Senaste nytt

Kapstaden 10 dagar - dos and don'ts

NyfikenGrau

Medlem
Bodde på Doubble tree en bit från Waterfront mest av ekonomiska skäl. Bra hotell och shuttle ner till Waterfront. Tråkiga var att man varnades för att ta kvällspromenad pga av rånrisken. Något som tyvärr visade sig finnas fog för då vi senare under resan blev brutalt rånade i vårt rum på hotell i safe area Port Elizabeth.
Vi var där jul nyår förra året. Så mycket turister till Table Mountain att de stängde infarten. Annars som sagts underbart resmål och mat/vin. Besöka pingvinerna en upplevelse. På rekommendation tog vi hyrbil och.besökte vindistriktet Robertson. Inte alls så turistiskt som de närmare Cape Town

Håller helt med om vindistrikten längre ut även om jag gillar Franschhoek! Tycker Kapstaden i sig inte är något särskilt, älskar däremot Sydafrika som land!

Här är beskrivningen av den sk Route 62:

CAPE ROUTE 62 - A JOURNEY TO THE UNEXPECTED.

Kan du berätta mer om rånet?
 

JohanGE

Medlem
Hej,

Jag var i Kapstaden för precis ett år sedan. Vi bodde på Radisson Red i Waterfront. Väldigt trevligt hotell. Liten pool på taket också som tyvärr inte kunde användas vid vårt besök p g a vattenbrist. Vi skulle ha testat att dyka med vithajar (bedöms vara säkert) men det blev inställt p g a dålig väderlek. Kompenserade detta med en helikoptertur som var fantastisk!

Hej! Upplevde du något område som mindre säkert och kanske skulle undvika att bo i? Bada med vithajar skulle jag aldrig klara av. Fy :) Men coolt om man har the gutts...
 

JohanGE

Medlem
Vi har bokat Taj i April 10 dagar med Club Room.. Verkar vara helt ok.Taj Cape Town - The Luxury Hotel in Cape Town
Sen har vi bokat bord redan nu på La colombe som skall vara en av dom bättre fine dining i Kapstaden La Colombe Restaurant
Skall hänga på låset på ett par andra restauranger när dom släpper reservationer 1mars..

Tack! Ska kolla in dessa ställen. Jag fick tips om en app att använda för bordsreservationer: "DinePlan". Verkar finnas gott om ställen att äta god mat, och till bra priser vad jag förstått. La Colombe har jag hört talas om också. Släpper de oftast en månad innan, eller är det från restaurang till restaurang?
 

JohanGE

Medlem
Tror det är från restaurang till restaurang.. La Colombe kunde vi boka redan nu och dom tar ca 600 sek i deposition pp, men t.ex TTK och The Shortmarket Home – The Test Kitchen kan vi boka tidigast 1 mars..och om du nu skall dit i Mars så kan du ju i praktiken boka från imorgon-

The Test Market försökte jag boka igår, men det gick inte. Så det är säkerligen från i morgon. Håller de koll på depositionen på restaurangen och dras av från notan? Och hur säkert är det att regga kreditkort (vilket du måste ha gjort?)
 

Otto

Medlem
The Test Market försökte jag boka igår, men det gick inte. Så det är säkerligen från i morgon. Håller de koll på depositionen på restaurangen och dras av från notan? Och hur säkert är det att regga kreditkort (vilket du måste ha gjort?)

Räknar CT som mitt andra hemland då jag vistats där ofta de sista 15åren och även stundvis bott där, när det gäller de krogar och de ställen du planerar att besöka behöver du inte fundera så mycket på säkerhet eller huruvida man har koll på depositioner etc! CT är i många hänseenden lika mycket ordning och reda som i Tyskland eller Schweiz
 

flapps

Medlem
The Test Market försökte jag boka igår, men det gick inte. Så det är säkerligen från i morgon. Håller de koll på depositionen på restaurangen och dras av från notan? Och hur säkert är det att regga kreditkort (vilket du måste ha gjort?)
Ja, depositionen dras av från notan och som Otto skriver -- Säkerheten är bra :)
 

MattiasK

Medlem
Kom precis från en månad i Sydafrika, resan avslutades med 10 dagar i Kapstaden samt vindistrikten runt om.
2 tips:
Är lunch eller middag på waterkloof, boka någon vecka i förväg för att vara på säkra sidan.
Vi tog lilla avsmakningsmenyn med vin-pairing. Magiskt bra!
Käka också på chefs warehouse, finns 3 st. restauranger. Vi åt på den på maison vingård, det var otroligt mysigt och bra.
Vi testade även den på Bree Street som var mycket bra!
Bonustips: i källaren till chefs warehouse på Bree Street ligger en pub som heter no reservations de har en Mikkeller öl som heter capenhagen, den är vansinnigt bra.

Kort och gott: ät massa god mat!
 

JanneB

Medlem
Vad gäller safari så har jag erfarenhet av Inverdoorn. Man får ju ta det för vad det är, och det är långt ifrån en nationalpark, men jag tyckte ändå det var helt ok. För oss som inte hann med att flyga öster ut tyckte jag ändå det var värt det. Maten och boendet var inge vidare men turerna i parken var faktiskt bra. I övrigt håller jag med om Franschhoek. Det är nog ett av de finaste ställen jag besökt. Nära Franschhoek ligger en ganska speciell vingård/ekofarm som heter Babylonstoren. Den kan vara värd ett besök, kolla upp innan om du tror det är ngt för er.

Vad gäller säkerheten så hade vi två incidenter. En väskryckning inne på en krog, där förövaren fångades och brottades ner framför våra fötter när vi klev in. Ganska oväntad syn men det märktes att folk var luttrade. Den andra incidenten var i en Uber. Chauffören kunde uppenbarligen inte köra bil öht utan måste lånat bilen av en vän eller släkting då förarprofilen hade högt betyg. Efter många motorstopp, en infart mot enkelriktad gata och ett försök att backa ut mot trafiken på en mycket hårt trafikerad väg fick vi nog och flydde ut. Min sambo hade ganska rejäl panik då, det var nära att det small flera ggr. Dumt nog försökte vi oss på en promenad från en restaurang i Gardens ner mot en bar i centrum. Vi blev påflugna av många ganska aggressiva tiggare och även om inget hände så var de så framfusiga att det blev lätt obehagligt. Ta taxi!

Nästa gång ska jag försöka besöka Swartland, de har många spännande vinproducenter.
 
Toppen