Läst på lite om Inverdoorn, men även om Aquila Game Reserve. Fick en något bättre känsla från den sistnämnda, åtminstone vad gäller boendet och upplägg. Men det är väl säkert hugget som stucket. Och precis som du säger blir detta en kompromiss-safari då vi inte anser oss ha tid att ta oss till de stora parkerna. Kan ju ändå vara fett att ha sett några av de Big 5, om inte alla. Planerna är också att åka ut ett par nätter till Franschhoek eller Stellenbosch och övernatta på en vingård eller närliggande B&B. Där finns en wine tram som jag tyckte såg lite rolig ut.
Uber kan man inte undvika att läsa om när man ska besöka Kapstaden. Lite tråkigt då jag älskar att strosa omkring i nya städer och insupa allt som har att erbjudas. Men å andra sidan vill jag inte åsidosätta säkerheten. Finns det områden som är mer säkra än andra? Vi funderar på att bo antingen i Bantry Bay eller just Gardens (här verkar det stora utbuted av restauranger finnas).
Vi har bott på Aquila. Lite ”industrikänsla” över det med stora mängder besökare, men välorganiserat. Vi bodde i ”cottage”, väl värt det för lite avskildhet. Matengjorde oss lite besviken, buffet med storkökskänla.
Fast det som gjorde hela grejen var rundturerna till djuren; som övernattande gäst får man också vara med om en gryningstur som var ännu bättre än dags-dito
Franschhoek är trevligt med Wine Tram, vi tog en dagstur med chaufför från CT för att kunna smaka ordentligt på vinerna.
När vi åkte till Aquila hade vi hyrbil, inget konstigt att köra varken i CT eller på vägarna (förutom att se både tiggare och vilda djur på vägen.
När det gäller boende slår jag ett slag för Radisson Blu Waterfront, fräscht och fint och lyxigt att kunna äta frukost utomhus vid havet. Promenadavstånd till Waterfront, det var gott om folk och trafik, så ingen känsla av otrygghet – när jag bott på Hilton downtown har man inte velat promenera många steg efter mörkrets inbrott.