Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

Ska testa detta för sommarresan. Anländer till PEK och åker sedan vidare inom 72 timmar till TPE på en separat biljett.

Det som möjligen kan krångla till det är att jag två veckor senare åker hem via Shanghai på en open-jaw SAS-biljett. Riskmomentet här är alltså att SAS-personalen i CPH inte riktigt hänger med och tror att jag ska resa runt i Kina i två veckor utan visum. Jag har allt på min sida om jag förstått allt rätt - men är det någon som ser någon risk med detta upplägg?

Ska testa detta för sommarresan. Anländer till PEK och åker sedan vidare inom 72 timmar till TPE på en separat biljett.

Det som möjligen kan krångla till det är att jag två veckor senare åker hem via Shanghai på en open-jaw SAS-biljett. Riskmomentet här är alltså att SAS-personalen i CPH inte riktigt hänger med och tror att jag ska resa runt i Kina i två veckor utan visum. Jag har allt på min sida om jag förstått allt rätt - men är det någon som ser någon risk med detta upplägg?
Om jag har tolkat ditt inlägg rätt, du flyger

1) Köpenhamn-Beijing // open jaw // Shanghai-Köpenhamn
2) Beijing-Taipei-?

Så länge du kan visa utresebiljett för resa från Beijing till Taipei som sker inom 72 timmar, ska det vara OK vid utresa från Köpenhamn.

Hur ska du transportera dig mellan Taipei och Shanghai?

Du reser alltså CPH-PVG-TPE-PEK-CPH?

Ha dina biljetter till och från TPE utskrivna så blir det inga problem.

Nja, egentligen reser jag ARN-CPH-PEK-TPE-SIN-KUL-BWM-PVG-CPH-ARN i god BC-anda men principen med utskrivna biljetter som visar att jag inte tänker stanna mer än 72 h i vare sig Peking eller Shanghai borde lösa eventuella bekymmer. Tack för snabb feedback!

EDIT: BWM ska vara BWN (Brunei). Hoppas att det blev rätt på flygbiljetten...

Last edited:
Det viktiga är att flygplatser inom parentes inte är i samma land. Och att du snabbt och enkelt kan bevisa att du har avsikt att flyga så (ergo; utskriven flygbiljett)

(CPH)-PEK-(TPE)

respektive (B-nånting)-PVG-(CPH)

(OT: Varför vi undviker flygplatskoder även på detta forum - det blir galet ibland)
map

Nån som har erfarenhet av detta? Hur funkar det på plats? Nån som testat gränserna för hur långt från staden man får åka och för vilka typer av flighter det gäller?
Spontanbokade med Swiss ARN-ZRH-PEK-ZRH-ARN men funderar på att köra en sväng till Taipei också.

Nån som har erfarenhet av detta? Hur funkar det på plats? Nån som testat gränserna för hur långt från staden man får åka och för vilka typer av flighter det gäller?
Spontanbokade med Swiss ARN-ZRH-PEK-ZRH-ARN men funderar på att köra en sväng till Taipei också.
Det händer ingenting tills någon polis stoppar dig och vill se ditt pass eller du försöker att övernatta på ett hotell utanför stadsgränsen.

Toppen