Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

Svåraste är nog att övertyga personalen på Kastrup så man kommer med planet till Shanghai! :)
Får ha med sig utskrifter som visar att man har rätt till det.

Svåraste är nog att övertyga personalen på Kastrup så man kommer med planet till Shanghai! :)
Får ha med sig utskrifter som visar att man har rätt till det.

Brukar det vara problem? Dvs. att SAS är hårda med att se "bevisen" (dvs. en annan biljett till tredje land inom tidsramen).

Jag förmodar att SAS (eller vilket bolag det än gäller) kan drabbas ekonomiskt om man släpper iväg resenärer utan visum och som inte klarar kraven för detta?

Brukar det vara problem? Dvs. att SAS är hårda med att se "bevisen" (dvs. en annan biljett till tredje land inom tidsramen).

Jag förmodar att SAS (eller vilket bolag det än gäller) kan drabbas ekonomiskt om man släpper iväg resenärer utan visum och som inte klarar kraven för detta?
Ingen aning, men när jag åkte till Shanghai i påskas så kollade de visum eller entry permit på alla vid gaten innan boarding.

SAS kontrollerade mitt pass och TIMATIC regler vid gaten på Kastrup när jag flög med dem till Beijing.
Jag hade inget kinesiskt visum men det var inga problem att komma ombord när jag påpekade henne att japaner kan besöka Kina utan visum upp till 15 dagar.

Har jag förstått det hela rätt att jag kan göra följande resa utan kinesiskt visum? Har svenskt pass.

Jag har en biljett Arlanda-Hong Kong-Arlanda (SAS). Från Hong Kong har jag en annan biljett till Shanghai (Hong Kong Airlines), jag stannar i Shanghai i fem nättter. Hem reser jag Shanghai-Macao (Air China opererat av Air Macao) och mellan Macao och Hong Kong åker jag färja. Jag stannar en natt i Hong Kong på hemvägen.

Har jag förstått det hela rätt att jag kan göra följande resa utan kinesiskt visum? Har svenskt pass.

Jag har en biljett Arlanda-Hong Kong-Arlanda (SAS). Från Hong Kong har jag en annan biljett till Shanghai (Hong Kong Airlines), jag stannar i Shanghai i fem nättter. Hem reser jag Shanghai-Macao (Air China opererat av Air Macao) och mellan Macao och Hong Kong åker jag färja. Jag stannar en natt i Hong Kong på hemvägen.
Hong Kong-Shanghai (5 nätter)-Macau är OK enligt reglerna.

Bara regionen runt Peking drar in över en miljard SEK extra per år med 72h upplägget, testade i vintras med familjen till & från Thailand.
Ditvägen muren och OS arenorna mm och på hemvägen förbjudna staden, torget och hutongerna där vi åt pekinganka i ett "plåtskjul".

Perfekt upplägg för oss, landade tidigt på morgonen och åkte vidare sent på kvällen i båda riktingarna.

Inga problem, vi hade förbokat en taxi som vi hade hela dagen mellan 8 och18 för drygt 1000SEK.
Besökte muren vid Mutianyu och hade 4 timmar däruppe vilket var lagom för oss.

Vi landade kl 6.15 och reste vidare 19.00

Det går att besöka muren alltså även om de ligger utanför stan? Det skulle jag gärna vilja göra med 72h regel...
Beijing är inte bara stad utan det är som eget län.
Screenshot201604010_01 G.png

Så länge området tillhör Beijing stad (län), är det inga problem att besöka (förutom begränsade områden som t ex militär område).

Toppen