sådan rutt skulle nog innebära lite extra arbete hos polisen och tullen. Men är ändå för det, vore underbart att kunna använda EB poäng, Fly Premium etc för SAS-resor till Latam.

Inte längre nödvändigt med långa resor Mexican Cartels Are Now Cooking Chinese Chemicals in Dutch Meth Labs - WSJ
 
Åtminstone upprepning av funderingen och en liten konkretisering (min fetning) av Anko i senaste intervjun från 15 december tycker jag. Vad innebär egentligen "RATs" i dessa sammanhang, 50 till 80 vadå? De förkortningar jag googlat passar inte riktigt in tycker jag..

John Strickland:



And in terms of those opportunities for growth, you talked about it, it's not about size. You talked about the opportunities in secondary cities. I think I saw another interview you'd given recently, which suggested we could even see SAS venturing into new territories, not right now, but in the future with this modernised and simplified fleet A321 allows, what we talked about, but also A350s on the long haul. We're seeing Finnair make a great virtue, pre pandemic, of its position in Scandinavia to serve Asia, you do that, you serve the USA. But could you [do anymore with that 00:25:32], that maybe new markets, and I'm thinking of, Latin American markets, for example, other markets around the world, which again, attract these strong leisure flows.



Anko van der Werff:



Yep. Well, it won't surprise you that after seven years in Latin America, I am indeed looking at the team or looking with the team here at some Latin America flow. So yeah, I do think that, that would fit also who we are again, or who we want to be also going forward and if that leisure market is indeed increasing and becoming more important. So yes, I would think that those flows would work. There is between 50 and 80 new RATs that we can actually open relatively soon if we were to position ourselves well, if we make sure that we are competitive. And I think that's again, up to us, to make sure that we get there and offer our customers that growth.

CEO interview with SAS, CEO & President, Anko van der Werff | CAPA TV


Intervjun handlar såklart om mycket mer än nya destinationer, för den som är intresserad.
 
Toppen