Anledningen till varför jag bumpade denna tråd var gällande en incident i en reserapport på FlyerTalk. Trådskaparen hade råkat ut för en riktigt otrevlig Concierge i FCT. En smärre konflikt uppstod mellan dessa två, som han misstänkte hade uppståt som ett resultat av klädseln. OP var klädd i t-shirt, slitna shorts och flip-flops, vilket Conciergen inte alls var förtjust i.
Jag håller helt och hållet med vad
Jacob skriver. Att dyka upp dåligt klädd handlar nog mer om att inte visa respekt till både sina medresenärer, men även till personalen som med sannolikhet tar sitt jobb med en viss stolthet.
Bör flygbolagen införa en "no shirt, no shoes, no service" policy?
"Dåligt klädd" är senast jag hörde talas om begreppet en subjektiv bedömning, så till vida inga objektiva värderingar eller instruktioner finns att tillgå. Gör flygpersonalen bedömningen att en klädsel är stötande har man möjlighet att åtgärda detta. Att exempelvis undertecknad genom att bära shorts per automatik skulle visa på bristande respekt eller vad som råkar representera din version av icke "dålig klädsel", mot personal, finner jag närmast förolämpande. Upplysningsvis avseende FC, precis i övriga delar av samhället, finns återkommande människor, klädda i dyra kostymer, som ändå fullkomligt nonchalerar både personal och medpassagarare och påvisar ett tydligt respektlöst beteende (som att vägra lyssna på personalen, ignorera säkerhetsregler, lämna toaletten i katastrofalt skick osv), så
klädseln det är knappast den definierande faktorn i ärendet. Rimligen är väl snarare attityden och manifestationen av densamma, betydligt mer relevant?
Om Lufthansa FCL inte vill ha in människor med den klädseln, så är det mycket enkelt; man skapar och kommunicerar ett regelverk för detta. Om tillräckligt många passagerare hade upplevt att detta är ett problem och påtalar detta för flygbolagen, så kommer flygbolagen i fråga att åtgärda det. Min gissning är att de hellre tar pengarna, vare sig kunden har shorts eller kostym.
Sen undrar jag lite praktiskt hur man skall gå till väga för att skapa regler för objektiv "representativ klädsel" enligt din egen mening? Vad som är normativt i form av dresscode skiljer sig som bekant tämligen markant bland exempelvis generationer och geografiska regioner.
Det tillkommer även
praktiska frågetecken om man skall generalisera denna typ av regel. Bara för att ge ett exempel som jag själv var med om nyligen. Om man befinner sig i regioner som har en temperatur på 30-40grader C och hög luftfuktighet (många flygplatser i världen har ingen väl fungerande A/C, eller ens A/C), så är det tämligen obekvämt att
i detta klimat först vänta på säkerhetskontroller utanför flygplatsen iförd kostym eller ens långbyxor. Sedan vänta på incheckning, sedan säkerhetskontroll igen till slut att sedan bussas (i en buss med samma temperatur) ut till ett flygplan som ibland upplevs ha samma temperatur som en bastu initialt. Lägg till eventuell tid ifall inte planet är redo för att taxa ut osv, osv, osv.
Igenom hela denna process så skall man alltså, för att undvika att vara "dåligt klädd" och "visa respekt för personal och medpassagerare", istället svettas kopiöst under 1-3 timmar inklusive, förstöra kostymen, inför kommande mötet, bara så att personalen inte blir förnärmad?. Eller skall jag ha med med två uppsättningar kostymer, en för själva flygupplevelsen och en som jag får byta till inför mötet där jag först måste hitta en dusch? Hetta är upplysningsvis korrelerat med aggression, så det krävs inte mycket fantasti att föreställa sig vad ett plan med 100 svettiga och törstiga passagerare får för inverkan på humöret för ALLA i planet, inte minst personalen. Och hur respektfullt är det mot personal med passagerare som stinker svett? I
denna situation förefaller långbyxorna eller kostymen plötsligt vara en tämligen korkad idé.