Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

Jag planerar en resa där jag kommer till Shanghai Hongqiao flygplatsen från Tokyo Heneda och fortsätter från Shanghai Pudong till Seoul 65 timmar senare.
Jag ringde till Kinesiska ambassaden och frågade om detta var ok och de vågade inte svara på detta men jag fick telefonnumret till Shanghai Pudong Entry and Exit office istället.
Efter att ha ringt dem och frågat på +862151105100 sa de att det var ok att göra så utan visum.
Det är inga problem att byta flygplatser i Shanghai, om det är inom 72 timmars byte och till ett tredje land.

北京、上海、广州机场实行外国人72小时过境免签政策及常遇问题解答Answers to Frequently Asked Questions Concerning 72-hour Transit Visa Exemption for Foreign Nationals Measure atAirports of Beijing, Shang

BEEAMPS skrev:
Answer: There are 3 requirements:
1) Citizens from the 45 countries under the 72-hour Transit Visa Exemption Program;
2) Foreign nationals with valid international traveling documents and air ticket for a connecting flight with confirmed date of flight and seat for a third country (region) traveling within 72 hours;
3) Transit passengers from the Capital Airport of Beijing or Pudong or Hongqiao Airports of Shanghai or Baiyun Airport of Guangzhou for a third country (region).

Mitt visum har gått ut och jag klarar kriterierna, flyger med SAS till PEK och vidare till Korea efter två dgr så det ska väl inte vara problem med flygbolaget. Någon som vet hur lång tid immigration tar för 72h transit visa i PEK när man landar?

Mitt visum har gått ut och jag klarar kriterierna, flyger med SAS till PEK och vidare till Korea efter två dgr så det ska väl inte vara problem med flygbolaget. Någon som vet hur lång tid immigration tar för 72h transit visa i PEK när man landar?

Det var ett tag sedan när jag flög med SAS till Beijing men det var inte så lång kö då. Vid din hemresa från Korea vet jag inte om när du landar men det hänger på hur många (och hur många widebodies) utrikesflyg ankommer sammtidigt.

Kl. 13:20 kom jag ut från planet och gick mot immigration. Det var några köer för utlänningar men det var nästan noll kö för kinesiska medborgare.
Efter kort stund i kön ropade en gränskontrollpersonal att utlänningar kunde använda immigrationsdiskar för kineser. Jag sprang till en av de diskarna och det gick snabbt.
Visa bifogad bild 7342
http://www.businessclass.se/forum/r...onomy-class-koepenhamn-beijing.html#post51180

Jag har varit i PEK flera ggr med vanligt visum. Min fråga var igentligen om det tar längre tid i immigration pga 72h visum. Hemresan är bara 3h transit på PVG så det är inga problem.

Jag har varit i PEK flera ggr med vanligt visum. Min fråga var igentligen om det tar längre tid i immigration pga 72h visum. Hemresan är bara 3h transit på PVG så det är inga problem.

Jag tror att det fanns två köar på vänstra sidan av immigration på Beijing T3E för dem som ansöker upp till 72 timmars visumfri transit.
Jag kommer dock inte ihåg hur lång kön var. Jag står alltid i vanlig immigrationskö.

De gånger jag varit på PEK så har det aldrig varit någon längre kö till 72h-kön, även om det varit enorm kö till vanliga immigration.

Har kollat med SAS, chatten hänvisade till 0770-727727 och enligt dom är det inget problem bara jag har en giltig biljett vidare inom 72h. Är det någon som har använt sig av visumfri vistelse eller blir jag först?

Damen på GOT vid incheckningen igår gjorde mig osäker och var noga med att poängtera att jag gör det på egen risk. I CPH vid boarding fick en supervisor ringa och få min biljett vidare på lördag bekräftad. Blev orolig när den speciella disken för transitvisa var stängd vid ankomst till PEK. Gick bara till en vanlig immigration och sa att jag ville ha transitvisa. Han ringde en kille som kom med stämpeln och allt gick på några minuter.

Givetvis skulle de aldrig stänga denna service... på PVG har de löst denna service på ett bra sätt, de som ankommer för att nyttja 24/72 timmars visa faller in i den vanliga (foreigners) kön till immigrations. väl framme vid disken (samma som för dem med VISA) kontrollerar det så att du uppfyller kriterierna för 24/72 timmars immigration utan VISA. Då kraven uppfylls blir du förflyttad till duty officer 15 meter bakom diskarna, där de stämplar in dig... Smidigt, kanske tar 1-2 minuter längre tid än att resa in med VISA......

Toppen