Senaste nytt

Kapstaden 10 dagar - dos and don'ts

Läst på lite om Inverdoorn, men även om Aquila Game Reserve. Fick en något bättre känsla från den sistnämnda, åtminstone vad gäller boendet och upplägg. Men det är väl säkert hugget som stucket. Och precis som du säger blir detta en kompromiss-safari då vi inte anser oss ha tid att ta oss till de stora parkerna. Kan ju ändå vara fett att ha sett några av de Big 5, om inte alla. Planerna är också att åka ut ett par nätter till Franschhoek eller Stellenbosch och övernatta på en vingård eller närliggande B&B. Där finns en wine tram som jag tyckte såg lite rolig ut.

Uber kan man inte undvika att läsa om när man ska besöka Kapstaden. Lite tråkigt då jag älskar att strosa omkring i nya städer och insupa allt som har att erbjudas. Men å andra sidan vill jag inte åsidosätta säkerheten. Finns det områden som är mer säkra än andra? Vi funderar på att bo antingen i Bantry Bay eller just Gardens (här verkar det stora utbuted av restauranger finnas).

Vi har bott på Aquila. Lite ”industrikänsla” över det med stora mängder besökare, men välorganiserat. Vi bodde i ”cottage”, väl värt det för lite avskildhet. Matengjorde oss lite besviken, buffet med storkökskänla.

Fast det som gjorde hela grejen var rundturerna till djuren; som övernattande gäst får man också vara med om en gryningstur som var ännu bättre än dags-dito

Franschhoek är trevligt med Wine Tram, vi tog en dagstur med chaufför från CT för att kunna smaka ordentligt på vinerna.
När vi åkte till Aquila hade vi hyrbil, inget konstigt att köra varken i CT eller på vägarna (förutom att se både tiggare och vilda djur vägen.

När det gäller boende slår jag ett slag för Radisson Blu Waterfront, fräscht och fint och lyxigt att kunna äta frukost utomhus vid havet. Promenadavstånd till Waterfront, det var gott om folk och trafik, så ingen känsla av otrygghet – när jag bott på Hilton downtown har man inte velat promenera många steg efter mörkrets inbrott.

Bodde på Doubble tree en bit från Waterfront mest av ekonomiska skäl. Bra hotell och shuttle ner till Waterfront. Tråkiga var att man varnades för att ta kvällspromenad pga av rånrisken. Något som tyvärr visade sig finnas fog för då vi senare under resan blev brutalt rånade i vårt rum på hotell i safe area Port Elizabeth.
Vi var där jul nyår förra året. Så mycket turister till Table Mountain att de stängde infarten. Annars som sagts underbart resmål och mat/vin. Besöka pingvinerna en upplevelse. På rekommendation tog vi hyrbil och.besökte vindistriktet Robertson. Inte alls så turistiskt som de närmare Cape Town

Nyss hemkommen från Sydafrika och spenderade 3n i Pilenesberg (Safari), 6n i Stellenbosch, 3n i Robertson, samt 7n i Cape Town. Nästa gång vi besöker Sydafrika kommer vi definitivt att välja bort Robertson, riktigt bottennapp enligt oss. Där finns absolut inget att göra och "staden" är i princip död. 3n räcker långt i CT då staden är rätt liten och man hinner lätt med vad man ska på några dagar. Stellenbosch blev favoriten och vid nästa vistelse kommer hela semestern att tillbringas där. Lätt att ta en Uber till CT om man vill dit.

Vi har bokat Taj i April 10 dagar med Club Room.. Verkar vara helt ok.Taj Cape Town - The Luxury Hotel in Cape Town
Sen har vi bokat bord redan nu på La Colombe som skall vara en av dom bättre fine dining i Kapstaden La Colombe Restaurant
Skall hänga på låset på ett par andra restauranger när dom släpper reservationer 1mars..

Vi käkade också på La Colombe och det är den bästa restaurang vi ätit på, absolut världsklass! Men se till att boka direkt när de öppnar för bokning annars är det kört, de är alltid fullbokade. VI bodde på Cape Grace i Waterfront och det kan verkligen rekommenderas, riktigt bra hotell.

Men jag rekommenderar starkt enbart Uber till och från de mer centrala delarna.

Från tidigare inlägg i denna tråd:

"Den andra incidenten var i en Uber. Chauffören kunde uppenbarligen inte köra bil öht utan måste lånat bilen av en vän eller släkting då förarprofilen hade högt betyg. Efter många motorstopp, en infart mot enkelriktad gata och ett försök att backa ut mot trafiken på en mycket hårt trafikerad väg fick vi nog och flydde ut."

Det är kanske är utanför ämnet, men jag fascineras av hur märkestrogna de flesta Uberkunder verkar vara. Det verkar inte spela någon roll hur många incidenter som sker i deras bilar, vanlig taxi är skit och Uber är bäst.

Vi hyrde lägenhet i ett gated community i Camps Bay som är en lite stad på västra sidan av CT längs kusten. Här var det inga problem med säkerheten utan det var som att vandra runt på kvällarna i vilken by som helst. Trevligt och avslappnat men det gick inte att köpa alkohol i affärerna här av någon anledning. Då var man tvungen att ta sig ner till Houts bay. Där finns Chapman Peak drive som är en bilväg längs kusten som är väl värd att ta. Ha med kontanter för avgiften. Skall man betala med kort är det en omständig process där man måste in på deras kontor för att kunna betala.

Vi hade hyrbil hela tiden för att ta oss runt och det kändes bättre än förväntat att köra men det är sunt förnuft som gäller. Det inträffade bilolycker med dödlig utgång dagligen och de vi passerade så hade det smällt ordentligt.

Vi gjorde en tur till Aquila Game Reserve. Vi har två barn 1 och 3 och Aquila är en av få ställen som man får lov att ta med så små barn på. Vi körde upp på morgonen och sen hem på kvällen så vi bodde inte kvar. Väldigt trevlig tur. En del tillrättalagt men bra guider som förklarar på lugn och tydlig engelska så alla kan hänga med.

Vi tog också en tur runt Stellenbosch som är en studentstad och betydligt billigare än CT. Ett par vingårdar men även om barn är välkomna så tröttnar dem snabbt.

Kapet är fint att besöka både bilfärden ner som själva platsen. Ta gångvägen runt stationen för tågbanan för att gå hela vägen ner till fyren.

Pingvinerna på Boulders Beach är kul att ha sett men inget man besöker igen.

Fine dining har jag ingen koll på men invånarna i Camps Bay lovordade The Hussar Grill för deras mat.

Vi hyrde lägenhet i ett gated community i Camps Bay som är en lite stad på västra sidan av CT längs kusten. Här var det inga problem med säkerheten utan det var som att vandra runt på kvällarna i vilken by som helst. Trevligt och avslappnat men det gick inte att köpa alkohol i affärerna här av någon anledning. Då var man tvungen att ta sig ner till Houts bay. Där finns Chapman Peak drive som är en bilväg längs kusten som är väl värd att ta. Ha med kontanter för avgiften. Skall man betala med kort är det en omständig process där man måste in på deras kontor för att kunna betala.
.
Hur upplevde man avstånden in till city center? Inga gångavstånd misstänker jag? Sen undrar jag om man spenderar tid där till annat än mat och dryck? Finns där något sevärt?

Camps Bay är inte så mycket sevärdheter men dock en strand. Vattnet är för kallt för att bada men det kan vara trevligt att vara på stranden ändå.

Rundtursbussarna går till/från Camps Bay så är dessa på agendan så funkar det.

Toppen