Nej jag förstår att det är tillåtet att stanna kortare tid jag tänkte mest på om proceduren är samma för 24h visumfri vistelse. Det mesta som är skrivet gäller 72h varianten och jag har tolkat det som att 24h är en annan "typ" men så är det kanske inte alls. 72h kanske bara är en utökning av den gamla 24h regeln?Det är "upp till" 72h som det är visumfritt, du får givetvis stanna kortare om du så vill.
Bagage lär inte heller påverkas, utan det beror på vad flygbolaget säger om saken.
Det är Shanghai specifikt problem.Vad gäller bagage beror det på flygbolagen. Senast gjorde jag en interline via PVG från SK till KA, och det gick sådär... På Arlanda sa de att det bara var att plocka ut det i HKG. Men när jag kom till KA disk för att checka in och kolla om bagaget var med så var det att gå in i bagagehallen genom personalingång och hämta bagaget! Det var taggat rätt, men då vissa bolag inte har separat transit agreement (eller liknande) måste bagaget tullas ut oavsett om interlineat eller ej!
Hmm, stod en del transitskyltar innan immigration om att vissa bolag fungerade med transit (tror AA->CX var en?) vid transitdiskarna. Vet inte exakt om bagaget fungerade i dessa fall, men fanns vissa indikationer på det.Det är Shanghai specifikt problem.
Jag tror att enda flygbolagen som kan skicka väskan hela vägen via Shanghai Pudong (utrikes-utrikes) är China Eastern/Shanghai Airlines.