Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

Skaffade visum för några veckor sedan. Var på Kinas visumcenter i Stockholm på måndagen och kunde hämta det på torsdag morgon, så det går rätt fort. Kostade precis som agehall skrev 870 kr.

Har ett kommande 17h stop i Beijing. Om jag har tolkat det rätt är det samma procedur för 24h och 72h visumfri vistelse, dvs man meddelar bolaget vid incheckning och går i 72h-kön i Kinesiska tullen? Jag kommer ju inte behöva 72h. Kan jag behålla bagaget incheckat hela vägen SYD även om jag väljer att nyttja 24/72h visumfri vistelse?

Det är "upp till" 72h som det är visumfritt, du får givetvis stanna kortare om du så vill.

Bagage lär inte heller påverkas, utan det beror på vad flygbolaget säger om saken.

Det är "upp till" 72h som det är visumfritt, du får givetvis stanna kortare om du så vill.

Bagage lär inte heller påverkas, utan det beror på vad flygbolaget säger om saken.
Nej jag förstår att det är tillåtet att stanna kortare tid jag tänkte mest på om proceduren är samma för 24h visumfri vistelse. Det mesta som är skrivet gäller 72h varianten och jag har tolkat det som att 24h är en annan "typ" men så är det kanske inte alls. 72h kanske bara är en utökning av den gamla 24h regeln?

Jag känner inte ens till någon 24h-variant. Det behöver inte betyda att det inte finns, men det spelar inte så stor roll eftersom 72h-varianten inte är några problem att få numera.

I Shanghai så ställer man sig i den vanliga immigrationskön, visar upp sin resplan för immigrationstjänstemannen som sedan stämplar ditt pass med antingen 24 timmar eller 72 timmar. Senast jag var i Shanghai (den 22/11) så fick jag bara 24 timmarsstämpeln i mitt pass.

Jag brukar få 72h stämpel men de kollar ju på biljetten ut och skriver det datum som biljetten är på.

Vad gäller bagage beror det på flygbolagen. Senast gjorde jag en interline via PVG från SK till KA, och det gick sådär... På Arlanda sa de att det bara var att plocka ut det i HKG. Men när jag kom till KA disk för att checka in och kolla om bagaget var med så var det att gå in i bagagehallen genom personalingång och hämta bagaget! Det var taggat rätt, men då vissa bolag inte har separat transit agreement (eller liknande) måste bagaget tullas ut oavsett om interlineat eller ej!

Är det genomgående biljett med typ CA lär det inte vara några problem alls.

Vad gäller bagage beror det på flygbolagen. Senast gjorde jag en interline via PVG från SK till KA, och det gick sådär... På Arlanda sa de att det bara var att plocka ut det i HKG. Men när jag kom till KA disk för att checka in och kolla om bagaget var med så var det att gå in i bagagehallen genom personalingång och hämta bagaget! Det var taggat rätt, men då vissa bolag inte har separat transit agreement (eller liknande) måste bagaget tullas ut oavsett om interlineat eller ej!
Det är Shanghai specifikt problem.
Jag tror att enda flygbolagen som kan skicka väskan hela vägen via Shanghai Pudong (utrikes-utrikes) är China Eastern/Shanghai Airlines.

Det är Shanghai specifikt problem.
Jag tror att enda flygbolagen som kan skicka väskan hela vägen via Shanghai Pudong (utrikes-utrikes) är China Eastern/Shanghai Airlines.
Hmm, stod en del transitskyltar innan immigration om att vissa bolag fungerade med transit (tror AA->CX var en?) vid transitdiskarna. Vet inte exakt om bagaget fungerade i dessa fall, men fanns vissa indikationer på det.

I alla fall - viss varning vad gäller PVG!

Jag kommer inte att åka den vägen om jag har något som är tullpliktigt i Kina men som egentligen bara är i transit.

Toppen