Senaste nytt

Klädsel vid flygning

Status
Stängd för vidare inlägg.

m10

Medlem
Har man problem med jeans i F så förmodar jag att man, precis som Jack Donaghy i 30 Rock, byter om till smoking när klockan passerat 18.

Liz Lemon: "Why are you wearing a tux?"
Jack Donaghy: "It's after 6. What am I, a farmer?"
 
K

KavlingeDude

Guest
Sista inlägget i diskussionen för min del. Har inget intresse att dra det här i långbänk och misstänker att vi alla har olika syn på saker och ting. Det var i grund en fråga som ställdes där jag gav mitt svar och åsikt

Men för att avrunda. För min del är det viktigaste när jag reser långt att kunna sova ombord och kunna komma fram hyfsat utvilad så jag slipper förlora tid på destinationen, oavsett om det nu är jobb eller privat. För detta räcker egentligen business class mer än väl nuförtiden när produkterna blir allt bättre och allt fler går mot fully flat-stolar, mer avskildhet osv.

Det som särskiljer första klass för min del handlar därmed mer om allt runt omkring, och det är väl vad flygbolagen försöker trycka på också. Exklusivitet, elegans, finess, atmosfär. Det är förstås en rad olika aspekter som spelar in i att skapa en bra atmosfär både på marken och i luften, inte minst folks beteende. Jag är helt och hållet med dig på detta. Jag åkte First med Thai förra året Bangkok-London och hade en passagerare framför som blev drägelfull, så full att han började vingla och sluddra och dessutom skulle han förstås prata med oss omkring. Han borde inte blivit serverad all alkohol till maten eftersom han inte kunde hantera den, det var helt enkelt inte trevligt.

Jag kan inte påverka så mycket vad andra gör, men jag ser förstaklassresande som en premiumupplevelse jag försöker bevara. Jag klär inte upp mig i kostym och tar det till överdrift men försöker se anständig ut med skjorta, prydliga skor etc. För att bättre matcha upplevelsen för min egen del men också som för att visa lite respekt mot personalen (som i många fall lägger ner stor möda på att skapa en bra upplevelse) och även mot mina medresenärer som kanske gått och väntat många månader på denna upplevelse och vill att det ska bli något speciellt. Det är min syn på det.

Det är något gulligt över det här. Får på min retina en bild över uppklädda männsikor i en tågkupe och Mr H. Poirot är på G och skall avslöja mördaren :)

Personligen så tror jag att de riktiga "F-klassarna" ser det hela som ett pitoreskt inslag när "F wannabes" iklädda sina nystrukna, oftas icke formsydda, Hugo Boss skjortor med en kavaj från JPG kommer på besök i den "fina" välden.
Utan att vara invektiv mot din person så - You are a dinosaur. Kom igen - det är 2014 nu och sedan kineserna började tjäna pengar så försvann flärd och sus och dus från "upper class". Det är mer av en freak show numera än den flärd som du nästan sjukligt vill hålla fast vid. Tyvärr så kommer den övermagade kinesen i sin adidas"kostym" och flippisar inte ta din hint utan han kommer i lugn och ro fortsätta blaska ned hela muggen (med vad får din fantasi avgöra) och lägga en fjärt och en rap, dock stilla och flärdfullt för han sitter ju i finklassen, ändå med ett hånflin undrande varför han bakom ser så sur ut då allt är ju "gratis" ombord.
Nä! Den tiden är förbi och det är bara teknologerna vid våra högskolor som envisas med att klä sig "fint" vid tillfälle.
Tycker att SYDCommunter har sammanfattat det hela på ett nyktert vis.
Men visst - alla får klä sig som de vill - men det gäller åt båda håll.
 

possum

Medlem
Nä! Den tiden är förbi och det är bara teknologerna vid våra högskolor som envisas med att klä sig "fint" vid tillfälle.

Jag är teknolog vid en högskola och har träffat tusentals kollegor från hela världen. Gemensamt för oss alla tycks vara att vi, oavsett kön eller etnisk härkomst, klär oss väldigt dåligt. Det är en frihet vi tar oss för att iaf på något sätt ha de bättre än våra högre betalda kollegor i industrin ;)

safe_image.php.png
 

Attachments

  • safe_image.php?d=AQB8S3jnkzjcqI0P&url=http%u00253A%u00252F%u00252Fwww.phdcomics.com%u00252Fcomic.gif
    safe_image.php?d=AQB8S3jnkzjcqI0P&url=http%u00253A%u00252F%u00252Fwww.phdcomics.com%u00252Fcomic.gif
    43 bytes · Visningar: 876
Last edited:
K

KavlingeDude

Guest
Jag är teknolog vid en högskola och har träffat tusentals kollegor från hela världen. Gemensamt för oss alla tycks vara tt vi, oavsett kön eller etnisk härkomst, klär oss väldigt dåligt. Det är en frihet vi tar oss för att iaf på något sätt ha de bättre än våra bättre betalda kollegor i industrin ;)

Visa bifogad bild 22971

:) Du förstod vad jag menade :)
 

Jacob

Medlem
Utan att vara invektiv mot din person så - You are a dinosaur.
Haha, det var en första gång! :) Men absolut, jag kan nog säkert vara lite traditionell av mig ibland.

Men kom ihåg att det här är vad jag faktiskt håller på med och det ligger lite i sakens natur att då dra saker till sin spets, det är en del av jobbet. Sen är det i slutändan helt upp till var och en att bedöma hur mycket eller hur lite man bryr sig om olika delar.
 

johhenrik

Medlem
Jag gjorde 12 legs i long-haul F förra året. De flesta var INTE propert klädda, utan komfortabelt klädda. Detta gällde alla flighter vill jag påstå, på EK, UA och BA. Det var slitna ryggsäckar, t-shirts, flip-flops etc. Själv hade jag allt möjligt på mig, beroende på situation. Dock fick jag usel service i Global First mellan IAD-AMS från en flygvärdinna, vilket gjorde att jag undrade om det var min Ghost-t-shirt med ett upp-o-nedvänt kors på bl a som kanske ställde till det. :) Hennes kollega var dock exemplarisk.
 

Fredrik

Medlem
Lite komiskt att tråden om klädsel skapar hetsig debatt men jag antar att klädseln lite beror på att det handlar om vem man är som person.
 
K

KavlingeDude

Guest
Haha, det var en första gång! :) Men absolut, jag kan nog säkert vara lite traditionell av mig ibland.

Men kom ihåg att det här är vad jag faktiskt håller på med och det ligger lite i sakens natur att då dra saker till sin spets, det är en del av jobbet. Sen är det i slutändan helt upp till var och en att bedöma hur mycket eller hur lite man bryr sig om olika delar.

Vet inte om det är att dra sin sak till sin spets att vara konservativ. Men igen - tiden är förbi då F var flärd. Mycket pga av all nyrika ryssar och kineser - världen kommer aldrig att bli sig lik.

But - keep the work :)
 
K

KavlingeDude

Guest
J. Dock fick jag usel service i Global First mellan IAD-AMS från en flygvärdinna, vilket gjorde att jag undrade om det var min Ghost-t-shirt med ett upp-o-nedvänt kors på bl a som kanske ställde till det. :) Hennes kollega var dock exemplarisk.

Ha! Hon ville bli bitch slap:ad på muggen fattar du väl.
 
Jag tillhör väl en av de som flugit mest i första klass på BusinessClass och det allra mesta är faktiskt betalda biljetter.

Jag tycker hel, ren och prydlig är det allra viktigaste i första klass och gärna något hyfsat diskret. Kostym reser man i om man behöver det direkt efter ankomst vilket gör att man oftast hittar fler kostymklädda resenärer i business (eller economy) än i första klass. Shorts och t-shirt är ett absolut no-no och personligen är jag glad om jag slipper se jeans också.

Sedan fungerar ju första klass så att väl efter start när skynkena bakåt stängts är det lite av en skyddad verkstad och då blir det lite mer avslappnat, och i synnerhet när huvudmåltiden är över. Då kan man byta om till något bekvämare och sedan byter man helt enkelt tillbaka strax innan ankomst i samband med att man fräschar upp och snyggar till sig för att se presentabel ut när man går av. Så har det fungerar på i princip alla flygbolag jag åkt med runt om i världen.
Jacob instämmer fullt och fast, min referens var nog pax och flyg från EU, och dom pax som klivit på från destinationer utanför EU har minst haft kavaj. Jag tror fortfarande att klagomål har framförts pga ej passande klädsel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen