Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

Återkommer om ett par veckor. Ska göra precis som @m10 har rekommenderat, använda den bredaste överstrykningspennan jag har. Kommer bli spännande detta.

Det fungerar bättre och bättre i PVG. Har fått "visa on arrival" tre gånger nu de senaste två månaderna. Man går till den normala passkontrollanten och har med sig sin utskrivna biljett med utresan från Shanghai (inom 72 timmar). Har aldrig blivit frågad om hotellbokning. Bra också att säga "transit" till passkontrollanten som då tittar på biljetten och tillkallar sin supervisor. Det är bara denna supervisor som har 72-h-visum-stämpeln. Supervisorn sitter vid ett ringformat bord några meter bakom passkontrollanterna. Det är en god idé att gå till en kontrollant som sitter nära supervisorn, så går det snabbare. Det hela fungerar så bra i PVG och PEK att de t.o.m. låter sig övertalas att inte att stämpla i mitt giltiga Kinavisum, så att man slipper att slösa inresor i visumet på korta KIna-besök utan för detta ändamål istället använder 72-h-visumen.

HON-II skrev:Det fungerar bättre och bättre i PVG. Har fått "visa on arrival" tre gånger nu de senaste två månaderna. Man går till den normala passkontrollanten och har med sig sin utskrivna biljett med utresan från Shanghai (inom 72 timmar). Har aldrig blivit frågad om hotellbokning. Bra också att säga "transit" till passkontrollanten som då tittar på biljetten och tillkallar sin supervisor. Det är bara denna supervisor som har 72-h-visum-stämpeln. Supervisorn sitter vid ett ringformat bord några meter bakom passkontrollanterna. Det är en god idé att gå till en kontrollant som sitter nära supervisorn, så går det snabbare. Det hela fungerar så bra i PVG och PEK att de t.o.m. låter sig övertalas att inte att stämpla i mitt giltiga Kinavisum, så att man slipper att slösa inresor i visumet på korta KIna-besök utan för detta ändamål istället använder 72-h-visumen.Klicka för att utvidga...
Ja, jag kan bara instämma i hur det hanterades igår i Shanghai. Allt i allt över på någon minut för mitt sällskap som åker hem till London idag och fem-tio minuter för mig som fick gå med till supervisorbåset (mest för att inte hålla upp ett bås). Tack alla för bra tips om utskrivna bokningar för flyg och hotell, uppskattas.

Kan också säga att det gick smidigt vid incheckning i Hanoi även om de nog var en aning ovana att hantera pax utan visum till Kina.

Ett riktigt bra sätt att uppleva dessa kinesiska städer utan att betala för visum.

Agö skrev:Ja, jag kan bara instämma i hur det hanterades igår i Shanghai. Allt i allt över på någon minut för mitt sällskap som åker hem till London idag och fem-tio minuter för mig som fick gå med till supervisorbåset (mest för att inte hålla upp ett bås).Klicka för att utvidga...
Er supervisorbåsen den lidt hævede i midten?

Planerar ett "stop-over" i Shanghai eller Beijing under året och undrar om man bör söka visum, trots "72-timmars-regeln" för att vara på den säkra sidan att det inte blir problem?

Stefan62 skrev:Planerar ett "stop-over" i Shanghai eller Beijing under året och undrar om man bör söka visum, trots "72-timmars-regeln" för att vara på den säkra sidan att det inte blir problem?Klicka för att utvidga...
I vilken kategori faller din resa in?

Dr. Miles skrev:Vad menar med biljett för vidareresa till ett tredje land?Följande exemplar visar om det är giltig resa för visumfritt besök upp till 72 timmar eller inte.Exempel 1:Köpenhamn-Shanghai-Köpenhamn: NejExempel 2:Köpenhamn-Shanghai-Manilla: OKExempel 3:Frankfurt-Shanghai-München: NejExempel 4:Frankfurt-Shanghai-Zürich: OKExempel 5:Köpenhamn-Shanghai-Hon Kong/Macau/Taiwan: OKExempel 6:Köpenhamn-Shanghai-Köpenhamn-Stockholm: Nej** Det handlar inte om slutdestination. Det är bara flyget innan och efter de städerna som räkans.Exempel 7:Köpenhamn-Shanghai-Beijing-Seoul: Nej** Det går inte att flyga via en kinesisk stad även om den staden tillåter också upp till 72 timmars visumfri vistelse.OBS: Upp till 72 timmars visumfri transit regel gäller inte för resenär mednorskt pass.Klicka för att utvidga...
http://www.businessclass.se/forum/t...r-upp-till-72-timmars-visumfri-transit.17081/

Stefan62 skrev:Planerar ett "stop-over" i Shanghai eller Beijing under året och undrar om man bör söka visum, trots "72-timmars-regeln" för att vara på den säkra sidan att det inte blir problem?Klicka för att utvidga...
Om jag förstått saken rätt behöver du inte visa så länge du fortsätter resan till ett annat land än du kom ifån.

Ex Köpenhamn-Beijing-Stockholm är ok.

Man får heller inte lämna provinsen/staden Shanghai respektive Beijing.

Det tar kanske 10 minuter längre tid i immigrationen för man får sitta och vänta en liten stund medans immigrationsfolket jobbar på det.

Hellre det än allt besvär + kost för visum.

Jag och min sambo utnyttjade regeln i vintras, det var inga som helst problem.

Dock fick vi en stämpel som sa 24 timmar, och SAS personal på CPH var inte jätteinsatta i regeln.

Men som sagt, det fungerade utan problem. Vi reste CPH-PVG-TPE

Finns ingen anledning att söka visum om du uppfyller förutsättningarna ovan. Se bara till att följa de utmärkta råd som finns i denna tråd och ha alla papper redo, se post 99 av @m10 .

Ska testa detta för sommarresan. Anländer till PEK och åker sedan vidare inom 72 timmar till TPE på en separat biljett.

Det som möjligen kan krångla till det är att jag två veckor senare åker hem via Shanghai på en open-jaw SAS-biljett. Riskmomentet här är alltså att SAS-personalen i CPH inte riktigt hänger med och tror att jag ska resa runt i Kina i två veckor utan visum. Jag har allt på min sida om jag förstått allt rätt - men är det någon som ser någon risk med detta upplägg?

Du reser alltså CPH-PVG-TPE-PEK-CPH?

Ha dina biljetter till och från TPE utskrivna så blir det inga problem.

taxvalp skrev:Ska testa detta för sommarresan. Anländer till PEK och åker sedan vidare inom 72 timmar till TPE på en separat biljett.Det som möjligen kan krångla till det är att jag två veckor senare åker hem via Shanghai på en open-jaw SAS-biljett. Riskmomentet här är alltså att SAS-personalen i CPH inte riktigt hänger med och tror att jag ska resa runt i Kina i två veckor utan visum. Jag har allt på min sida om jag förstått allt rätt - men är det någon som ser någon risk med detta upplägg?Klicka för att utvidga...
Om jag har tolkat ditt inlägg rätt, du flyger

1) Köpenhamn-Beijing // open jaw // Shanghai-Köpenhamn

2) Beijing-Taipei-?

Så länge du kan visa utresebiljett för resa från Beijing till Taipei som sker inom 72 timmar, ska det vara OK vid utresa från Köpenhamn.

Hur ska du transportera dig mellan Taipei och Shanghai?

mtlmr skrev:Du reser alltså CPH-PVG-TPE-PEK-CPH?Ha dina biljetter till och från TPE utskrivna så blir det inga problem.Klicka för att utvidga...

Nja, egentligen reser jag ARN-CPH-PEK-TPE-SIN-KUL-BWM-PVG-CPH-ARN i god BC-anda men principen med utskrivna biljetter som visar att jag inte tänker stanna mer än 72 h i vare sig Peking eller Shanghai borde lösa eventuella bekymmer. Tack för snabb feedback!

EDIT: BWM ska vara BWN (Brunei). Hoppas att det blev rätt på flygbiljetten...

Det viktiga är att flygplatser inom parentes inte är i samma land. Och att du snabbt och enkelt kan bevisa att du har avsikt att flyga så (ergo; utskriven flygbiljett)

(CPH)-PEK-(TPE)

respektive (B-nånting)-PVG-(CPH)

(OT: Varför vi undviker flygplatskoder även på detta forum - det blir galet ibland)

map

Jag förstår inte vad som är fel med BWM. Det är ju bara en liten sidetrip till USA mitt i asien-resan - fullt normalt för folket här...

Nån som har erfarenhet av detta? Hur funkar det på plats? Nån som testat gränserna för hur långt från staden man får åka och för vilka typer av flighter det gäller?

Spontanbokade med Swiss ARN-ZRH-PEK-ZRH-ARN men funderar på att köra en sväng till Taipei också.

Se bara till att ha en giltig biljett vidare inom 72h så är det lugnt.

Cristoffer Cedergren skrev:Nån som har erfarenhet av detta? Hur funkar det på plats? Nån som testat gränserna för hur långt från staden man får åka och för vilka typer av flighter det gäller?Spontanbokade med Swiss ARN-ZRH-PEK-ZRH-ARN men funderar på att köra en sväng till Taipei också.Klicka för att utvidga...
Det händer ingenting tills någon polis stoppar dig och vill se ditt pass eller du försöker att övernatta på ett hotell utanför stadsgränsen.

Okej, det funkar som visa on arrival på andra flygplatser? Kö - tystnad - stämpel - insläppt ?

Back