Senaste nytt

Klädsel vid flygning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sett en hel del människor i First class som hade jeans på sig så förstår jag inte varför man störs av jeans, även om jag förstår att vi har olika preferenser.
Shorts och T-shirt är egentligen big no-no i Economy class då det finns större risk att sitta bredvid varandra med direktkontakt av kroppsdel. :eek:
Jag har också sett personer i jeans i första klass men tycker fortfarande att det urvattnar upplevelsen, på samma sätt som atmosfären i en restaurang faktiskt påverkas av vilka som sitter där och hur de är klädda och beter sig, inte bara av hur maten smakar.

Varför inte anstränga sig lite och se presentabel ut när man ska åka med det bästa som finns i reseväg? Det går ju ändå att byta om när man kommit ombord. Och det påverkar även markupplevelsen. Jag vill helt enkelt inte sitta i en första klass lounge på flygplatsen med människor som ser ut som de kommit direkt från stranden.

På restauranger finns ofta klädkod och samma sak gäller till middagen på kryssningar. På bättre hotell finns också ofta en regel om att man inte får gå genom lobbyn i t.ex. badrock. Varför ska det inte kunna få finnas lite vett och etikett på flyget också?

På kryssningar har jag sett att det finns klädkodskrav av rederiet men det har jag inte sett liknande i flygvärlden. Vilket bör innebära att man får klä sig hur man vill så länge det går genom säkerhetskontrollen...
Självklart får man klä sig hur man vill på ett flyg så länge det inte faller under förargelseväckande beteende. Fast det betyder ju inte att det saknas normer eller oskrivna regler. Det finns människor som går och handlar på ICA i bar överkropp på sommaren, det är fel, även om det inte finns någon klädkod för ICA. På samma sätt så känns det som att shorts och flipflop är fel på First.

Som Jacob skrev så har ju de flesta restauranger med självaktning en klädkod. Den enda stjärnkrog jag har varit på med en uttalad "icke-klädkod" är the fat duck. Givetvis var det någon som ville testa och satt i ett par shorts och pike-tröja. Visst förtog det en liten liten del av min upplevelse.

Jag vill bibehålla glamouren lite och försöker (för det mesta) klä mig snäppet bättre än vardag när jag flyger. Det bidrar till känslan att det är mer än en busstur.

Vadå glamour och busstur. Skulle en buss kunna ta mig till resmålet så hade jag tagit den.
För hur glamoröst är det att sitta i dålig (bajslukt efter frukostserving) luft, svullna ben, bubblig mage (efter den sk middagen), och sk "världsvana" resenärer i 12 timmar.
Hur jag klär mig tror jag det flest vet vid det här laget.

Jag har också sett personer i jeans i första klass men tycker fortfarande att det urvattnar upplevelsen, på samma sätt som atmosfären i en restaurang faktiskt påverkas av vilka som sitter där och hur de är klädda och beter sig, inte bara av hur maten smakar.

Varför inte anstränga sig lite och se presentabel ut när man ska åka med det bästa som finns i reseväg? Det går ju ändå att byta om när man kommit ombord. Och det påverkar även markupplevelsen. Jag vill helt enkelt inte sitta i en första klass lounge på flygplatsen med människor som ser ut som de kommit direkt från stranden.

På restauranger finns ofta klädkod och samma sak gäller till middagen på kryssningar. På bättre hotell finns också ofta en regel om att man inte får gå genom lobbyn i t.ex. badrock. Varför ska det inte kunna få finnas lite vett och etikett på flyget också?
Först och främst, låt mig bekänna att jag förefaller vara en av dessa du ej förefaller vilja ha alltför nära dig i en First Class lounge och jag hoppas ödmjukast att du aldrig har satt maten i vrångstrupen ifall vi tillfälligtvis bevistat samma lounge vid samma tidpunkt, som en följd. Av uppskattningsvis 30-40 flighter i F företrädelsevis mellan Australien och Asien/Europa de senaste 2 åren uppskattar jag att minst hälften genomförts exempelvis i, för all del välvårdande och renstrukna, men icke desto mindre, tydligen, för resenärsupplevelsen devalverande klädseln; khakishorts och en hoodie. Jag kan i övrigt intyga att hygienen uppfyller internationell affärsstandard.

Jag har även flugit i kostym i F och upplever ingen som helst skillnad i bemötande avseende markservice såsom lounge och inte heller i kabin, så jag vet inte vad det är som gör att upplevelsen ”urvattnas” på grund av denna klädsel?

När jag flyger i F ser jag snarare det faktum att ersättningen som utgått för denna biljett är tillräckligt hög för att slippa bry sig om denna typ av tvilialiteter och sociala konstruktioner, avseende exempelvis klädkod. Detta givetvis under rimliga förutsättningar, exempelvis god hygien och ej kulturellt stötande klädsel osv.

Kanske har vi olika erfarenheter, men jag har aldrig upplevt något exempel på en resenär avseende First Class som sprungit omkring i F lounger, incheckningsområde, eller i kabinen iförd endast en egen medhavd badkrock, som är ditt exempel motsvarande hotell. Men om så vore fallet är jag tämligen övertygad att incheckningspersonalen i exempelvis BKK hade hanterat situationen på lämpligt sätt innan vederbörande anlänt till F loungen i fråga. Jag är dessutom tämligen ointresserad av att maximera min själsliga upplevelse vid flygresor, utan jag vill snarare ta mig från punkt a->b under någorlunda värdiga former.

Däremot brukar F klass kabinerna under större delen av long-haul flygningar ofta bestå av en hel del personer som är klädda i lustiga och färgglada pyjamas dräkter (som ibland knappt sträcker sig ner till naveln på vissa F resenärer)? Om man nu skall tala om ovärdig klädsel för en vuxen människa.

Vilket underbart inlägg SYDCommuter! :)

Vi är nog uppe i samma nivå av First du och jag och jag håller helt med dig om att allt runt omkring bleknar en aning när man gjort det några gånger och att fokus mer flyttas mot att komma fram fräsch och utvilad. Däremot ser jag fortsatt på det som en premiumupplevelse, och det gör förstås många andra också, därav min syn på klädval. Mycket av den elegans och finess som en gång fanns med resande finns inte kvar längre, det har gått från att ha varit en upplevelse till att bli ett masstransportmedel, och första klass är väl bland det sista som finns kvar av någon form av stilfullt resande, i alla fall i luften. Det är vad jag menar med urvattning.

Men det är en intressant punkt du lyfter upp. Om man verkligen betalar för första klass, gör man det för att slippa behöva bry sig, eller tvärtom, för att försäkra sig om en viss atmosfär i lounger/ombord.

Anledningen till varför jag bumpade denna tråd var gällande en incident i en reserapport på FlyerTalk. Trådskaparen hade råkat ut för en riktigt otrevlig Concierge i FCT. En smärre konflikt uppstod mellan dessa två, som han misstänkte hade uppståt som ett resultat av klädseln. OP var klädd i t-shirt, slitna shorts och flip-flops, vilket Conciergen inte alls var förtjust i.

Jag håller helt och hållet med vad Jacob skriver. Att dyka upp dåligt klädd handlar nog mer om att inte visa respekt till både sina medresenärer, men även till personalen som med sannolikhet tar sitt jobb med en viss stolthet.

Bör flygbolagen införa en "no shirt, no shoes, no service" policy?

Anledningen till varför jag bumpade denna tråd var gällande en incident i en reserapport på FlyerTalk. Trådskaparen hade råkat ut för en riktigt otrevlig Concierge i FCT. En smärre konflikt uppstod mellan dessa två, som han misstänkte hade uppståt som ett resultat av klädseln. OP var klädd i t-shirt, slitna shorts och flip-flops, vilket Conciergen inte alls var förtjust i.

Jag håller helt och hållet med vad Jacob skriver. Att dyka upp dåligt klädd handlar nog mer om att inte visa respekt till både sina medresenärer, men även till personalen som med sannolikhet tar sitt jobb med en viss stolthet.

Bör flygbolagen införa en "no shirt, no shoes, no service" policy?
"Dåligt klädd" är senast jag hörde talas om begreppet en subjektiv bedömning, så till vida inga objektiva värderingar eller instruktioner finns att tillgå. Gör flygpersonalen bedömningen att en klädsel är stötande har man möjlighet att åtgärda detta. Att exempelvis undertecknad genom att bära shorts per automatik skulle visa på bristande respekt eller vad som råkar representera din version av icke "dålig klädsel", mot personal, finner jag närmast förolämpande. Upplysningsvis avseende FC, precis i övriga delar av samhället, finns återkommande människor, klädda i dyra kostymer, som ändå fullkomligt nonchalerar både personal och medpassagarare och påvisar ett tydligt respektlöst beteende (som att vägra lyssna på personalen, ignorera säkerhetsregler, lämna toaletten i katastrofalt skick osv), så klädseln det är knappast den definierande faktorn i ärendet. Rimligen är väl snarare attityden och manifestationen av densamma, betydligt mer relevant?

Om Lufthansa FCL inte vill ha in människor med den klädseln, så är det mycket enkelt; man skapar och kommunicerar ett regelverk för detta. Om tillräckligt många passagerare hade upplevt att detta är ett problem och påtalar detta för flygbolagen, så kommer flygbolagen i fråga att åtgärda det. Min gissning är att de hellre tar pengarna, vare sig kunden har shorts eller kostym.

Sen undrar jag lite praktiskt hur man skall gå till väga för att skapa regler för objektiv "representativ klädsel" enligt din egen mening? Vad som är normativt i form av dresscode skiljer sig som bekant tämligen markant bland exempelvis generationer och geografiska regioner.

Det tillkommer även praktiska frågetecken om man skall generalisera denna typ av regel. Bara för att ge ett exempel som jag själv var med om nyligen. Om man befinner sig i regioner som har en temperatur på 30-40grader C och hög luftfuktighet (många flygplatser i världen har ingen väl fungerande A/C, eller ens A/C), så är det tämligen obekvämt att i detta klimat först vänta på säkerhetskontroller utanför flygplatsen iförd kostym eller ens långbyxor. Sedan vänta på incheckning, sedan säkerhetskontroll igen till slut att sedan bussas (i en buss med samma temperatur) ut till ett flygplan som ibland upplevs ha samma temperatur som en bastu initialt. Lägg till eventuell tid ifall inte planet är redo för att taxa ut osv, osv, osv.

Igenom hela denna process så skall man alltså, för att undvika att vara "dåligt klädd" och "visa respekt för personal och medpassagerare", istället svettas kopiöst under 1-3 timmar inklusive, förstöra kostymen, inför kommande mötet, bara så att personalen inte blir förnärmad?. Eller skall jag ha med med två uppsättningar kostymer, en för själva flygupplevelsen och en som jag får byta till inför mötet där jag först måste hitta en dusch? Hetta är upplysningsvis korrelerat med aggression, så det krävs inte mycket fantasti att föreställa sig vad ett plan med 100 svettiga och törstiga passagerare får för inverkan på humöret för ALLA i planet, inte minst personalen. Och hur respektfullt är det mot personal med passagerare som stinker svett? I denna situation förefaller långbyxorna eller kostymen plötsligt vara en tämligen korkad idé.

Upplysningsvis avseende FC, precis i övriga delar av samhället, finns återkommande människor, klädda i dyra kostymer, som ändå fullkomligt nonchalerar både personal och medpassagarare och påvisar ett tydligt respektlöst beteende (som att vägra lyssna på personalen, ignorera säkerhetsregler, lämna toaletten i katastrofalt skick osv), så klädseln det är knappast den definierande faktorn i ärendet. Rimligen är väl snarare attityden och manifestationen av densamma, betydligt mer relevant?
Sista inlägget i diskussionen för min del. Har inget intresse att dra det här i långbänk och misstänker att vi alla har olika syn på saker och ting. Det var i grund en fråga som ställdes där jag gav mitt svar och åsikt

Men för att avrunda. För min del är det viktigaste när jag reser långt att kunna sova ombord och kunna komma fram hyfsat utvilad så jag slipper förlora tid på destinationen, oavsett om det nu är jobb eller privat. För detta räcker egentligen business class mer än väl nuförtiden när produkterna blir allt bättre och allt fler går mot fully flat-stolar, mer avskildhet osv.

Det som särskiljer första klass för min del handlar därmed mer om allt runt omkring, och det är väl vad flygbolagen försöker trycka på också. Exklusivitet, elegans, finess, atmosfär. Det är förstås en rad olika aspekter som spelar in i att skapa en bra atmosfär både på marken och i luften, inte minst folks beteende. Jag är helt och hållet med dig på detta. Jag åkte First med Thai förra året Bangkok-London och hade en passagerare framför som blev drägelfull, så full att han började vingla och sluddra och dessutom skulle han förstås prata med oss omkring. Han borde inte blivit serverad all alkohol till maten eftersom han inte kunde hantera den, det var helt enkelt inte trevligt.

Jag kan inte påverka så mycket vad andra gör, men jag ser förstaklassresande som en premiumupplevelse jag försöker bevara. Jag klär inte upp mig i kostym och tar det till överdrift men försöker se anständig ut med skjorta, prydliga skor etc. För att bättre matcha upplevelsen för min egen del men också som för att visa lite respekt mot personalen (som i många fall lägger ner stor möda på att skapa en bra upplevelse) och även mot mina medresenärer som kanske gått och väntat många månader på denna upplevelse och vill att det ska bli något speciellt. Det är min syn på det.

Sen finns säkert undantag. Jag tänker direkt Indien och Afrika när jag läser ditt långa stycke om svett. :) Jag brukar faktiskt smita in på toaletten och byta om lite snabbt när jag haft en lång svettig dag och kommer till flygplatsen i något jag inte vill flyga i. Det gör åtminstone lite för välbefinnandet.

Ullkostymer är rätt trevliga att flyga i - har en sådan på mig just nu faktiskt. Kavajen tar jag av ombord, men kostymbyxorna är alla gånger att föredra framför jeans.

Har aldrig reagerat negativt på olika klädtyper när jag reser, även om jag själv gillar att vara uppklädd (i en Europeisk definition)" Den som flugit med bemedlade människor från den arabiska halvön känner säkert till att man bör religionstypiska kläder där, som har mycket lite att göra med vad man som västerlänning kategoriserar som "uppklätt". Inte helt ovanligt bär dessa personer också sandaler till sin dräkt.
De flesta av dessa människor har ätit på finare restauranger, och träffat mer prominents människor än jag någonsin kommer att göra, och då tänker jag...."vem är jag att raljera över dessa människors klädval".

Jag har sett Eric Clapton resa i shorts och hawaiiskjorta i F. Han är väl ingen stilikon, men tror få upprördes av hans närvaro.

En enda önskan har jag när jag flyger, och det är att slippa sitta tiotals i någon annans odör. Till 95% får jag denna önskan beviljad, men tyvärr händer det att man hamnar bredvid någon som tycks hysa allergi mot hygienartiklar. När många tänker att dessa resor skylla ha utgått från Afrika, Indien och/eller Sydamerika så har de fel - svenskar på hemfärd från turistorter är de värsta syndarna.

Givetvis ska man ta seden dit man kommer, men flyget är en global verksamhet, där många kulturer o subkulturer blandas. Bry er inte så mycket om andra, utan fokusera på ert eget välbefinnande - det är man värld när man bokat en resa i första klass! :)

Självklart får man klä sig hur man vill på ett flyg så länge det inte faller under förargelseväckande beteende. Fast det betyder ju inte att det saknas normer eller oskrivna regler. Det finns människor som går och handlar på ICA i bar överkropp på sommaren, det är fel, även om det inte finns någon klädkod för ICA. På samma sätt så känns det som att shorts och flipflop är fel på First.
Det där oskrivna regler bör ett företag undvika när de har kunder från olika delar av världen. Det är inte självklart för andra som för européer (och det är olika även mellan européer) och det kommer att bli fler och fler passagerare från andra delar av världen i premiumkabiner i framtiden.

Vill de ha kunder som är klädda på ett visst sätt, ska de skriva sådan regler, inte förlita sig att folk följer oskrivna regler.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen