Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Har du Max är det bara att multiplicera siffrorna i bilden på x1,5
Kanske är jag lite otydlig. Antalet poäng kan jag räkna ut. Det är främst vilket program det är bäst att konvertera till så att säga som jag är ute efter.

Exempel
Behöver jag 500 000 klarna poäng för en business resa med finnair kontra 400 000 klarna poäng med turkish så är det i mitt tyckte mer värt att konvertera till turkish. Lägg på att thai orchid kanske har ännu billigare, då kanske det är ännu bättre att flytta över till thai. Det var så jag menade

• Gilla
Reactions: hco
Kanske är jag lite otydlig. Antalet poäng kan jag räkna ut. Det är främst vilket program det är bäst att konvertera till så att säga som jag är ute efter.

Exempel
Behöver jag 500 000 klarna poäng för en business resa med finnair kontra 400 000 klarna poäng med turkish så är det i mitt tyckte mer värt att konvertera till turkish. Lägg på att thai orchid kanske har ännu billigare, då kanske det är ännu bättre att flytta över till thai. Det var så jag menade

Jaha! Då är jag med.
Men kan inte hjälpa haha

• Haha
Reactions: A87

Exempel
Enligt mig är växling till Finnair Avios det enda vettiga alternativet till Eurobonus om vi nu snackar flygpoäng. Hotellprogrammen har jag dålig koll på.

TK: ett helvete att boka awards om nu ingen stor förbättring skett senaste tiden. Läs: du har tidigare behövt besöka fysiska biljettkontor för att få awards utställda.

Spenn: behöver väl ingen närmare förklaring till varför det är ett dåligt alternativ.

Flying Blue: dålig växlingskurs och dynamiska priser på awards.

Thai: här har jag dålig koll. Men hade det varit ett bra alternativ hade man läst och hört mer om det.

Övriga flygprogram kopplade till Klarna Max är ju också Avios, men med sämre växelkurs än Finnair så finns ingen anledning att växla dit.

Enligt mig är växling till Finnair Avios det enda vettiga alternativet till Eurobonus om vi nu snackar flygpoäng. Hotellprogrammen har jag dålig koll på.

TK: ett helvete att boka awards om nu ingen stor förbättring skett senaste tiden. Läs: du har tidigare behövt besöka fysiska biljettkontor för att få awards utställda.

Spenn: behöver väl ingen närmare förklaring till varför det är ett dåligt alternativ.

Flying Blue: dålig växlingskurs och dynamiska priser på awards.

Thai: här har jag dålig koll. Men hade det varit ett bra alternativ hade man läst och hört mer om det.

Övriga flygprogram kopplade till Klarna Max är ju också Avios, men med sämre växelkurs än Finnair så finns ingen anledning att växla dit.
Bad AI beräkna åt mig. Med reservation att det är fel så fick jag följande svar för resa till thailand.

Jämförelse av poängkostnaden för en enkelresa från Sverige till Thailand (Bangkok) i Ekonomi samt vad det krävs i intjänade cashback-poäng i appen för att nå dit:
| Flygbolag / Program | Omvandling (per 100 cashback-p) | Poängpris Ekonomi (Enkelresa) | Krävs i Cashback-poäng |
|---|---|---|---|
| Finnair Plus (Avios) | 9,19 Avios | 30 000 Avios | ~326 500 p |
| Turkish Airlines (Miles&Smiles) | 7,25 Miles | 40 000 Miles | ~551 700 p |
| Air France-KLM (Flying Blue) | 7,25 Miles | ~35 000 – 40 000 Miles (dynamiskt) | ~482 700 – 551 700 p |
| SAS EuroBonus | 11,76 poäng | 60 000 p (SAS egna)
95 000 p (Partner/SkyTeam) | ~510 200 p (SAS)
~807 800 p (Partner) |
| Thai Airways (Royal Orchid Plus) | 9,19 Miles | ~65 000+ Miles | ~707 300+ p |
Analys för Thailand-resan
* Klar vinnare för Thailand: Finnair Plus
* Varför: Finnair har ett mycket förmånligt fast zonpris till Asien (30 000 Avios enkel resa). Kombinerat med den höga växlingskursen (9,19 Avios per 100 cashback-poäng) behöver du endast samla ihop ~326 500 cashback-poäng.
* Smidighet: Finnair flyger dessutom direkt från Helsingfors med utmärkta anslutningar från Stockholm och övriga Sverige.
* Tvåa: Turkish Airlines
* Varför: Lågt poängkrav (40 000 miles), men dras ner något av den lägre växlingskursen i appen (7,25 miles) jämfört med Finnair. Kraven i cashback-poäng hamnar därför högre.
* Trebenta kalkylen för SAS EuroBonus:
* Även om växlingskursen till SAS är bäst (11,76) kräver SAS numera 95 000 EuroBonus-poäng för en enkelresa till Sydostasien med sina SkyTeam-partners. Det gör att totalkostnaden i cashback-poäng drar iväg rejält jämfört med Finnair. (Undantaget är om du flyger SAS egna direktlinje Köpenhamn–Bangkok för 60 000 p, men där är tillgången på bonusplatser ofta extremt begränsad).
Rekommendation
Ska du konvertera dina poäng specifikt med målet att flyga till Thailand, konvertera till Finnair Plus. Det ger dig det lägsta tröskelvärdet och flest kilometer flyg per insamlad cashback-krona.

Bad AI beräkna åt mig. Med reservation att det är fel så fick jag följande svar för resa till thailand.

Jämförelse av poängkostnaden för en enkelresa från Sverige till Thailand (Bangkok) i Ekonomi samt vad det krävs i intjänade cashback-poäng i appen för att nå dit:
| Flygbolag / Program | Omvandling (per 100 cashback-p) | Poängpris Ekonomi (Enkelresa) | Krävs i Cashback-poäng |
|---|---|---|---|
| Finnair Plus (Avios) | 9,19 Avios | 30 000 Avios | ~326 500 p |
| Turkish Airlines (Miles&Smiles) | 7,25 Miles | 40 000 Miles | ~551 700 p |
| Air France-KLM (Flying Blue) | 7,25 Miles | ~35 000 – 40 000 Miles (dynamiskt) | ~482 700 – 551 700 p |
| SAS EuroBonus | 11,76 poäng | 60 000 p (SAS egna)
95 000 p (Partner/SkyTeam) | ~510 200 p (SAS)
~807 800 p (Partner) |
| Thai Airways (Royal Orchid Plus) | 9,19 Miles | ~65 000+ Miles | ~707 300+ p |
Analys för Thailand-resan
* Klar vinnare för Thailand: Finnair Plus
* Varför: Finnair har ett mycket förmånligt fast zonpris till Asien (30 000 Avios enkel resa). Kombinerat med den höga växlingskursen (9,19 Avios per 100 cashback-poäng) behöver du endast samla ihop ~326 500 cashback-poäng.
* Smidighet: Finnair flyger dessutom direkt från Helsingfors med utmärkta anslutningar från Stockholm och övriga Sverige.
* Tvåa: Turkish Airlines
* Varför: Lågt poängkrav (40 000 miles), men dras ner något av den lägre växlingskursen i appen (7,25 miles) jämfört med Finnair. Kraven i cashback-poäng hamnar därför högre.
* Trebenta kalkylen för SAS EuroBonus:
* Även om växlingskursen till SAS är bäst (11,76) kräver SAS numera 95 000 EuroBonus-poäng för en enkelresa till Sydostasien med sina SkyTeam-partners. Det gör att totalkostnaden i cashback-poäng drar iväg rejält jämfört med Finnair. (Undantaget är om du flyger SAS egna direktlinje Köpenhamn–Bangkok för 60 000 p, men där är tillgången på bonusplatser ofta extremt begränsad).
Rekommendation
Ska du konvertera dina poäng specifikt med målet att flyga till Thailand, konvertera till Finnair Plus. Det ger dig det lägsta tröskelvärdet och flest kilometer flyg per insamlad cashback-krona.
Analys för Business Class
Överlägsen vinnare: Finnair Plus
Varför: Finnair kräver endast 62 500 Avios för en enkelresa till Asien i Business Class. Med den högre växlingskursen på 9,19 Avios behöver du "bara" ca 679 800 cashback-poäng. Det är nästan hälften av vad det kostar hos konkurrenterna.
Upplevelse: Finnairs nya Business Class-kabin (AirLounge) från Helsingfors håller dessutom mycket hög klass.
Tvåa (med förbehåll): SAS EuroBonus
Om du lyckas knipa en plats på SAS egna direktflyg Köpenhamn–Bangkok krävs 90 000 p (motsvarar ~765 300 cashback-poäng). Det är ett mycket bra värde, men tillgången på SAS egna bonusplatser i Business till Thailand är extremt begränsad.
Åker du istället med SAS partners inom SkyTeam (t.ex. Saudi, Garuda eller Saudia/KLM) stiger priset till 140 000 p, vilket gör det betydligt dyrare än Finnair.
Varför Turkish & Thai tappar i Business:
Turkish Airlines dubblerar nästan sin poängkostnad från Ekonomi (40 000) till Business (85 000), vilket i kombination med den lägre konverteringskursen (7,25) gör att det drar iväg över 1,1 miljoner cashback-poäng.
Thai Airways har väldigt höga tabellpriser för sina egna Business Class-stolar.

Började använda Klarnas kreditkort igår. Har inte nått förfallodagen än så kan ej testa betala.

Kan beloppet på ”Betala senare-konto” betalas med något av Klarna kontona nedan

Privatkonto ?
Flexkonto ?

Började använda Klarnas kreditkort igår. Har inte nått förfallodagen än så kan ej testa betala.

Kan beloppet på ”Betala senare-konto” betalas med något av Klarna kontona nedan

Privatkonto ?
Flexkonto ?
Jag betalade kreditkortsfakturan från det Klarna-konto som heter "Personal account"

Ska åka förbi ARN i veckan för ett morgonflyg, och fixade Max-kortet för att prova lite. Folk som provat frukost hos både La Girafe samt nya Pearl Lounge, vad är att föredra? :) Hinner (orkar) nog inte kolla på båda... Och om för långt från min Gate, tar jag nog den närmre ändå! Men tänkte höra lite input :)

Toppen