Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

HON-II

Medlem
Det fungerar bättre och bättre i PVG. Har fått "visa on arrival" tre gånger nu de senaste två månaderna. Man går till den normala passkontrollanten och har med sig sin utskrivna biljett med utresan från Shanghai (inom 72 timmar). Har aldrig blivit frågad om hotellbokning. Bra också att säga "transit" till passkontrollanten som då tittar på biljetten och tillkallar sin supervisor. Det är bara denna supervisor som har 72-h-visum-stämpeln. Supervisorn sitter vid ett ringformat bord några meter bakom passkontrollanterna. Det är en god idé att gå till en kontrollant som sitter nära supervisorn, så går det snabbare. Det hela fungerar så bra i PVG och PEK att de t.o.m. låter sig övertalas att inte att stämpla i mitt giltiga Kinavisum, så att man slipper att slösa inresor i visumet på korta KIna-besök utan för detta ändamål istället använder 72-h-visumen.
 

Agö

Medlem
Det fungerar bättre och bättre i PVG. Har fått "visa on arrival" tre gånger nu de senaste två månaderna. Man går till den normala passkontrollanten och har med sig sin utskrivna biljett med utresan från Shanghai (inom 72 timmar). Har aldrig blivit frågad om hotellbokning. Bra också att säga "transit" till passkontrollanten som då tittar på biljetten och tillkallar sin supervisor. Det är bara denna supervisor som har 72-h-visum-stämpeln. Supervisorn sitter vid ett ringformat bord några meter bakom passkontrollanterna. Det är en god idé att gå till en kontrollant som sitter nära supervisorn, så går det snabbare. Det hela fungerar så bra i PVG och PEK att de t.o.m. låter sig övertalas att inte att stämpla i mitt giltiga Kinavisum, så att man slipper att slösa inresor i visumet på korta KIna-besök utan för detta ändamål istället använder 72-h-visumen.
Ja, jag kan bara instämma i hur det hanterades igår i Shanghai. Allt i allt över på någon minut för mitt sällskap som åker hem till London idag och fem-tio minuter för mig som fick gå med till supervisorbåset (mest för att inte hålla upp ett bås). Tack alla för bra tips om utskrivna bokningar för flyg och hotell, uppskattas.

Kan också säga att det gick smidigt vid incheckning i Hanoi även om de nog var en aning ovana att hantera pax utan visum till Kina.

Ett riktigt bra sätt att uppleva dessa kinesiska städer utan att betala för visum.
 
  • Gilla
Reactions: m10
Ja, jag kan bara instämma i hur det hanterades igår i Shanghai. Allt i allt över på någon minut för mitt sällskap som åker hem till London idag och fem-tio minuter för mig som fick gå med till supervisorbåset (mest för att inte hålla upp ett bås).
Er supervisorbåsen den lidt hævede i midten?
 

Stefan62

Medlem
Planerar ett "stop-over" i Shanghai eller Beijing under året och undrar om man bör söka visum, trots "72-timmars-regeln" för att vara på den säkra sidan att det inte blir problem?
 

Dr. Miles

Expert
Planerar ett "stop-over" i Shanghai eller Beijing under året och undrar om man bör söka visum, trots "72-timmars-regeln" för att vara på den säkra sidan att det inte blir problem?
I vilken kategori faller din resa in?
Vad menar med biljett för vidareresa till ett tredje land?
Följande exemplar visar om det är giltig resa för visumfritt besök upp till 72 timmar eller inte.

Exempel 1:
Köpenhamn-Shanghai-Köpenhamn: Nej

Exempel 2:
Köpenhamn-Shanghai-Manilla: OK

Exempel 3:
Frankfurt-Shanghai-München: Nej

Exempel 4:
Frankfurt-Shanghai-Zürich: OK

Exempel 5:
Köpenhamn-Shanghai-Hon Kong/Macau/Taiwan: OK

Exempel 6:
Köpenhamn-Shanghai-Köpenhamn-Stockholm: Nej*
* Det handlar inte om slutdestination. Det är bara flyget innan och efter de städerna som räkans.

Exempel 7:
Köpenhamn-Shanghai-Beijing-Seoul: Nej*
* Det går inte att flyga via en kinesisk stad även om den staden tillåter också upp till 72 timmars visumfri vistelse.

OBS: Upp till 72 timmars visumfri transit regel gäller inte för resenär med norskt pass.
http://www.businessclass.se/forum/t...r-upp-till-72-timmars-visumfri-transit.17081/
 

Glenn E

Medlem
Planerar ett "stop-over" i Shanghai eller Beijing under året och undrar om man bör söka visum, trots "72-timmars-regeln" för att vara på den säkra sidan att det inte blir problem?
Om jag förstått saken rätt behöver du inte visa så länge du fortsätter resan till ett annat land än du kom ifån.
Ex Köpenhamn-Beijing-Stockholm är ok.
Man får heller inte lämna provinsen/staden Shanghai respektive Beijing.
Det tar kanske 10 minuter längre tid i immigrationen för man får sitta och vänta en liten stund medans immigrationsfolket jobbar på det.
Hellre det än allt besvär + kost för visum.
 

Impendill

Medlem
Jag och min sambo utnyttjade regeln i vintras, det var inga som helst problem.
Dock fick vi en stämpel som sa 24 timmar, och SAS personal på CPH var inte jätteinsatta i regeln.

Men som sagt, det fungerade utan problem. Vi reste CPH-PVG-TPE
 
Toppen