Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

Hur fungerar detta? Tillåtet eller räknas hela Kina in? Dvs från första ankomst även om min slutgiltiga destination är Peking.

AMS-CAN (stopp i 22 timmar)
CAN-PEK (Pek är destination, stopp 65 timmar)
PEK-CAN (stopp i 8 timmar)
Edit: Sen givetvis CAN-LHR

Last edited:

Dr. Miles

Expert
Hur fungerar detta? Tillåtet eller räknas hela Kina in? Dvs från första ankomst även om min slutgiltiga destination är Peking.

AMS-CAN (stopp i 22 timmar)
CAN-PEK (Pek är destination, stopp 65 timmar)
PEK-CAN (stopp i 8 timmar)
Det är ogiltigt. Du flyger inte land A - Beijing/Shanghai/Guangzhou/Chengdu - land B.
Upp till 72 timmars visumfri transit gäller endast på berörda städer och in/ut måste vara internationell flygning (inkl. Hong Kong & Macau).

Det är ogiltigt. Du flyger inte land A - Beijing/Shanghai/Guangzhou/Chengdu - land B.
Upp till 72 timmars visumfri transit gäller endast på berörda städer och in/ut måste vara internationell flygning (inkl. Hong Kong & Macau).

Hmm. Ok.
Då måste man alltså fixa visum så fort man vill resa inrikes i Kina om jag förstått dig rätt?

AMS-PVG (stopp 65 timmar)
(Egen bokad biljett till HKG)

Detta ovan är ju korrekt giltigt och giltigt. Eftersom jag ankommer direkt från AMS, stannar i 65 timmar och har sedan min egen bokade biljett till Hong Kong inom tidsramen.

Och detta är alltså icke giltigt: (eller fick man "mellanlanda" på någon av dessa 4 ovan?)

AMS-CAN-PEK (stopp 65 timmar)
(Sen PEK-HKG med egen biljett)

(Plockar jag bort CAN-PEK och istället flyger AMS-PEK är den giltig?)

Dr. Miles

Expert
Det som är problematiskt är att det är inte kinesisk immigration du ska övertyga, utan check in/gate personal på avreseflygplatsen eller på sista flygplatsen före Kina.
Om flygbolagspersonalen säger nej, kan du inte kliva ombord på ett flygplan.

Last edited:
Kanske är lika bra att ordna ett visum istället för att hålla på krångla. Eller så får man nöja sig med att betala lite extra och välja Hong Kong. Tack hur som helst. :)

Glenn E

Medlem
Jag planerar en resa där jag kommer till Shanghai Hongqiao flygplatsen från Tokyo Heneda och fortsätter från Shanghai Pudong till Seoul 65 timmar senare.
Jag ringde till Kinesiska ambassaden och frågade om detta var ok och de vågade inte svara på detta men jag fick telefonnumret till Shanghai Pudong Entry and Exit office istället.
Efter att ha ringt dem och frågat på +862151105100 sa de att det var ok att göra så utan visum.

Toppen